جنگ اصلی عراق علیه ایران در همان ماه‌های نخست و روزهای شروع بوده و در همان ایام نیز بهترین خلبانان هوانیروز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.
کد خبر: ۲۱۴۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶ 18 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، 29 فروردین روز ارتش و حماسه‌آفرینی‌های 48 هزار شهید سرو قامت است که این روز را گرامی می‌داریم.

320 هزار ساعت پرواز در زمان جنگ تحمیلی میزان بسیار بالایی پرواز است که نظر کارشناسان نظامی جهان را نیز به خود جلب کرده است.

نقش ارتش در عملیات‌های حساس بر کسی پوشیده نیست و همین بس که ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس 48 هزار شهید را تقدیم این نظام مقدس کرده است.

امام راحل نیز در پیامی تاریخی به هوانیروز و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران فرمودند: «شجاعت شما دل تمامی میهن‎دوستان و اسلام‎باوران را شاد کرده است.» نشان‌دهنده حضور با صلابت این یگان‌ها در هشت سال دفاع مقدس است.

هوانیروز یکی از یگان‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که با پنج نوع بالگرد 205، 206، 214، کبرا و بالگرد شنوک همت خود را برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده است.

همت و دلدادگی مردان آسمان کم نیست و این مردان بی‌باک با شروع جنگ در هر دو منطقه غرب و جنوب به‌منظور پشتیبانی از یگان‌های زمینی در مناطق سرپل ذهاب، پادگان ابوذر، ایلام و گیلان‌غرب مستقر شده و حضور داشتند.

از پایگاه اصفهان، مسجد سلیمان و کرمان نیز واحدهایی به جنوب رفته و در آنجا استقرار یافتند.

این بالگردها (بالگردهای کبرا) وظیفه پشتیبانی از محور دهلران ـ اندیمشک، منطقه فکه ـ شوش، خرمشهر ـ آبادان را بر عهده گرفتند و بالگردهای 214 و شنوک هم در پشتیبانی از عملیات‌ها برای انتقال تسلیحات و مهمات، تخلیه شهدا و مجروحان حضور پررنگ داشتند.

فرماندهی تیم آتش هوانیروز در استان ایلام بر عهده امیر سرلشکر خلبان شهید احمد کشوری بوده است که گسترده‌ترین مرز در غرب و جنوب کشور بالغ‌ بر 430 کیلومتر را با کمک هم‌پروازانش پوشش می‌داده و با عملیات‌های متهورانه آنها دشمن از پیشروی به‌سمت ایلام عقب‌نشینی کرد و این حضور سرنوشت‌ساز باعث شد تا امید تازه‌ای در دل مردم جوانه بزند.

در روز 26 بهمن سال 64 یکی از نادرترین اتفاقات پرواز در جهان به‌وقوع پیوست و آن‌هم درگیری یک فروند هواپیمای میگ 23 عراقی با یک فروند کبرا هوانیروز بوده که در نهایت منجر به سقوط هواپیمای عراقی شده است، پخش این خبر نیز از طریق صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران موجب شادی ملت ایران شد.

استقرار هوانیروز در شهرهایی چون ارومیه، مراغه، سقز، سنندج، سرپل‌ذهاب، گیلان غرب، ایلام، دزفول، اهواز و ماهشهر در شرایطی که کشور هیچ‌گونه آمادگی برای جنگ نداشت و هیچ‌کس فکر حمله عراق به ایران را نمی‌کرد بسیار ارزشمند و بی‌نظیر بوده است.

بیشتر عملیات‌های هوانیروز در روزهای نخست جنگ براساس دستوری که خلبانان داشتند منهدم کردن تانک و نفر عراقی بوده است تا جلوی پیشروی نیروهای دشمن گرفته شود چراکه در آن زمان هیچ‌گونه اطلاعاتی از نیروهای عراقی و مسیر پیشروی آنها در دست نبوده است.

ارتش عراق پیش‌بینی همه‌چیز را کرده بود الا یگان بسیار مجهز و آماده هوانیروز را.

جنگ اصلی عراق علیه ایران در همان ماه‌های نخست و روزهای شروع بوده و در همان ایام نیز بهترین خلبانان هوانیروز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.

فقط چهار روز از شروع جنگ گذشته بود که شهید منصور وطن‌پور فرمانده هوانیروز در اهواز در حین عملیات به شهادت رسید، شهید حمیدرضا سهیلیان فرمانده تیم آتش هوانیروز در سرپل‌ذهاب و شهید احمد کشوری نیز که فرماندهی تیم آتش هوانیروز در ایلام را به‌عهده داشت به جرگه شهدا پیوست.

نیروهای هوانیروز مجبور بودند علاوه بر نبرد با تانک‌ها و نفرات دشمن، توسط بالگردهای شنوک و 214 به وضعیت جنگ‌زدگان و مردم عادی که خانه و کاشانه خود را ازدست‌داده بودند، رسیدگی کنند و به این افراد آب و مواد غذایی برسانند.

در بحث انتقال مجروحان و شهدا نیز نقش هوانیروز مشخص بود و مجروحان جنگی توسط بالگردها به مراکز پزشکی انتقال پیدا می‌کردند.

هوانیروز در بیشتر عملیات‌های دفاع مقدس حضور جانانه داشت که می‌توان به هلی‌برن شبانه نیروها به جزایر مجنون در عملیات خیبر اشاره کرد که اگر هوانیروز نبود عملیات نیز صورت نمی‌گرفت.

در عملیات بدر نیز بیشترین نیروها توسط هوانیروز جابه‌جا شدند و تعداد زیادی از شهدا، مجروحان و اسرای هوانیروز نیز مربوط به این عملیات بوده است.

در یک هلی‌برن پروازی در عملیات بدر سه فروند از بالگردهای هوانیروز مورد هدف دشمن قرار گرفت.

در عملیات کربلای 5 هم هوانیروز حماسه‌آفرین بود و طبق شنودهای انجام‌شده توسط نیروهای اطلاعاتی کشورمان نیروهای عراق در جواب به صدام که به آنها گفته بود چرا پیشروی نمی‌کنید، پاسخ داده بودند: هر وقت ما می‌خواهیم به تانک‌های‌مان آرایش نظامی بدهیم و حرکت کنیم بالگردهای ایران سرمی‌رسند و با زدن تانک‌های ما شیرازه امور از هم می‌پاشد، اگر می‌خواهید موفق شویم، باید فکری به حال بالگردهای ایران کنیم.

بالگردهای هوانیروز در محورهای حمیدیه، سوسنگرد و خرمشهر ـ اهواز با انجام عملیات تک ادوات زرهی و واحدهای مکانیزه عراق را که از مرز گذشته و در حال پیشروی به‌سوی اهواز و فتح آن شهر بودند، مورد هدف قرار می‌دهد و جلوی اهداف‎شان را می‌گیرد.

سرزمین خوزستان و مردم دلاورش حماسه‌آفرینان هوانیروز و سایر دلیرمردان ارتش را هنوز از یاد نبرده و روز ارتش بهانه‌ای بود تا یادی کنیم از تیزپروازان هوانیروز و نیروی هوایی شهیدان کشوری، شیرودی، خلعتبری، ذبیحی، دوران، بابایی و نیروی زمینی ارتش شهیدان فلاحی، مسعود منفردنیاکی و صیاد دل‌ها شهید علی صیاد شیرازی.

گرامی باد یاد و خاطر 48 هزار شهید گلگون‌کفن ارتش جمهوری اسلامی ایران.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار