کد خبر: ۱۹۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹ 09 March 2016
کهگیلویه و بویراحمد، استانی محروم با داشتن شاخصه های توسعه یافتگی
استان کهگیلویه و بویراحمد، از لحاظ مساحت، کوچکترین استان کشور و از لحاظ جمعیّت نیز کم جمعیّت ترین استان کشور می باشد. همچنین بر اساس آمار ارائه شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، محروم ترین و توسعه نیافته ترین استان کشور می باشد. لذا از آن جا که دو تا از مهّم ترین شاخصه ها و مؤلفه های توسعه یافتگی، وجود منابع انسانی توانمند و کارآمد و همچنین وجود منابع طبیعی و ذخایر معدنی و خدادادی می باشد، در نوشتار مذکور این دو شاخصه، بر اساس وضعیت استان بررسی می گردند.
1-استان زیبا و چهارفصل ما از لحاظ مساحت جغرافیایی، 75/15519 کیلومتر مربع وسعت دارد که چیزی حدود یک درصد از مساحت کل کشور می باشد.
2-بر اساس سرشماری سال 1390، استان کهگیلویه و بویراحمد، دارای جمعیت انسانی 658629 نفر می باشد که چیزی نزدیک به یک درصد جمعیت کل کشور می باشد. لذا از آنجا که یکی از شاخصه های توسعه یافتگی، وجود منابع انسانی متخصص و توانمند می باشد با تدقیق در 2 مورد، می توان به داشتن استعدادهای فراوان نیروی انسانی در استان پی برد:
الف) از بین 30 استاندار کشور، 3 استاندار از فرزندان برومند و توانمند این استان هستند( آقای مهندس افشانی، استاندار فارس-آقای مهندس نیکبخت، استاندار همدان و آقای دکتر خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد). با یک محاسبۀ آماری مشخص می گردد از استانی که یک درصد جمعیت کشوری را داراست 10 درصد استانداران کشور را به خود اختصاص داده است.
ب) از 290 نمایندۀ مجلس دهم، 5 نفر از نخبگان استان ما هستند( آقایان وکیلی، تاجگردون، هاشمی، زارعی و خانم دکتر حسینی) که از حیث آماری باید گفت از استانی که نزدیک به یک درصد جمعیت کل کشور را داراست 6 درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نخبگان این استان تشکیل داده اند و این در حالیست که دو نفر از هم استانی های ما در بهبهان و ماهشهر به دور دوم راه یافته اند که در صورت پیروزی دو کاندیدای فوق، این آمار نزدیک به 10 درصد می شود.
لذا با بررسی اجمالی از منابع عظیم انسانی استان، که فقط دو نمونه از آن ذکر گردید و قطع به یقین در سایر بخش ها و حوزه ها نیز شبیه همین دو مورد می باشد، به جرأت می توان گفت استان ما از لحاظ شاخصۀ منابع انسانی در ردیف های اول توسعه یافتگی است.
2- استان ما سرشار از از ذخایر و منابع آبی بی نظیر با پوشش گیاهی فراوان و جنگلهای گسترده، دارای 2 اقلیم آب و هوایی متفاوت می باشد و از حیث منابع آبی، دومین تولید کنندۀ آب کشور می باشد( کم مساحت ترین استان، دارای دومین منابع آب کشور). همچنین 25 درصد نفت کشور، از میادین نفتی استان ما استخراج می شود و از این حیث، دومین تولید کنندۀ نفت کشور هستیم. نکتۀ بعدی این است که استان کهگیلویه و بویراحمد، برخوردار از 1000 گونۀ گیاهی می باشد و حدود 60 درصد کل تیره های گیاهی کشور و 25 درصد تیره های شناخته شده گیاهی را در جهان داراست. از حیث منابع جنگلی نیز 60 درصد مساحت کل استان نیز پوشش جنگلی می باشد که از این حیث نیز مقام اول کشوری را داراست و نکتۀ آخر اینکه استان کوچک ما به بهشت اکوتوریسم زاگرس معروف است.
لذا با تأمل در دو شاخصۀ فوق، که تنها به بخشی از آنها اشاره شد، سؤالی اساسی در ذهن همۀ ما شکل می گیرد که چرا با وجود این همه پتانسیل و شاخصه های توسعه یافتگی، استان ما همچنان در رتبۀ آخر توسعه یافتگی باشد؟ گره کار کجاست؟ راهکار چیست؟
در پاسخ به سؤال مذکور می توان به عوامل و مؤلفه های متعددی اشاره کرد که از حوصلۀ این بحث خارج است و در نوشتارهای بعدی به آنها پرداخته خواهد شد.
جواد فروغی فر (دانشجوی دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی)
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار