مراسم بزرگداشت سعدی
اول اردیبهشت،درست در زمانی که حال و هوای شیراز چیزی شبیه به بهشت است و عطر بهار نارنج در هر کوچه و خیابان آدمی را سرمست می کند؛روز تولد استاد سخن،سعدی شیرازی است.در این مراسم معاون رئیس جمهور،امام جمعه شیراز و استاندار فارس سخنرانی کردند.از سخنرانی ها که بگذریم(در دیگر رسانه ها به اندازه کافی منتشر شده است) ذکر چند نکته لازم است.
کد خبر: ۲۱۶۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 21 April 2016
اول اردیبهشت،درست در زمانی که حال و هوای شیراز چیزی شبیه به بهشت است و عطر بهار نارنج در هر کوچه و خیابان آدمی را سرمست می کند؛روز تولد استاد سخن،سعدی شیرازی است.

http://www.iribnews.ir/files/fa/news/1395/2/1/150144_553.jpg

به گزارش تابناک فارس:هرساله به مناسبت این روز در آرامگاه شیخ اجل گرامیداشتی برگزار می گردد تا سعدی دوستان و عاشقان شعر و ادب پارسی گرد هم آیند و در فضای دل انگیز و بهاری سعدیه حال و هوایی کسب کنند.

امسال هم مراسم بزرگداشت سعدی برگزار شد و مهمان ویژه مراسم هم محمدباقر نوبخت(معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت) بود.

در این مراسم معاون رئیس جمهور،امام جمعه شیراز و استاندار فارس سخنرانی کردند.از سخنرانی ها که بگذریم(در دیگر رسانه ها به اندازه کافی منتشر شده است) ذکر چند نکته لازم است.



اول از نکته مثبت شروع می کنیم:برگزاری این گونه مراسم ها با چاشنی اجرای موسیقی اصیل ایرانی توسط خوانندگان توانمند و سرشناس بسیار قابل تقدیر است و حقیقتاً جای تشکر دارد.این رویه حتی می تواند توسعه یابد و در چنین روزهایی تبدیل به جشنواره ی شعر و موسیقی شود.

امسال اجرای موسیقی را علیرضا قربانی با همراهی 4 نوازنده برعهده داشتند.به راستی که در اجراهای چند سال اخیرِ بزرگداشت ها،امسال شاهد یکی از بهترین ها بودیم.

قربانی اشعاری از سعدی را در مایه های همایون و افشاری در قالب های  آواز و تصنیف خواند.یکی از تصنیف ها،تصنیف باغ نظر،اثر استاد شجریان در آلبوم بیداد بود که به زیبایی هرچه تمام اجرا شد.

اما نکته ای که کمی توی ذوق می زند همان داستان قدیمی بافت اجتماعی اطراف آرامگاه شیخ اجل است.به راستی که آرامگاه سعدی چه از لحاظ معماریِ مقبره و چه از نظر معماری محیطی و فضای سبز بسیار زیبا و دل انگیز است و هیچ چیز از حافظیه کم ندارد.

اما چه می شود که حال و هوای این دو مکان با هم متفاوت و است و حافظیه از این منظر چربش دارد؟قطعا مهمترین دلیل آن بافت اجتماعی اطراف آرامگاه سعدی است.بافتی که در چنین روزهایی که بازدید از این مکان ارزشمند رایگان است خود را نشان می دهد.

از این سو و آن سو دویدن و شلوغ کاری و داد و بیداد نوجوان های پرانرژی تا پهن کردن فرش و سفره و صرف ناهار و شام در چنین مکانی!
واقعا حیف است!زیبنده چنین مکانی و چنین انسانی نیست که حال و هوای آرامگاه زیبایش این باشد.باشد که فکری شود به حال این وضعیت.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
موسیقیدان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
واقعا از تابناک فارس تشکر میکنم که برای اولین بار از انتشار سخنرانی های حوصله سر بر و بی فایده ی مسئولین،صرف نظر کرده است و متن خبر را به سمتی که مردم دوست دارند بشنوند،برده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار