شهرکرد - هرچند در بسیاری از مناطق کشور، روستاها به بکری سابق نیستند اما در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری وجود دارند که بافت قدیمی و زیبای روستایی خود را حفظ کرده‌اند.
کد خبر: ۱۹۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷ 16 March 2016
استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوچک کشور است که باوجود وسعت کم روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است.

 این استان حدود ۹۰۰ روستا دارد که دارای جمعیت‌های کم‌وزیاد هستند و هرکدام از این روستاها جذابیت‌های گردشگری خاص خود رادارند.

باوجوداینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را ازدست‌داده‌اند و ساخت‌وسازهای شهری و مصالح ساختمانی جدید در روستاها ورود پیداکرده است اما هنوز در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری یافت می‌شود که گردش در آن‌ها تاریخ قدیم ایران را می‌توان نظاره کرد.

این روستاها که تعداد آن‌ها کم نیست در کنار زیبایی‌های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف استان ازجمله آبشارها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و... از چنان زیبایی‌هایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می‌شوند که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

این روستاها می‌توانند زمینه توسعه گردشگری و روستاگردی در استان چهارمحال و بختیاری فراهم کنند و استان را در مسیر توسعه قرار دهند.

به‌عنوان‌مثال روستاهایی در شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به علت قرار گرفتن در مناطق سخت گذر امکان بردن مصالح ساختمانی جدید شهری به آن‌ها وجود ندارد و خانه‌های این روستاها هنوز از مواد طبیعی موجود در طبیعت ساخته می‌شود.

اگرچه روستای ماسوله در شمال کشور به علت شکل خاص قرار گرفتن خانه‌ها دارای شهرت خاص شده است و سالانه هزاران گردشگر از این روستا بازدید می‌کنند اما نمونه این روستا در استان چهارمحال و بختیاری روستای سرآقاسید است که با زیبایی دیگر چه‌بسا بیشتر از ماسوله  در کنار جذابیت‌های بی‌شمار طبیعی مانند رودخانه، آبشار و جنگل در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد که به علت ضعف در معرفی و مطلوب نبودن زیرساخت‌های تردد به روستا هنوز ناشناخته مانده و مردم روستا با درآمد کم زندگی را می‌گذرانند.

مردم این روستا خانه‌های پله کانی خود را بسیار مقاوم و زیبا ساخته‌اند که توان تحمل برف‌های چندم‌تری منطقه را در فصل زمستان داشته باشد.

بسیاری از روستاهای دیگر استان در مناطق مختلف بافت تاریخی هستند که می‌توان به روستاهای سواد جان، هوره، یاسه چای، معموره و... اشاره کرد.

وجود قبرستان‌های تاریخی(قبرستان‌های ارامنه)، دالان‌های سرپوشیده، قلعه‌های تاریخی و... از مواردی  مهمی است که در برخی از روستاهای تاریخی استان وجود دارد.

سرآقاسید از زیباترین روستاهای چهارمحال و بختیاری

بخشدار مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالایی گردشگری در بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ وجود دارد، عنوان کرد: بسیاری از روستاهای منطقه کوهرنگ بکر بودن و تاریخی بودن خود را حفظ کرده‌اند و زمینه برای توسعه گردشگری در این روستاها وجود دارد.

فرزاد حسینی ادامه داد: در شهرستان کوهرنگ هرساله مسافران بسیاری وارد منطقه می‌شوند که بیشتر در شهر چلگرد از مناطق گردشگری دیدن می‌کنند که می‌توان از این فرصت برای ورود مسافران و گردشگران به روستاهای دیگر شهرستان بهره گرفت و زمینه را برای توسعه بیشتر این مناطق فراهم کرد.

وی بیان کرد: سرآقاسید یکی از زیباترین روستاهای استان است که حالت پلکانی آن در کنار زیبایی‌های طبیعت و وجود یک امامزاده،آن را به‌عنوان پتانسیلی برای توسعه گردشگری استان مطرح می‌کند.

بخشدار مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: معرفی این روستا و اطلاع‌رسانی در کشور برای ورود مسافر و گردشگر یک ضرورت است و این روستا زمینه گرفتن شهرت جهانی را دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به زمینه پر پتانسیل روستاگردی در چهارمحال و بختیاری، گفت: چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی و ظرفیت خاص گردشگری دارد.

بهمن عسگری ادامه داد: معرفی روستاها و ظرفیت‌های گردشگری آن‌ها از مهم‌ترین عوامل در توسعه گردشگری و روستاگردی در استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این خصوص سازمان میراث فرهنگی اقدامات قابل‌توجهی در خصوص معرفی روستاها انجام داده است و در بسیاری از روستاها نیز اقدامات متنوعی برای ورود مسافر و گردشگر انجام داده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره روستاگردی در روستای تاریخی و زیبایی یا سه چای، ادامه داد: برگزاری این جشنواره برای معرفی روستا و ورود مسافر و گردشگر یکی از اقدامات میراث فرهنگی در این استان بوده است.

بهمن عسگری گفت: این جشنواره باهدف رونق اقتصادی، معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی و شناساندن روستاهای یاسه چای برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی برای معرفی جذابیت‌های گردشگری دارند، ادامه داد: معرفی جذابیت‌های گردشگری استان و روستاها تاریخی در توسعه گردشگری نقش مهمی را دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار