شبکه بهداشت و درمان شهرستان چالوس گفت: از میزان جمعیت مبتلا به دیابت در مناطق شهری مازندران، زنان سهم 75 درصدی د رابتلا به دیابت دارند.
کد خبر: ۲۱۶۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۴ 20 April 2016

خبرگزاری تابناک مازندران،حدیث گردکلی اظهار کرد: هفته سلامت امسال که از یکم تا هفتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود با شعار سازمان جهانی بهداشت به عنوان «غلبه بر دیابت» نام‌گذاری شده است.

گردکلی با بیان اینکه دیابت در اغلب موارد قابل پیشگیری و درمان است، افزود: دیابت یک بیماری مزمن و متابولیک است که در آن قند خون افزایش یافته و به مرور زمان آسیب های جدی به ناحیه قلب و عروق، چشم، کلیه و اعصاب آسیب می زند.

وی شیوع دیابت را در یک دهه اخیر به‌ویژه در کشورهایی با سطح درآمدی متوسط و کمتر را بالا و پیشرونده عنوان و بیان کرد: طبق سال 2014 شیوع دیابت در افراد بالای 18 سال به حدود 9 درصد رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس تصریح کرد: در داخل کشور از هر 10 نفر فرد بالغ دو نفر به دیابت یا اختلالات قند خون ناشتا گرفتار هستند، اظهار کرد: دیابت علائمی ندارد اما خاموش و به مرور اثرات مخرب زیادی از خود بر جای می گذارد به طوری که نزدیک به نیمی از افراد مبتلا به دیابت و پیش‌دیابت،از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین رشد دیابت را دارد، خاطرنشان کرد: آمار مبتلایان به دیابت در کشور ما 4.3 میلیون نفر است که این رقم در سال 2035 به 8.4 میلیون نفر خواهد رسید.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس میانگین هزینه بهداشتی درمانی برای هر فرد دیابتی در ایران بیش از یک‌میلیون تومان اعلام کرد و گفت: استان مازندران از نظر دیابت مقام سوم و چاقی رتبه نخست چاقی را در کشور دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 42 هزار نفر از جمعیت روستایی استان مازندران مبتلا به دیابتی هستند، افزود: از حدود 70 هزار نفر بیمار دیابتی در جمعیت شهری استان نزدیک به 75 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

گردگلی با اشاره به اینکه تنها با اندازه‌گیری منظم قند خون می‌توان به وجود دیابت پی برد، تصریح کرد: افرادی که سابقه خانوادگی دیابت و یا چاق و دارای اضافه وزن بالا، بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا هستند و بنابراین با کنترل مستمر قند خون می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس در پایان حفظ وزن ایده‌آل و جلوگیری از افزایش وزن و چاقی را از مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه برای دیابت برشمرد و گفت: پرهیز از مصرف سیگار و الکل، اجرای پیاده‌روی و ورزش، داشتن رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و اضطراب از نکات کلیدی در کاهش خطر ابتلا به دیابت بسیار مؤثر است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار