یک فعال محیط زیست گفت: تخریب قله زو مشهد از پایین آن آغاز شده و سازمان‌های مختلف برای تصرف بالای قله نیز دست‌درازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۲ 17 March 2016








محسن موسوی اظهار کرد: از پایین قله زو تخریب آغاز شده و سازمان‌های مختلفی برای بالای قله نیز دست‌درازی می‌کنند تا آن‌ها را تصرف کنند.
 
وی ادامه داد: تاکنون ارتفاعات پایینی قله زو مشهد تحت عنوان جاده‌سازی تخریب شده و بخش‌های بالایی قله را تصرف کرده‌اند و از ملک‌آباد تا حوالی آن فنس‌کشی شده است.
 
این فعال محیط‌زیست اضافه کرد: دادستان و نهادهای مردمی چند روز گذشته به منظور جلوگیری از تخریب قله زو در محل آن حضور یافتند.
 
موسوی با بیان اینکه تصرفات بالای قله زو که در واقع باید کمربند سبز باشد، از دست افراد معمولی خارج شده است، تصریح کرد: هنوز تصرفات بزرگی توسط برخی نهادها اتفاق می‌افتد و حدود 100 هکتار را فنس‌کشی کرده‌اند در حالی ‌که نیازی به منطقه نظامی نیست که این موضوع مانع گسترش کمربند سبز شده و وضعیت هوای مشهد نیز به ‌دنبال آن روز به روز بدتر می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه برای کشیدن یک جاده کمربند جنوبی نیازی به از بین بردن صدها کوه به طول چند کیلومتر نیست، افزود: اگر این هزینه‌های میلیاردی صرف وسایل نقلیه عمومی می‌شد، نتیجه بهتری داشت؛ بدون آنکه نیاز باشد محیط ‌زیست را تخریب کنند، اگر آن جاده راه‌اندازی شود دیگر نمی‌توان هوای پاک را از آن منطقه استنشاق کرد زیرا مانند داخل شهر مشکلات آلودگی صوتی و محیط‌ زیستی را در پی خواهد داشت.
 
این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: محلی که کوهنوردان به ‌وسیله آن از قله زو بالا می‌رفتند، تخریب شده و مانند یک خندق پیرامون‌ مکان‌های دیدنی و ارتفاعات مشهد کشیده شده که مصیبتی برای مردم خواهد بود.
 
اهمیت قله «زو» از دماوند بیشتر است

موسوی با اشاره به اینکه برای مردم مشهد اهمیت قله زو از قله دماوند بیشتر است، عنوان کرد: قله زو هر هفته میزبان ده‌ها هزار نفر از مردم مشهد است؛ این قله در واقع فرهنگ کوهنوردی را ترویج می‌کند تا افراد بعد از کوه‌‌پیمایی در آن قله‌های بلندتر را نیز بپیمایند.
 
وی با اعلام اینکه تجمع اعتراض‌آمیز یک ماه گذشته به تخریب قله زو برگزار شد، خاطرنشان کرد: هیات کوهنوردان خراسان رضوی و تمام نهادهای زیست‌محیطی به تخریب این قله معترض هستند.
 
این در حالی است که معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط زیست، معاون محیط طبیعی محیط زیست خراسان رضوی و رییس اداره محیط زیست شهرستان کلات در پاسخ به ایسنا از تخریب قله زو اظهار بی‌اطلاعی کردند.
 
قله زو در 18 کيلومتري شمال شرقي شهر كلات و 170 کيلومتري شمال مشهد واقع شده است.
منبع: ایسنا







برچسب ها: محیط زیست ، قله زو ، مشهد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار