رونمایی از تمبر یادبود آیت الله محمدتقی مروارید (ره) ، کلنگ زنی طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، فراهم شدن امکان اجرای طرح تلمبه ذخیره ای در سد سیمره ، سفر معاون اول رئیس جمهوری به ایلام و افتتاح سدهای کنگیر و سد و نیرگاه سیمره از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته استان ایلام بود.
کد خبر: ۱۹۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴ 12 March 2016

به گزارش تابناک ایلام؛رونمایی از تمبر یادبود آیت الله محمدتقی مروارید (ره) ، کلنگ زنی طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، فراهم شدن امکان اجرای طرح تلمبه ذخیره ای در سد سیمره ، سفر معاون اول رئیس جمهوری به ایلام و افتتاح سدهای کنگیر و سد و نیرگاه سیمره از مهم ترین رویدادهای هفته گذشته استان ایلام بود.

** تمبر یادبود آیت الله شیخ محمد تقی مروارید در ایلام رونمایی شد
این آیین با حضور معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان و اعضای کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان ایلام برگزار شد.
این تمبر توسط دبیرخانه کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان ایلام و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده و امروز با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره این روحانی مبارز با حضور محمدرضا مروارید فرزند ایشان رونمایی شد.
استاندار ایلام در این آیین با بیان اهمیت کارکرد مساجد به عنوان پایگاه های مهم دینی و مذهبی جامعه گفت: باید زمینه جذب هرچه بیشتر مردم به ویژه قشر جوان و نوجوان جامعه به سمت این اماکن فراهم شود.
محمدرضا مروارید با تقدیر از فعالیت کانون های فرهنگی، هنری مساجد افزود: فعالیت این مراکز باید گسترده تر شده تا افراد زیادی به سمت مساجد جذب و هدایت شوند.
آیت اله محمدتقی مروارید پدر محمدرضا مروارید استاندار ایلام از شخصیت علمی و مذهبی بارز استان ایلام است که در دوران مبارزات انقلاب اسلامی نقش بسزایی در هدایت مردم این استان در ایستادگی برابر رژیم طاغوت داشته است.
این روحانی مبارزه فرزند آیت اله علی اکبر مروارید از علمای بزرگ مشهد است که در سال 1300 در مشهد مقدس بدنیا آمد و دوران تحصیل را در حوزه علیمه این شهر گذراند و از محضر علمایی همچون آیت الله بروجردی و میرزا جواد تهرانی بهره مند شد.
پیش از انقلاب بواسطه فعالیت های مبارزاتی بارها از سوی ساواک دستگیر شد و سرانجام نیز از مشهد به ایلام تبعید شد.
زمان حضور در ایلام نقش مهمی در هدایت مردم برای مبارزه با رژیم طاغوت داشت، پس از انقلاب نیز به عنوان نماینده مردم ایلام در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد و در دوران دفاع مقدس نیز همواره در کنار رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل حضوری فعال داشت.
آیت اله محمدتقی مروارید در 30 مهر ماه سال 1391 در سن 91 سالگی درگذشت و در آرامستان بهشت رضا (ع) ایلام به خاک سپرده شد.

** کلنگ ایجاد طرح های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام به زمین زده شد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: این طرح ها شامل احداث ساختمان جدید دانشکده پزشکی، ایجاد مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره)، طرح توسعه مرکز اورژانس بیمارستان های حضرت امام (ره) و شهید مصطفی خمینی و طرح توسعه بیمارستان تک تخصصی زنان و زایمان آیت الله طالقانی شهر ایلام است.
دکتر علی دل پیشه افزود: 150 میلیارد ریال در مجموع از محل منابع طرح تحول نظام سلامت برای اجرای این طرح ها سرمایه گذاری می شود.
9 بیمارستان دولتی، یک بیمارستان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی در استان ایلام فعالیت می کنند و در مجموع 288 پزشک در استان داریم که 124 پزشک عمومی، 147 پزشک متخصص و 17 پزشک فوق تخصص رشته های مختلف را شامل می شوند و در مراکز درمانی و مطب های خصوصی مشغول ارایه خدمات درمانی به شهروندان هستند.

** امکان اجرای طرح تلمبه - ذخیره ای در سد سیمره فراهم شد
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: ساخت سازه آبگیر نیروگاه تلمبه - ذخیره ای در سد سیمره، امکان بهره مندی از قابلیت کنترل بار شبکه سراسری را در آینده فراهم کرد.
سید محمدرضا رضازاده با اعلام این مطلب افزود: ساخت این سازه آبگیر سبب می شود تا در آینده و با بالا آمدن تدریجی تراز دریاچه سد، امکان اجرای تلمبه - ذخیره ای فراهم باشد.
سد سیمره در مسیر رودخانه سیمره و در شهرستان بدره استان ایلام قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، نیروگاه های تلمبه ذخیره ای این قابلیت را دارند که در ساعات اوج مصرف به تولید برق بپردازند و در ساعات کاهش مصرف با پمپاژ آب به سد بالا و ذخیره آن و در نتیجه مصرف برق، به کنترل بار شبکه سراسری اقدام کنند.
وی افزود: این نیروگاه ها خود راه انداز بوده و پاسخ سریعی به تغییرات ناگهانی بار در شبکه دارند و می توانند در تنظیم ولتاژ و کنترل فرکانس شبکه مؤثر باشند.
به گفته رضازاده، هر سه واحد نیروگاهی سیمره فعال است و برق تولید می کند.
وی گفت: آمادگی افتتاح رسمی و بهره برداری از این سد تا پایان سال وجود دارد و مشغله های مسئولان، بهره برداری از آن را در دهه فجر به تعویق انداخت.

** سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان ایلام
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روز پنجشنبه با استقبال استاندار، معاونین استاندار، فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران کل دستگاه های اجرایی از طریق فرودگاه شهدا، وارد استان ایلام شد.
در سفر یک روزه اسحاق جهانگیری به استان ایلام بهره برداری از چند طرح عمرانی از جمله سد کنگیر و طرح آبرسانی به شهر ایوان و سد و نیروگاه سیمره با حضور معاون اول رئیس جمهوری آغاز شد.
حمید چیت چیان وزیر نیرو، جهانگیری را در این سفر همراهی می کرد ضمن اینکه این دومین سفر دکتر اسحاق جهانگیری به استان ایلام در سال 94 بود.

**ساخت سد سیمره در دوران تحریم، از افتخارات ملی کشور است
معاون اول رئیس جمهوری همزمان با بهره برداری از طرح بهره برداری از سد و نیروگاه سیمره، گفت: ساخت سد و نیروگاه سیمره باید به عنوان یکی از افتخارات ملی کشور ثبت شود و به این توان مهندسی افتخار کنیم.
اسحاق جهانگیری اضافه کرد: ساخت سدهایی همچون سد سیمره در انحصار کشورهای پیشرفته است که با کار مهندسی پیچیده و ابزار و تجهیزات مدرن قابل انجام شد.
وی ادامه داد: تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران باید درس بگیرند زیرا این سد عظیم (سیمره) در دوران تحریم ساخته شده است و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز آن باید از خارج وارد می شد و در اختیار مهندسان ایرانی قرار می گرفت اما چنین نشد.
معاون اول رئیس جمهوری افزود: توان و خلاقیت مهندسان ایرانی به گونه ای بود که توانستند همه تجهیزات مورد نیاز را داخل کشور تامین کنند.
جهانگیری ادامه داد: یکی از هدف های ساخت سد و نیروگاه سیمره را تولید برق است که نقش بسیار مهمی در توسعه استان ایلام دارد.
معاون اول رئیس جمهوری، اطمینان از تامین انرژی را از اصلی ترین پیش نیازهای سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم یک منطقه را توسعه دهیم ابتدا باید انرژی مورد نیاز را تامین کنیم.

** سد کنگیر و طرح آبرسانی به ایوان
جهانگیری در مراسم بهره برداری از سد کنگیر و طرح آبرسانی به شهر ایوان نیز با تبریک به مردم شهرستان ایوان بخاطر بهره برداری از این پروژه گفت: ساخت سد کنگیر و پروژه آبرسانی به ایوان نقش مهمی در توسعه این منطقه به ویژه در بخش کشاورزی دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام نیز در همین مراسم گفت: سد کنگیر با ظرفیت ذخیره 20 میلیون مترمکعب به منظور تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایوان ساخته شده است.
ذوالفقار مهدیزاده طول تاج سد را 750 متر و ارتفاع آن را 42 متر اعلام و بیان کرد: برای ساخت آن 109 هزار مترمکعب بتون ریزی انجام و هزار و 250 میلیون ریال هزینه شده است.
وی گفت: به بهره برداری از سد کنگیر علاوه بر تامین آب شرب شهرهای ایوان و زرنه، آب مورد نیاز دو هزار و 500 هکتار از زمین های کشاورزی روستاهای تابعه بخش زرنه نیز تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام افزود: پروژه آبرسانی به شهر ایوان نیز با هدف تامین آب شرب ساکنان شهرهای زرنه و ایوان در دراز مدت و همچنین مجتمع های روستایی مسیر و شهرک صنعتی ایوان اجرا شده است.
وی ادامه داد: این طرح 32 کیلومتر خط انتقال دارد و به سه تلمبه خانه با ارتفاع پمپاژ 645 متر و دبی 230 لیتر بر ثانیه در مسیر مجهز شده، ضمن اینکه سه باب مخزن هزار مترمکعبی بتون زمینی نیز در محل تلمبه خانه ها ساخته شده است.
مهدی زاده گفت: ساخت خط انتقال برق، محوطه سازی و فنس کشی سه سایت در محل تلمبه خانه و یک ساختمان نگهبانی در هر سایت از دیگر اقداماتی است که در قالب پروژه آبرسانی به شهر ایوان انجام گرفته است.
وی افزود: سال های 83 و 84 منطقه ایوان به دلیل کاهش نزولات جوی با خشکسالی و کمبود آب شرب مواجه بود لذا در این مدت از چاه های آهکی برای تامین آب استفاده می شد که مشکلاتی را ایجاد کرده بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام ادامه داد: سال های 88 و 89 بخشی از شهر ایوان با تانکر آبرسانی می شد و ساکنان آن در تابستان با قطعی مکرر آب مواجه بودند.
وی گفت: هم اینک با اجرای این پروژه تامین آب شرب 65 هزار نفر اهالی دو شهر زرنه و ایوان، 32 روستای تابعه بخش زرنه و نیز آب شهرک صنعتی ایوان تامین می شود.

** 511 تن سیب و پرتقال در سردخانه های ایلام ذخیره سازی شده است
مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت: 511 تن میوه شب عید از نوع سیب و پرتقال در سردخانه های این استان ذخیره سازی شده است و از روز شنبه 22 اسفند آغاز می شود.
تیمور ناصری اظهار کرد: 200 تن از این میوه سیب درختی است که نسبت به سال گذشته بدلیل کاهش تقاضا برای مصرف این میوه، 30 درصد کاهش یافته است.
وی افزود: همچنین از 400 تن پرتقال سفارش شده برای استان در ایام نوروز، 311 تن هم اکنون تامین و در سردخانه های استان ذخیره سازی شده که با توجه به 270 تن سال گذشته و رغبت بازار برای خرید این میوه، سهم استان امسال 50 درصد افزایش یافته است.
ناصری یادآور شد: توزیع این میوه ها در مرکز استان از روز شنبه 22 اسفند و در دیگر شهرستان ها از 24 اسفند آغاز می شود و تا 15 فرودین سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار