از اجرای طرح امنیت اجتماعی دو سه روز نگذشته، نوع نامحسوس این گشت نیز آغاز به کار کرد؛ شیوه‌ای بسیار جدید که هرچند مجوزهای قانونی برای اجرایش دریافت شده، نگرانی هایی ایجاد کرده است.
کد خبر: ۲۱۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳ 19 April 2016
از اجرای طرح امنیت اجتماعی دو سه روز نگذشته، نوع نامحسوس این گشت نیز آغاز به کار کرد؛ شیوه‌ای بسیار جدید که هرچند مجوزهای قانونی برای اجرایش دریافت شده، نگرانی هایی ایجاد کرده است.

به گزارش» تابناک»، پس از آنکه مأموران پلیس با استقرار در بزرگراه‌های سطح شهر تهران، رانندگانی که حجاب و پوششان مناسب نبود را متوقف کرده و به این شکل مرحله جدید طرح امنیت اجتماعی را در پایتخت به اجرا درآوردند، از روز گذشته دور جدیدی از این طرح شروع شد که آن هم به ارشاد رانندگان متخلف اختصاص یافته، ولی در سطحی بسیار وسیع‌تر به اجرا درآمده است.

آن گونه که روز گذشته سردار ساجدی نیا، رئیس پلیس تهران درباره این مرحله از طرح امنیت اجتماعی سخن گفته، قرار است، بیش از ۷۰۰۰ تن در طرح نامحسوس به کار گرفته شده و بی‌هیچ مواجهه‌ای با شهروندان، شماره پلاک خودروهای افراد متخلف را یادداشت نمایند تا بعد به مالکان این خودرو‌ها اطلاع داده شده، ایشان به پایگاه‌های پلیس احضار و مجازات‌ تنبیهی علیه ایشان اعمال شود.

رئیس پلیس تهران به این دلیل به عدم مواجهه مأموران نامحسوس با شهروندان تأکید می‌کند تا از ایجاد مزاحمت و هر گونه سوء استفاده از شهروندان به این بهانه جلوگیری شود و مردم بدانند هیچ کسی اجازه ندارد با عنوان مأمور نامحسوس به ایشان رجوع کند؛ تأکیدی که گشت و گذار در دنیای مجازی نشان می‌دهد چندان به گوش عموم نرسیده و هستند افرادی که راه اندازی این گشت‌های نامحسوس را با رونق گرفتن بازار مأمورانِ قلابی مساوی می‌دانند.

3 / 7
شروع توقف(2)


البته این نگرانی به اینجا محدود نمانده و برخی بر این باورند که نوشتن شماره پلاک خودرو‌ها هم می‌تواند محل اشکال باشد و حتی دستمایه تسویه حساب‌های خاص قرار گرفته و آفات‌ دیگر به دنبال داشته باشد؛ از جمله اشتباه‌هایی که مالکان خودرو برای اثباتشان باید به ادارات پلیس مراجعه کرده و پروسه‌ای را که احتمالا خوشایند نیست، به این منظور پشت سر گذارند.

اشکال دیگری که در شبکه‌های مجازی به این موضوع گرفته شده و به نظر بسیار وارد هم هست، پیش بینی نشدن راه رسیدگی به گلایه‌ها و شکایات مردم در این خصوص است، به ویژه آنکه با توجه به تعداد زیاد افراد به کار گرفته شده در این طرح، احتمال بروز خطا و اشکال در این طرح زیاد خواهد بود.

بماند که به باور برخی، نامحسوس بودن مزیتی به شمار نخواهد آمد و اتفاقا در راستای طرح امنیت اجتماعی، حضور محسوس ۷۰۰۰ مأمور اثر بهتری می‌توانست ایجاد کند. نیروهایی که اگر لباس فرم نیروی انتظامی به تن می‌کردند و راهی معابر می‌شدند، می‌توانستند در تمامی حوزه‌ها به ارتقای امنیت اجتماعی کمک کنند، نه اینکه صرفا به رانندگان متخلف رسیدگی کنند.

این در حالی است که رئیس پلیس پایتخت توضیحی درباره چرایی نامحسوس بودن این افراد نداده و اشاره نداشته که چرا وقتی در حوزه‌های ترافیکی، شاهد برچیده شدن بساط کمین زدن مأموران راهور در جاده‌ها و ایجاد جایگاه‌های مشخص برای حضور ایشان هستیم، در حوزه شهری، پلیس ترجیح داده مخفی باشد، نه آشکار؟

پلیس مخفی‌هایی که شمارشان برای کنترل معابر هم ابهام دیگر ماجراست، زیرا می‌شود پرسید مگر چند خیابان در تهران داریم که برای بررسی عملکرد رانندگانی که در این خیابان‌ها تردد می‌کنند، به بیش از هفت هزار مأمور نیاز باشد؟ اصلا چگونه این هفت هزار تن قرار است رو به خیابان‌ها ایستاده و از فاصله‌های زیاد تخلف رانندگان و سرنشینان در مقوله حجاب را رصد کرده و گزارش نمایند و بعد نامحسوس هم بمانند؟!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار