کارخانه قند یاسوج قدیمی‌ترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است که با رفع مشکلات موجود، این کارخانه ظرف هفته‌های آینده به چرخه تولید باز ‌می‌گردد.
کد خبر: ۲۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 13 April 2016
به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کارخانه قند یاسوج در سال 1344 در زمینی به مساحت 23 هزار مترمربع احداث شد و در سال 1346 نخستین بهره‌برداری از آن با 15 هزار تن چغندر تولیدی در شهرستان بویراحمد آغاز شد.

اما این کارخانه در سال 1382 با نیم قرن فعالیت به دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل شد و 12 سال تولید شکر از چغندر و 6 سال تولید شکر از شکر خام تعطیل شد و بیشتر کارکنان کارخانه دچار سرگردانی بودند

در سال 93 با تلاش‌های انجام شده توسط مسئولان استان و پس از کش و قوس‌های فراوان کارخانه قند بعد از 12 سال تعطیلی با تولید قند از چغندر آغاز به کار کرد و 270 کارگر این کارخانه پس از یک دوره طولانی به این کارخانه بازگشتند.

آغاز به کار قدیمی‌ترین کارخانه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در شهر یاسوج بارقه‌ای از امید را در دل مردم این شهر ایجاد کرد و امید می‌رفت با آغاز به کار این کارخانه زمینه توسعه بیشتر استان فراهم شود اما در سال گذشته به دلیل برخی مشکلات مالی و سایر مشکلات بار دیگر چرخ این صنعت از کار افتاد و حتی در چندین نوبت شاهد تجمع اعتراضی کارگران این کارخانه در جلوی کارخانه و درب استانداری کهگیلویه و بویراحمد بودیم.

حال در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توجه به مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی، رفع مشکلات و بازگشت آنها به چرخه تولید علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم می‌تواند زمینه ساز تحقق شعار سال 95 باشد.

روز گذشته در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات این واحد قدیمی صنعتی بررسی شد و بر رفع مشکلات این واحدها تأکید شد.

قدرت‌الله‌ حبیبی مدیرعامل کارخانه قند با بیان اینکه کارخانه قند در اوایل سال 93 با بدهی 43.5 میلیارد تومانی به بانک تجارت واگذار شد گفت: ضعف بنیه شرکت یکی از عوامل اصلی رکود این کارخانه است.

وی با اشاره به اینکه کمر صنعت قند کشور با واردات بی‌رویه شکر از خارج کشور شکست، بیان کرد: مشکلاتی که در سال 93 و 94 برای این کارخانه ایجاد شد در یکصد سال تولید کارخانجات قند کشور ایجاد نشده است.

مدیرعامل کارخانه قند یاسوج با اشاره به وصول طلب 50 میلیارد تومانی شهرداری یاسوج از این کارخانه گفت: آگهی فروش این کارخانه منتشر شده و قصد ما فروش این کارخانه برای حل مشکلات مالی است.

حبیبی با اشاره به طلب کارخانه قند از دولت گفت: این کارخانه بیش از بدهی که به کارگران خود دارد از دولت طلبکار است و عدم وصول طلب از دولت باعث به تعویق افتادن مطالبات کارگران شده است.

وی با بیان اینکه در صورت مساعدت مسئولان استان مبنی بر رفع مشکلات این واحد صنعتی، می‌توان شاهد آغاز به کار این واحد بود افزود: کارخانه برای راه‌اندازی و آغاز به کار نیازمند 100 هزار تن چغندر است که با تأمین برخی از خوراک مورد نیاز، کارخانه فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کارخانه قند تنها صنعت بزرگ حوزه کشاورزی است، گفت: فلسفه تاسیس این کارخانه ایجاد اشتغال و کمک به توسعه و رونق اقتصاد استان بود اما به دلیل مشکلات که موجود کارخانه از رسالت خود دور شده است.

وی با بیان اینکه این کارخانه در افزایش تولیدات، رشد اقتصاد و توسعه بخش کشاورزی نقش دارد، افزود: تأکید وزارت جهاد کشاورزی حل مشکل این کارخانه در شهر یاسوج بود.

گوهرگانی تصریح کرد: جهاد کشاورزی خوراک مورد نیاز این کارخانه را برای راه‌اندازی و فعالیت مجدد تأمین می‌کند و در مرحله اول 50 درصد از 100 هزار تن چغندر مورد نیاز را از استان‌های همجوار خریداری و در اختیار کارخانه قند قرار می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان در کشت بهاره و پاییزه چغندر مورد نیاز کارخانه قند را تأمین می‌کند و در حدود 3 تا 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مستعد کهگیلویه و بویراحمد چغندر کشت ‌خواهد شد.

حال به نظر می‎‌رسد با برنامه‌ریزی مسئولان و مدیران استان کهگیلویه و بویراحمد و مصمم بودن آنها برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی، قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی استان بار دیگر به چرخ تولید باز می‌گردد و مردم استان ظرف هفته‌های آینده شاهد شروع به کار این واحد خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار