اعتبارات ماده ۱۸۰ که قرار بود، درمانی بر درد پروژه‌های راکد کهگیلویه وبویراحمد باشد، عدم تخصیص آن خود اکنون به دردی بزرگ تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۲۵۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴ 08 May 2016
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، ماده 180 قرار بود که توازنی بین استان‌های کمتر برخودار و استان‌های توسعه یافته کشور ایجاد کند، خود به امیدی واهی برای پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شد. باید تحت عنوان ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه دو درصد از اعتبارات عمرانی کشور به منظور برقراری توازن در مناطق مختلف اختصاص می‌یافت، موضوعی که دولت تدبیر و امید در بودجه سال گذشته با آب و تاب از آن یاد کرد و استانداران مناطق محروم اعتبارات این ماده را یکی از دستاوردهای دولت برای توسعه مناطق محروم عنوان کردند.

در همین راستا و با امید به تدبیر ماده 180، برخی از پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد در لیست بلند و بالایی و در شهرستان‌های مختلف معرفی شدند که قرار بود داروی ماده 180 آنها را درمان کند و بالاخره پس از سالها انتطار، رنگ روبان افتتاح را ببینند.

حال سال مالی 1394 رو به اتمام است و هنوز خبری از اعتبارات ماده 180 نشده است و پروژه‌هایی که قرار بود این ماده آنها را به فرجام برساند، هر روز بیش از پیش فرسوده می‌شوند و بعید است که نوش‌داروی 180 قبل از مرگشان به آنها تزریق شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تیم مدیریتی استان در سال جدید به بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های مختلف می‌پردازند و آنها را از حیث پیشرفت فیزیکی و اختصاص اعتبارات استانی، ملی، ملی استانی شده و ماده 180 بررسی می‌کنند.

روزی نیست که بررسی پروژه‌های یک شهرستان به اتمام برسد و خبر خوشحال کننده‌ای در زمینه تخصیص اعتبارات ماده 180 رسانه‌ای شود. اغلب تیم مدیریتی استان خبر از عدم تخصیص حتی یک‌ریال از اعتبارات این ماده می‌دهند و پروژه‌های نیمه تمامی که قرار بود از این طریق تأمین اعتبار شوند، همچنان زیر دست چپاوگر باد و باران و گردش روزگار مستهلک می‌شوند.

صفر ریال تخصیص در مقابل هزار میلیارد مصوب

استاندار کهگیلویه و بویراحمد میزان اعتبار مصوب ماده 180 برای استان را در بخش ملی افزون بر یک‌هزار و 480 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون از این محل یک ریال به استان تخصیص داده نشده است.

موسی خادمی از آغاز برخی پروژه‌ها در استان با امید تخصیص اعتبارات ماده 180 خبر داد و به تسنیم می‌گوید: بخش عمده ای از طرح های عمرانی مربوط به دستگاه های مختلف اجرایی استان و بویژه در شهرستان های بویراحمد و دنا از محل این ماده آغاز و یا قرارداد با پیمانکار نیز منعقد شده است.

وی تصریح کرد: البته رقم ناچیزی نیز از محل ماده 180 استانی معادل 120میلیارد ریال نیز به استان ابلاغ شد که تاکنون حدود 60 درصد آن نیز تخصیص یافته است.

خادمی همچنین در نشست بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده از عدم تخصیص اعتبارات ماده 180 به پروژه‌های عمرانی استان انتقاد و علت رکود بسیاری از پروژه‌های این شهرستان‌ها را عدم تخصیص این اعتبارات عنوان کرد و گفت: قرار بود اعتبارات بسیاری از پروژه‌های عمرانی این شهرستان‌ها از ماده 180 تأمین شود اما در حال حاضر حتی یک ریال از این محل این ماده به پروژه‌های عمرانی استان تخصیص داده نشده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار ارائه راهکاری مناسب برای بهبود روند احداث پروژه‌هایی که اعتبارات آنها از ماده 180 تأمین می‌شود شد و افزود: برخی پیمانکاران پروژه‌ها به دلیل عدم وصول مطالبات خود تمایلی به ادامه کار ندارند و همین امر موجب تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی شده است.

انتقادات مدیران استان از عدم تخصیص اعتبارات ماده 180

مدیران کهگیلویه و بویراحمد نیز که در سال گذشته با امید به ماده 180، پروژه‌هایی را تعریف کرده بودند و دلخوش به تخصیص این اعتبارات بودند حالا با نزدیک شدن به پایان سال مالی و عدم تخصیص، صدایشان درآمده و لب به انتقاد گشوده‌اند.

شهردار یاسوج در گفت‌وگو با تسنیم سهم شهرداری استان از اعتبارات ماده 180 را حدود 90 میلیارد ریال عنوان کرد و می‌گوید: این اعتبار قرار بود از محل این ماده به مدیریت شهری و شهرداری استان اختصاص داده شود.

محمد علی جاوید می‌افزاید: تاکنون یک ریال از این اعتبارات به شهرداری یاسوج اختصاص نیافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز سهم سازمان خود از اعتبارات ماده 180 در استان را 100 میلیارد ریال عنوان می‌کند و به تسنیم می‌گوید: برای ساخت برخی سد‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ در استان به تخصیص اعتبارات ماده 180 امیدوار بودیم.

جعفر گوهرگانی پروژه‌های ایستگاه‌های پمپاژ توت نده، بنه زرد، ادامه عملیات ایستگاه شمس‌آباد، سد ایلی آباد، سدخاکی کوه‌برد و... را از جمله پروژه‌هایی خواند که در حوزه جهاد کشاورزی استان قرار بود با اعتبارات ماده 180 اجرایی شوند.

وی می افزاید: یک ریال از محل اعتبارات ماده 180 ملی به حوزه جهادکشاورزی استان اختصاص نیافته است که البته این به علت مشکلات مالی دولت است.

جعفر گوهرگانی تنها اعتبارات در نظر گرفته شده از ماده 180 به سد خاکی کوه‌برد کهگیلویه را 21 میلیارد ریال عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافته است و پروژه به علت کمبود اعتبار راکد است.

فرماندار بویراحمد نیز در بازدید از پروژه پل سوم بشار رکود این پروژه را ناشی از عدم تخصیص اعتبارات آن از محل ماده 180 دانست.

محمدکاظم نظری می‌گوید: متاسفانه پروژه پل سوم بشار راکد است و وضعیت کنونی این پروژه رضایت‌بخش نیست.یکی از دلایل راکد بودن پروژه پل سوم بشار عدم تخصیص اعتبارات ماده 180 است که پیگیری‌های لازم در این خصوص را انجام خواهیم داد تا هرچه سریع‌تر این پروژه به بهره‌برداری برسد.

اندکی از ماده 180 از گچساران سر درآورد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد که همواره از عدم تخصیص اعتبارات ماده 180 خبر می‌داد، در بررسی پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های گچساران و باشت از فعال بودن این پروژه‌ها و تخصیص اعتبارات ماده 180 خبر داد.

سید موسی خادمی در بازدید از این پروژه‌ها این‌بار کمتر از رکود و بیشتر از فعال بودن حرف زد و گفت: پروژه عمرانی با اعتبار 585 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، ملی استانی شده و ماده 180 در شهرستان‌های گچساران و باشت اجرا می شوند.

اما خادمی که در بازدید از پروژه‌های عمرانی سایر شهرستان‌ها از عدم تخصیص این اعتبارات خبر داده بود و بیشتر با پروژه‌های راکد به علت نرسیدن نوش‌داروی ماده 180 سخن می‌گفت، در گچساران اما فعال بودن پروژه‌ها را از محل چند منبع اعتباری دانست که یکی از آن‌ها ماده 180 بود.

البته خادمی در همین نشست از عدم تخصیص حتی یک ریال به گچساران و باشت از "محل استانی ماده 180" نیز خبر داد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از محل اعتبارات ماده 180 استانی، 26 میلیارد و 100 میلیون تومان به شهرستان گچساران و 9 میلیارد و 700 میلیون تومان به شهرستان باشت اختصاص داده شد که تاکنون یک ریال اختصاص داده نشده است.

حال کهگیلویه و بویراحمد که دارای بیش از 1700 پروژه عمرانی نیمه تمام است و تعدادی پروژه جدید نیز دلخوش به اعتبارات ماده 180 در سال گذشته در این استان کلنگ زده شده است، بیش از پیش گرفتار رکود در اجرای طرح‌های عمرانی است. اعتبارات ماده 180 که قرار بود نوش‌داروی پروژه‌های عمرانی این استان باشد، شاید بعد از مخروبه شدن و مرگ این پروژه‌ها برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار