معاون فرماندار همدان با اشاره به اینکه مدیریت مصرف و توزیع آب در همدان مغفول مانده و برای برون‌رفت از بحران آب نیازمند اعمال حکمرانی آب هستیم، گفت: کشت محصولات پرآب‌بر، دشت قهاوند را خشک کرده است.
کد خبر: ۲۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴ 14 April 2015
معاون فرماندار همدان با اشاره به اینکه مدیریت مصرف و توزیع آب در همدان مغفول مانده و برای برون‌رفت از بحران آب نیازمند اعمال حکمرانی آب هستیم، گفت: کشت محصولات پرآب‌بر، دشت قهاوند را خشک کرده است.

به گزارش تسنیم؛ محمدعلی محمدی در کارگروه حفاظت از منابع آب شهرستان همدان اظهار داشت: متاسفانه برخی تصمیمات و اقدامات جزیره‌ای در حوزه آب سبب شده تا بسیاری از مشکلات و مسائل بدون برطرف شدن باقی بمانند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه آب نیازمند همفکری و همکاری مناسب است، افزود: یکی از اقدامات مهم در حوزه آب، آموزش کشاورزان و ترویج الگوهای کشت با صرفهجویی بالای آب است که در نتیجه منتج به تغییر رفتار کشاورزان میشود.

محمدی با بیان اینکه هر ساله اعتباراتی را برای ترویج و آموزش در بخش کشاورزی در نظر میگیریم، گفت: متاسفانه با وجود تخصیص اعتبار هنوز جهاد کشاورزی شهرستان همدان در این زمینه اقدامات مناسبی نداشته و رفتارها در حوزه آب همچون سال‌های گذشته و بدون تغییر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تامین آب اقدامات بسیاری صورت گرفته است، عنوان کرد: متاسفانه در این مدت در زمینه مدیریت مصرف و توزیع آب در شهرستان همدان اقدامی درخور وضعیت همدان صورت نگرفته و این حوزه مغفول مانده است.

معاون برنامهریزی فرماندار همدان با اشاره به اینکه کشورهای دارای بارشهای فراوان مسائل حکمرانی آب را آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: مدیریت بحران آب در همدان نیازمند اعمال حکمرانی آب است در غیر این صورت با مشکلات جدی در همدان مواجه میشویم.

وی با اشاره به کشت محصولات پرآببری همچون سیبزمینی و هندوانه در همدان اظهار داشت: متاسفانه کشاورزان استان نسبت به کشت این محصولات پرآببر در مناطق کمآب شهرستان می‏کنند و مهمترین دلیل این اقدام بیاطلاعی از وضعیت منابع آب استان است.

محمدی با تاکید بر اینکه باید در حوزه ترویج و آموزش کشاورزان در زمینه مصرف آب اقدامات اساسی صورت گیرد، تصریح کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی شهرستان همدان در این زمینه ضعیف عمل کرده و انتظار میرود برای سال‌های بعد این روش تغییر کند.

وی با بیان اینکه مدیران استان متوجه بحران آب در استان هستند، تاکید کرد: در گام دوم باید مردم متوجه این بحران در استان همدان شوند تا در حل و برطرف کردن مشکلات بتوانند به بخش دولتی کمک کنند.

معاون برنامه‌ریزی فرماندار همدان افزود: در حال حاضر ایران یک سوم آب قابل شرب دنیا را دارد ولی متاسفانه سه برابر دنیا آب مصرف می‏‌کند که این مسئله نشان از وضعیت بحرانی آب در کشور و استان همدان دارد.

وی با اعلام اینکه باید در هر روستا کمیته آب تشکیل شود، بیان کرد: امروز روستاییان آب شرب را برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار میدهند که باید متوجه شوند این اقدامات بحران آب در استان را تشدید کرده و تامین آب را دشوار میکند.

محمدی با بیان اینکه هزینه تامین آب در استان همدان نزدیک به ۸۵۰ تومان است، افزود: این در حالی است که مشترکان آب استان همدان در سطح شهرها یک سوم و در سطح روستاها یک دهم این میزان را پرداخت می‏کنند.

معاون برنامهریزی فرماندار همدان با اشاره به اینکه باید روستاییان را در مدیریت و حفاظت از منابع آبی دخیل کنیم، تاکید کرد: متاسفانه کشت محصولات پرآب‌بر، دشت قهاوند را به وضعیت بحرانی رسانده که اگر امروز برای محافظت از این دشت اقدام نشود آثار جبران نشدنی در پی دارد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار