با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
روز ملي عطار نيشابوري 24، 25 و 26 فروردين 94 با حضور عطارشناسان ، هنرمندان و مسئولان استان خراسان رضوي در نيشابور برگزار مي شود.
کد خبر: ۲۱۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۹ 12 April 2015

به گزارش تابناک از خراسان، دکتر غلامحسين مظفري معاون استاندار و فرماندار شهرستان نيشابور با اعلام اين خبر اظهار کرد: امسال با برنامه ريزي هاي انجام شده برنامه هاي بزرگداشت روز ملي شيخ فريد الدين محمد عطارنيشابوري طي 3روز برگزار مي شود که از دکترعلي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز دعوت شده است.

به گفته وي همزمان در برخي از کشورهاي جهان مراسم ويژه بزرگداشت عطار نيشابوري اين شاعر و عارف وارسته و شهير ايران و جهان برگزار خواهد شد. رئيس ستاد بزرگداشت روز ملي شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري افزود: با برنامه ريزي به عمل آمده امسال مراسم « شب شعر عطار» ويژه بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري روز دوشنبه 24فروردين از ساعت 5 بعدازظهر با حضور شاعران مطرح ملي، استان و شهرستان همچون عبدالجبار کاکائي، سهيل محمودي، محمدرضا عبدالملکيان، اسماعيل اميني، محمد سلماني، هادي منوري، جواد گنجعلي، مجيد نظافت و ... و اجراي گروه موسيقي سروشان به سرپرستي آرش کامور و خوانندگي وحيد تاج در حضور مردم و مسئولان فرهنگ دوست نيشابوري در باغ مصفاي عطار با اهتمام شوراي اسلامي شهر و شهرداري نيشابور برگزار خواهد شد.

نايب رئيس شوراي فرهنگ عمومي شهرستان نيشابور اعلام کرد: برنامه هاي روز ملي عطار نيشابوري صبح سه شنبه 25 فروردين با برنامه « آفتاب صبح نيشابور» در دبيرستان عطارنيشابوري آغاز مي شود و سپس همايش علمي و پژوهشي روز عطار با حضور انديشمندان و محققان علم و ادب و عرفان و حضور استاداني همچون دکترمحمدرضا حاج بابايي استاد دانشگاه علامه طباطبايي تهران، دکترشهين قاسمي استاد دانشگاه آزاد اسلامي اهواز، دکترمحمد تقوي استاد دانشگاه فردوسي مشهد، دکترحميدرضا حافظيان استاد دانشگاه فرهنگيان و ديگر شخصيت ها در فرهنگ سراي سيمرغ نيشابور برگزار مي شود.

در اين مراسم نيشابور و شاهرود خواهرخوانده اعلام و دکتررضا اشرف زاده استاد دانشگاه فردوسي مشهد توسط شهرداري و شوراي اسلامي شهر نيشابور به عنوان شهروند افتخاري نيشابور معرفي خواهد شد.

وي يادآور شد: بعد از اين مراسم نماز جماعت ظهر و عصر در بقعه امام زاده محمد محروق (ع) برگزار و مقبره عطار نيشابوري با حضور مردم فرهنگ دوست نيشابور و ميهمانان همايش گلباران خواهد شد. همچنين ساعت 5 بعدازظهر نيز با حضور شاعران مطرح و اجراي موسيقي هنرمندان نيشابوري برنامه ويژه همشهريان فرهنگ دوست نيشابوري اجرا خواهد شد. معاون استاندار و فرماندار شهرستان نيشابور خاطرنشان کرد: روز چهارشنبه 26فروردين نيز از ساعت 9 صبح کارگاه تخصصي نقاشي و خوشنويسي با حضور 30 نفر از استادان نقاشي و خوشنويسي مشهد و نيشابور با موضوع عطار نيشابوري و حضور استاداني همچون چليپا و اخويان و هنرمندان اين رشته کشور در باغ مصفاي عطار نيشابوري برگزار مي شود. همچنين از برگزيدگان مسابقه بزرگ ادبي روز ملي عطار با عنوان «تا سيمرغ» و « صفير سيمرغ» که توسط آموزش و پرورش نيشابور در بين دانش آموزان اين شهرستان برگزار شده تجليل خواهد شد.

رئيس ستاد بزرگداشت روز ملي شيخ فريدالدين محمد عطار نيشابوري تصريح کرد: نمايشگاه هنرهاي تجسمي نيز همزمان با بزرگداشت روز ملي عطار نيشابوري در نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و فرهنگ سراي سيمرغ نيشابور برپا مي شود.

درخور يادآوري است که شيخ فريدالدين محمد بن ابراهيم عطار نيشابوري شاعر و عارف فرهيخته حدود سال 540 هجري قمري در کدکن متولد شد و در حدود سال 618 هجري قمري در قتل عام نيشابور توسط مغولان جان سپرد. از آثار وي مي توان به منطق الطير، مصيبت نامه، الهي نامه، اسرارنامه، مختارنامه، مجموعه رباعيات، ديوان قصايد، غزليات و تذکرة الاوليا اشاره کرد.

شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در آیینه تاریخ

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری ازشعرای بزرگ و مشهور ادبیات فارسی ایران و جهان است.

به گزارش تابناک به نقل از مهر، وی مردی صاحب فکر و ژرف بین و خوش ذوق بود که باید در دریای مواج و متلاطم و بی کرانه شعرش به غواصی پرداخت و اشعار نغز او را که فراوان است و در عین حال فصیح ترین از حیث بیان معانی بلند انسانی و عرفان مقامی ارج نهاد.

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در سال ۵۴۰  ه. ق  متولد شد و در سال ۶۱۸ ه. ق در قتل عام نیشابور در فتنه مغول دار فانی را وداع گفت.

وی در طول حدود ۸ دهه  عمر با برکتش از سی سالگی تا هفتاد سالگی شعر سرود.

این شاعر بزرگ پارسی گوی در قریه کدکن از توابع نیشابور دیده به جهان گشوده است و از قراین پیداست که در هنگام وفات در شهر شادیاخ (نیشابور فعلی) ساکن بوده است.

شیخ عطار داروخانه ای داشته که در آن به کار طبابت می پرداخته است و گفته می شود که تالیف دو کتاب معروف خود «مصیبت نامه» و «الهی نامه» را در همان داروخانه آغاز کرده است و هر روز مراجعین فراوانی به علت متمول و متمکن بودن عطار به داشته است و همین بی نیازی اوست که عطار را با  مناعت طبع و همت بلند می شناسد.

برخی مورخان کتب فراوانی بیش از یکصد جلد را به عطار نسبت داده اند لیکن در میان کتب متعدد منسوب به وی آثاری بدون تردید از عطار است که خود شیخ عطار در خسرونامه از آنها نام برده است.

  آثار مسلم شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری عبارتند از: مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه، اسرارنامه، منطق الطیر، خسرو نامه، دیوان غزلیات و قصاید و همچنین تذکره الاولیاء می باشد که سه رکن اصلی در آثار وی شامل زیبایی، عشق و درد است که از این سه رکن درد را رکن عمده و مایه ابتکار او باید دانست.

آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می آیند.

این مقبره وباغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است.

مقبره  شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام «قاضی القضاه یحیی بن صاعد» ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ  سیاه و عمودی می باشد که اشعاری برروی آن حک گردیده است.

همه ساله در ۲۵ فروردین ماه که در تقویم ملی کشور به نام روز ملی شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است، همایش بزرگداشت در نیشابور و دیگر نقاط ایران و جهان برگزار می گردد كه امسال دو شنبه ۲۴فروردین ۹۴ ساعت ۵ بعداز ظهر شب شعر عطار در محل باغ مصفای عطار  و  سه شنبه ۲۵فروردین ۹۴ ساعت   ۳۰/۸ صبح  همایش علمی و پژوهشی روز عطار با حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان در محل  فرهنگسرای سیمرغ نیشابور برپا می شود.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
از جناب دکتر مظفری تشکر میکنم که بعد از چندین سال شخصیت های مهم کشوری نظیر دکتر جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد را دعوت کردن چرا که سال های قبل روزهای ملی نیشابور(بزرگداشت عطار نیشابوری و حکیم عمر خیام و سالروز ورود امام رضا به نیشابور ) در غیاب شخصیت های کشوری و فقط با حضور مسولین استانی برگزار می شد که به نوعی کم جلوه دادن این روزهای مهم ملی به شمار می رفت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار