تدوین برنامه نظام مند و اجرای مناسب آن باید به استناد شناخت وضع موجود و هدف گذاری درست صورت گیرد زیرا عدم توجه به این موضوع مهم ضمن پیشی گرفتن سطح تخریب از احیاء جنگلها ومراتع ؛اتلاف سرمایه های ملی از طریق اجرای طرحهای بدون بازده وبا صرف هزینه های فراوان را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۲۰۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۷ 03 April 2016

بر اساس نقشه پوشش گیاهی منابع ملی اعم از جنگل، مرتع و بیابان در استان ایلام، یک میلیون و 750 هزار هکتار معادل 88 درصد مساحت استان را تشکیل می دهد.سهم جنگل از مساحت استان 642 هزار و 667 هکتار معادل 22 درصد و سهم مراتع و بیابان از کل مساحت استان یک میلیون و 112 هزار و 357 هکتار معادل 55.5 درصد است.

جنگلهای استان ایلام جزو جوامع جنگلی مناطق خشک و نیمه خشک سلسله جبال زاگراس است. 9 درصد جنگلهای زاگرس در استان ایلام قرار دارد و این استان نقش مهمی در اکوسیستم استانهای زاگرس نشین دارد.تیپ غالب درختان استان ایلام از نوع بلوط است به طوری که بیش از 90 درصد جنگلهای استان از این گونه تشکیل شده است. گونه های دیگری مثل بادام کوهی، زالزاک، بنه کیکم و... نیز در استان ایلام وجود دارد.

به گزارش تابناک ایلام،در چند سال اخیر درختان بلوط استان ایلام به عنوان گونه غالب درختی جنگلهای استان ایلام بر اثر مشکلات مختلف دچار خشکیدگی شده اند و صرفنظر از عوامل طبیعی دخیل در امر خشکیدگی جنگلهای بلوط استان ایلام ،در سالهای گذشته عوامل انسانی از طریق قطع بی رویه درختان جنگلی ومهمتر از همه آتش سوزی های عمدی وغیر عمدی در تخریب این منابع ارزشمند ملی دخیل بوده اند.

با این حال در طول سنوات اخیر وهمزمان باپیشرفت تخریب جنگلها ،اداره منابع طبیعی وآبخیزداری استان بمنظور احیاء وتوسعه جنگلها وجایگزینی منابع تخریب شده طرحهای جنگلکاری متعددی رادر عرصه های طبیعی وجنگلی استان به مرحله اجرا درآورده است وبه همین منظور در سال گذشته وسالجاری نیز طرح احیاء جنگلها به چندین روش در سطح جنگلهای استان آغاز شده است.

در استان ما منابع طبیعی طی سالیان طولانی به عنوان منبع تامین علوفه، انرژی و اراضی مورد نیاز برای توسعه امور کشاورزی، صنعتی و شهرسازی تلقی شده و پیوسته به منزله زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی داشته است.
اتخاذ سیاست ها، انتخاب طرح ها و برنامه ها جهت دستیابی به اهداف در هر کشور و منطقه متناسب با مراحل مختلف رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی، اقلیم، نوع تقاضا، موقعیت مکانی منطقه نسبت به سایر مناطق، جمعیت و غیره تغییر می نماید.

وظیفه سیاست گذار این است که متناسب با شرایط اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی، اقلیمی، جمعیتی و... با اتخاذ راه و روش هایی، زمینه هایی را فراهم نماید تا دانش و تکنولوژی برای افزایش تولید در واحد سطح با سرعت بیشتری به کار گرفته شود و به موازات آن راهکارهایی را تدارک ببیند تا زمینه اصلاح و احیای جنگل های مخروبه و تبدیل اراضی کم بازده به جنگل و مرتع با رغبت و سرعت بیشتری انجام شود، تمهیداتی را فراهم نماید تا دخالت ها در عرصه های متناسب با استعداد عرصه و در حد توان رویش و تولید آن صورت گیرد، تا منابع طبیعی با حفظ کلیه نقش های خود، به نیازهای متنوع جامعه در حد توان، به صورت مستمر و پایدار پاسخگو باشد.

تدوین برنامه نظام مند و اجرای مناسب آن باید به استناد شناخت وضع موجود و هدف گذاری درست صورت گیرد زیرا عدم توجه به این موضوع مهم ضمن پیشی گرفتن سطح تخریب از احیاء جنگلها ومراتع ؛اتلاف سرمایه های ملی از طریق اجرای طرحهای بدون بازده وبا صرف هزینه های فراوان را به دنبال خواهد داشت.

درراستای تداوم اجرای طرحهای احیاء جنگلهای زاگرس خصوصا استان ایلام اداره منابع طبیعی استان به اجرای طرحهای دو منظوره مشارکتی واقتصادی در سطح استان روی آوده است که این طرح قرار است در قالب طرح "جنگلانه" در استان ایلام عملیاتی شود ،طرحی که معلوم نیست آیا در دراز مدت در زمینه احیای جنگلهای استان راهگشا خواهد بود یا خیر؟
با این حال مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: طرح جنگل کاری«جنگلانه » از بهترین طرحهای مشارکتی منابع طبیعی برای برای حضور مردم در زمینه احیای جنگلهای زاگرس خصوصاً در استان ایلام است.

دکتر احمدی در حاشیه اجرای این طرح جنگل کاری که با حضور گروههای مختلف زیست محیطی و دو ست داران طبیعت در شهرستان مهران برگزار گردید گفت:با توجه به آسیب دیده گی زیاد عرصه های جنگلی استان و غرب کشور در سالهای اخیر، تلاش ما این است که گروههای مختلف مردمی و زیست محیطی را در زمینه مشارکت در چنین طرح هایی و احیای بخشی از این جنگلها فراهم نماییم.

وی با بیان اینکه طرح جنگلانه امسال دومین سالی است که با هدف مشارکت مردم اجرا می شود افزود: اعتقاد ما بر این است تا زمانی که مردم نسبت به یک موضوع احساس تعلق و مسئولیت نداشته باشند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دولت به تنهایی از عهده ی حفظ آن برآید.

اخیرا نیز اداره منابع طبیعی وابخیزداری شهرستان ملکشاهی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا از اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی ومشارکتی در عرصه های ملی وطبیعی این شهرستان خبر داده است ،طرحی که در صورت عدم انطباق با برنامه های کارشناسانه ونظام مند به سرنوشت طرحهای دیگری دچارخواهد شد که حقیقتا به جز اتلاف سرمایه های ملی واعتبارات استانی نتیجه ای ملموس در زمینه توسعه واحیاء جنگلها در نقاط مختلف جنگلی استان را درپی نداشته است.

محمد قاسم نیا در این زمینه به ایرنا گفت : طرح جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی با همکاری تشکل های مردمی در 300 هکتار از اراضی مناطق جنگلی اما و انجیر از توابع این شهرستان بزودی آغاز می شود.
وی با اشاره به اینکه در این طرح جنگل کاری سه هزار اصله درخت مثمر از گونه های اقتصادی متناسب با اقلیم این منطقه از جمله بادام و انجیر و انار دیمی و دیگر گونه های مثمر کاشته می شود، افزود: این کار برای مردم انگیزه اقتصادی ایجاد کرده و سبب می شود تا به کشت و بهره برداری از محصول اقدام کنند.

به هرحال انتظار عامه مردم از مسئولین منابع طبیعی وابخیزداری استان در کوتاه مدت شناسایی عوامل طبیعی دخیل در خشکیدگی جنگلهای بلوط ویافتن راهکاری علمی وعملی برای متوقف شدن این روند است و اجرای طرحهای احیاء وتوسعه جنگلهای استان نیز هدفمند وبا برنامه اجرایی شود چرا که از سالهای گذشته تاکنون  هرساله در هفته منابع طبیعی شاهد غرس میلیونها اصله درخت در سطح بیایانها وجنگلهای استان بوده وهستیم امااین میزان جنگلکاری فعلا نمود عینی نداشته اند!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار