یکی از فاکتورهای مهم رشد وتوسعه در هر کشوری وبه مراتب پایین تر استان ،شهرستان وهرمنطقه ای میزان بهره مندی از راههای ارتباطی است ،به هراندازه که این مناطق ازاین شریانهای حیاتی البته با استانداردهای لازم بهره مند باشند به همان اندازه نیزمی توانند به توسعه همه جانبه نیز نائل آیند.
کد خبر: ۲۰۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 28 March 2016

یکی از فاکتورهای مهم رشد وتوسعه در هر کشوری وبه مراتب پایین تر استان ،شهرستان وهرمنطقه ای میزان بهره مندی از راههای ارتباطی است ،به هراندازه که این مناطق ازاین شریانهای حیاتی البته با استانداردهای لازم بهره مند باشند به همان اندازه نیزمی توانند به توسعه همه جانبه نیز نائل آیند.

به گزارش تابناک ایلام ،قریب به چهل سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد اما استان ایلام همچنان واژه نامانوس محرومیت را باخود به یدک می کشد وشاید یکی از عمده ترین دلایلی که باعث شده است این استان سرشار از پتانسیلهای رنگارنگ ،نتواند از آثار این واژه رهایی یابد ضعف زیرساختهای آن خصوصا راههای ارتباطی است .

استان ایلام از ظرفیتهای ارزشمند بالقوه اقتصادی ،گردشگری وتاریخی ومنابع عظیم گازی ونفتی بهره مند است اما ضعف زیرساختهای آن خصوصا عدم بهره مندی از راههای دسترسی استاندارد وبزرگراهها، به عاملی مهم  برای ممانعت از بالفعل شدن این ظرفیتهامبدل شده است ،ظرفیتهایی که شاید تنها راه خلاصی این استان  از چنگال محرومیتیست که سالهاست با آن همنشین شده است.

از طرفی بهره مندی استان از مرز تجاری بین المللی مهران وتبدیل شدن به شاهراه دسترسی به عتبات عالیات باعث شده است روزانه صدهها کامیون حامل محموله های صادراتی وخودروهای مسافری از جاده های باریک وکم رمق درون استان تردد نمایند ،جاده هایی که سالهاست به همان وضعیت سابق باقیمانده ومجبورند بارترافیکی یک بزرگراه را به دوش بکشند واز طرف دیگر  تصادفهای مرگبار هفتگی به روالی طبیعی دراین جاده ها مبدل شده وهرهفته باید داغدار شدن خانواده ای را نظاره گربود!

با این حال عدم تخصیص اعتبارات ملی برای ایجاد جاده های ارتباطی در سطح استان ایلام از یک سو ووجود نقاط پرحادثه در جاده های قدیمی وغیر استاندارد استان وتصادفات مکرر مرگبار دراین نقاط از سوی دیگر ،این سالهامسئولین راه وشهرسازی استان وشهرستانها را به سمت حذف نقاط حادثه خیز وایجاد واریانتهایی در راههای ارتباطی درون استان سوق داده است ،شاید مرحمی باشد بر دردهایی که این استان از نداشتن راه استاندارد می کشد!

هرچند حذف نقاط حادثه خیز جاده ای با اهداف خیراندیشانه وکمک به کاهش حوادث جاده ای در جای خود عملی قابل تقدیراست اما واقعیت این است که مسئولین راه وشهرسازی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبارات این بخش واطمینان از تخصیص یا عدم تخصیص آن، مجموعه عملیاتهایی را در جاده ها آغاز می کنند که یا در میانه راه تعطیل یا بدلیل واگذاری آن بصورت ترک تشریفات به پیمانکاران سالها به درازا کشیده شده اند واین روش زحمات ورنجهای فراوانی را به رانندگان وسائط نقلیه ومردمی که مجبورند روزانه از این مسیرها تردد نمایند تحمیل نموده است .

اگرچه در سطح استان از این دست  واریانت ها و جاده هایی که به حال خود رها شده اند کم یافت نمی شود ! اما جاده ارتباطی سرابله به پل سیمره که اتفاقا یکی از جاده ها ی پر تردد شهرستان چرداول نیز محسوب می شود از آن دست جاده هاییست که هرساله بایستی شاهد ایجاد واریانتی درآن بود ؛واریانتهایی که علیرغم محدود بودن آنها ،عملیات اجراییشان بیش از دو سال به درازا کشیده شده است.

یکی از این واریانتها ،عملیات اجرایی واریانت در  کیلومتر 25جاده سرابله به پل سیمره است که این روزها به مدد افزایش میهمانان نوروزی به راهی پرتردد مبدل شده است اما حسابی اعصاب رانندگان ومسافران نوروزی را به هم ریخته است!عملیاتی که بیش از یکسال از آغاز شدن آن می گذرد ورانندگان بومی مسافرکشی که مجبورند روزانه از این مسیر سنگلاخی تردد کرده ویا افرادی که شغلشان  ایجاب می کند که روزانه چندبار از این مسیرعبور کنند،چه سختی ها وهزینه هایی را بایستی متحمل شوند !وجوابگوی این هزینه ها وسختی هایی که بر این مردمان تحمیل می شود چه کسی باید باشد؟!

اینک که استان ایلام رفته رفته به مقصدی برای گردشگران مبدل شده است وافزایش بیش از 30درصدی میهمانان وگردشگران نوروزی در نوروز 95نوید بخش آینده ای روشن برای تحول در گردشگری استان می باشد ،مسئولین استان نیز باید توجه خود را به زیرساختهای استان خصوصا به بخش راه معطوف داشته تا این موضوع دلسردی گردشگران برای مسافرت به استان زیبای ایلام را درپی نداشته باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
یکی ازجادهای اصلی استان ایلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
یکی از این جاده های مهم کشور اتوبان زنجان - قزوین هست که به شدت نیازمند بهسازی میابشد...اخذ عوارض واقعا اجحاف در حق مردم خوب کشورمان هست...
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
در عوض اتوبانی را در لبنان به واسطه مقاومت در جنگ 33 روزه در مدت کوتاهی ساختند و به اونا تحویل دادند !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
الان ایران جنگ را به خارج از مرزهای خود برده. مبلغی که در لبنان و کشورهای دیگر برای تامین امنیت و گسترش مرزهای امنیتی خود، هزینه می کند بسیار کمتر از وقتی است که دشمن لب مرزش باشد. کل هزینه ای که به حزب الله می دهند، شاید از ارزش پایه یک نیروگاه برق کمتر باشد. تصور کنید دشمن لب مرز باشد و جنگ شود، همان دقایق اول یک نیروگاه را بمباران کند چه خسارتی به مملکت وارد می شود؟ غیر از هزینه ساخت آن، زمان بازسازی آن، بی برقی قسمتهایی از کشور تا هنگام ساخت آن و.... تازه اگر خسارت های دیگر بابت بی برقی را حساب نکنیم! هزینه بالایی خواهد بود. یا تصور کنید هزینه یک هواپیمای جنگی که در جنگ با دشمن سقوط می کند چند برابر حقوق کل حزب اللهی ها است۱.
گذشته از اینکه ایران با دور کردن صحنه نبرد، در هزینه تامین امنیتش بسیار صرفه جویی می کند، در مقابل، هزینه چندانی هم نمی کند. بعد از جنگ ۳۳ روزه، حزب الله نه خسارت برای ماشینهای مردم پرداخت کرد نه به واحدهای اداری و تجاری. فقط منازل مردم را در ضاحیه ساخت.


حدود ۲۰۰۰ واحد در جنگ صدمه دیده بودند که از آنها ۲۸۲ مجتمع مسکونی کاملا نابود شده بود. حزب الله ۲۴۱ مجتمع را بازسازی کرد، عربستان، کویت و عمان هرکدام هزینه بازسازی تعداد اندکی ساختمان را متقبل شدند. ضمن اینکه دولت لبنان بخش اعظمی از هزینه بازسازی را به عهده داشت. در جنوب لبنان هم بیشتر کویت و قطر و دیگر کشورها کمک کردند. بنابر این توهمات خیالی در مورد هزینه در لبنان و ضرر کردن شهروندان ایران بابت این هزینه، غلط است. چرا که اولا ایران امنیتش را با هزینه کمتری تامین می کند دوم اینکه هزینه ای که در لبنان صرف می شود آنقدر در مقابل بودجه استانهای ایران کم است که تغییر چندانی در استان نمی دهد.
از طرف دیگر باید بدانیم درگیری حزب الله و اسراییل باعث افزایش قیمت نفت شد. یعنی تا مدتها درآمد نفتی ایران بابت افزایش قیمت نفت، اقلا سی چهل درصد افزایش داشت. سود یک روز فروش نفت ایران شاید بیش از یکسال هزینه های حزب الله باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
اتوبان قم -کاشان اسفالتش فاجعه باره...

کلی هم عوارض از ماشینها میگیرن....
Pedran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
براي اتوبان تهران كرج كه ٢٤ساعته قفله فكري نميكنن حالا كو تا بودجه برسه به ايلام..
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
این مسافرت ها کوفتتون بشه ! بودجه فعلا" داره صرف راه سازی و خونه سازی برای برادران و خواهران لبنان و سوریه میشه و کلی صواب هم داره و شما ها هی بجای کمک به امت های اسلامی میرین شمال خلاف کنین
پاسخ ها
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
کاملن حق با شماست ، برادران دینی ما در لبنان و فلسطین در اولویت هستند
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
حالا به قول شما به براداران و خواهران لینانی و سوری برسه صواب داره مهم اینه که بیشتر این پولها میرن تو جیب بعضی دزدهای از خدا بی خبر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
حرف مفت نزن احمق این دولت بودجه سپاه قدس رو هم محدود کرده چه برسه به کمک برای لبنان بدبخت خیلی پای ماهواره نشستی
ناشناس
|
United States
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
..... تو همه أمت هاي دزد إسلامي
آهاری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۵
بیا 20 کیلومتری پایتخت از این بدترو نشونت بدم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
اسفالت کاران مانمیتوانند اسفالتی بسازند که حداقل 5 سال دوام بیاورد بهتراست وزارت راه مانند وزارت ورزش که مربی خارجی استخدام میکند برای اسفالت کاران ماهم مربی خارجی بیاورند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
کارخانه های آسفالت میتوانند هرنوع آسفالتی را بسازند ولی پیمانکاران و برخی مسئولین دست در دست یکدیگر برای پر کردن جیب خود آسفالت کم هزینه تری استفاده میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
این جاده مخصوص ماشینای آف رود هست .... جیپ لندرور ( لاندیور خودمون ) ..... پاژن .... سیمرغ .... پاترول ..... صحرا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
براي امنيت خودمان به ديگر كشورها حمله كنيم درست نيست بهتر است جلو تحريك و دخالت ديگران با اتخاذ سياست درست امنيت فراهم كنيم در غير اينصورت ديگران هم با اين سياست ميتوانند دخالت در ايران را توجيه كنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار