کد خبر: ۲۱۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ 21 April 2016


اعتكاف، در روايات يكي از برجسته ترين مظاهر بندگي در پيشگاه ربوبي بوده و از آن به عنوان فصلي براي گريستن و موسمي براي بارش رحمت و زدودن آلودگي هاي گناه ياد مي شود.

به گزارش ايرنا، اعتكاف فصلي براي بارش باران رحمت الهي و شستشوي آلودگي هاي گناه و تطهير صحيفه ايمان و نوراني ساختن دل و صفا بخشيدن به روح و مجالي براي بار يافتن به بارگاه جلال رباني و بالاخره ، اعتكاف برجسته ترين مظهر بندگي در پيشگاه الهي است.

اعتكاف در شرع اسلام، اقامت در مكاني مقدس به منظور تقرب جستن به خداوند متعال است.

دراعتكاف مي‏توان خانه دل را از اغيار تهي كرد و نور محبت‏ خدا را در آن جلوه گر ساخت، مي‏توان خود را وقف عبادت كرد و لذت ميهماني را بر سر سفره احسان و لطف الهي چشيد، مي‏توان زمام دل و جان را به دست‏خدا سپرد و همه اعضا و جوارح را در حصار اراده حق به بند كشيد.

سنت حسنه اعتكاف با آن جايگاه ويژه و بركات وافره در طول قرون و اعصار گذشته در ميان مسلمين آن چنانكه بايد جايگاه خود را نيافته و غبار محجوريت چهره درخشان آن را پوشانده است.

يكي از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي و باقيات و صالحات حضرت امام خميني (ره) ، احياي اين سنت حسنه است.

اعتكاف نبي مكرم اسلام (ص) در دهه آخر ماه مبارك رمضان در هر سال مشهور و مسلم بين شيعه و سني است ، حتي نقل شده سالي كه آن حضرت درگير جنگ بدر بودند سال بعد قضا آن را به جا آورد يعني 20 روز ماه مبارك رمضان را اعتكاف نمود، 10 روز براي همان سال و 10 روز به عنوان قضاي اعتكاف سال گذشته بود.

در ايران اسلامي هم فريضه اعتكاف فراز و نشيبي داشت، در عصر صفوي و مرحوم شيخ بهايي رونق داشت و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هم به ويژه سالهاي اخير در ايام البيض ماه رجب حال و هواي خاصي به خود گرفته است.

اعتكاف از آنجا كه عملي است كه مطابقت با هدف كلي نظام آفرينش دارد لذا مثل ساير عبادت از اهميت بسزايي بر خوردار است ، منتهي نكته قابل توجه آن است كه اعتكاف تنها يك عبادت نيست بلكه مجموعه اي از بهترين عبادت است.

روزه ، نماز ، حضور در مسجد، دعا، تهجد تلاوت قرآن و... از جمله كارهايي است كه معتكفان در طول روزهاي مقرر به آنها مشغول هستند.

مردم مومن و خداجوي استان البرز نيز همزمان با ديگر خداجويان و متقربان از شب گذشته با حضور در مساجد تعيين شده؛ ايام اعتكاف را به مدت سه روز آغاز كردند.

مديركل تبليغات اسلامي استان البرز در خصوص اقدامات انجام شده براي هرچه بهتر برگزار شدن اعتكاف در استان،پيش بيني كرد حدود 12 هزار نفر از مردم استان البرز بخصوص دانش آموزان در اين مراسم شركت كنند.

حجت الاسلام والمسلمين سيد عباس مسعودي افزود: فرصت اعتكاف بهترين زمان براي تمرين خود سازي است در اين سه روز بنده گان مخلص خدا با خداي خود خلوت كرده تا به روح و روان خود جلا و صفاي خاصي بدهند.

وي، اعتكاف را فرصتي دوباره براي بشريت به منظور تجديد عهد با خداي تبارك و تعالي دانست و گفت:با حضور در مراسم معنوي اعتكاف مي توان روحيه معنوي را در اشخاص تقويت كرد.

وي خاطر نشان كرد: فرد معتكف به طور كلي از دنياي مادي فاصله مي گيرد و در اين فرصت سه روزه با راز و نياز با خداي متعال صفا و جلاي خاصي به روح و روان خود مي بخشد.

مسعودي گفت: بايد خداوند متعال را شاكر باشيم كه به ما نعمت جمهوري اسلامي ايران را عطاء كرده به طوري كه مي توانيم در سايه امنيت و اين حكومت اسلامي علاوه بر كسب روزي حلال زمينه تقويت روحيه معنوي را در خود فراهم كنيم.

گفتني است در سال جاري 150 مسجد براي ميزباني معتكفين استان ساماندهي شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار