رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: سفر رییس جمهوری به استان یزد فرصتی برای توجه به محورهای اساسی توسعه و توانمند نمودن زیرساخت ها در استان خواهد بود.
کد خبر: ۱۹۳۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴ 06 March 2016
به گزارش تابناک یزد، این سازمان حمید رضا نصیری زاده افزود: سازمان مدیریت استان فرا تر از بخشی‎‎نگری و جزئی‎‎نگری، متعهد و ملزم به نگاه راهبردی و کلان به منافع ملی و استان بوده و امید است با نهایی شدن مصوبات و طرح ها در سفر رئیس جمهوی، اقدام ماندگاری در جهت توسعه پایدار استان علی الخصوص رشد اعتبارات استان صورت گیرد.
وی اظهار داشت: استان یزد از بسیاری جهات در کشور قابل توجه می باشد؛ در حالیکه تنها 1.36 درصد از جمعیت ایران در استان یزد ساکن هستند ولی در مقابل رقمی حدود 2.2 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی کشور (بدون نفت) در این خطه تولید شده است.
به گفته وی متوسط رشد سالیانه غالب بخشهای عمده اقتصادی استان یزد از جمله کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات از متوسط کشوری آن بیشتر است.
نصیری زاده تصریح کرد: برغم تمام محدودیت های اقلیمی؛ استان یزد بیش از سهم جمعیتی خود در تولید ناخالص داخلی کشور سهم دارد به گونه ای که ارزش تولید هر یزدی در سال 1392 بطور متوسط 3/18 میلیون تومان بوده، درحالیکه متوسط کشوری آن حدود 4/11 میلیون تومان است.
وی اضافه کرد: از سویی در سال 1392 بخش های کشاورزی صنعت ساخت و خدمات استان یزد بالا ترین سهم را از ارزش افزوده بخش های متناظر خود در سطح ملی داشته اند.
این مسئول یادآور شد: برغم همه این مزایا استان یزد با بحران ها و مشکلاتی مواجهه است که امید است با تدبیر همه دست اندرکاران مورد توجه مضاعف قرار گرفته و مرتفع گردد.
نصیری زاده گفت: یزد یکی از بحرانی ترین مناطق کشور از نظر منابع آب محسوب می شود؛ میانگین بلند مدت بارندگی سالیانه استان حدود 113 میلی متر است و در مناطق با تراکم بالا نظیر دشت یزد - اردکان مشکل کم آبی بحرانی تر است.
به گفته وی در حال حاضر حدود 37 درصد نزدیک به 8/2 میلیون هکتار از مساحت استان یزد را اراضی بیابانی به خود اختصاص داده است و بروز طوفان های شن ناشی ازگسترش مناطق بیابانی در استان و جولان ریزگرد ها از معضلات اقلیمی در استان محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد افزود: گسترش حاشیه نشینی و افزایش افقی شهر ها تراکم بیش از حد جمعیت در محدوده دشت یزد- اردکان و معضلات زیست محیطی ناشی از روند صنعتی شدن، استان یزد را در معرض خطر قرار داده است.
وی اظهار داشت: روند صنعتی شدن همچنین باعث شده تا استان یزد با خالص مهاجر پذیری حدود 62 هزار نفر در ردیف سه استان اول مهاجر پذیر کشور قرار گیرد.
به گفته این مسئول در راستای حل این مشکلات و با توجه به سفر رئیس جمهوری از یکماه قبل جلسات کار شناسی و فشرده ای به منظور بررسی مشکلات استان برگزار شده و طرح ها و پروژه هایی که قابلیت تکمیل و بهره برداری ظرف 2 سال داشته اند؛ با دید کار شناسی و پس از جلسات با حضور مسئولان استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نهاد ریاست جمهوری برای این سفر پیشنهاد شده است.
وی گفت: در راستای چشم انداز و نقشه راه توسعه استان یزد موضوع تامین آب شرب استان همراه با مدیریت مصرف منابع آبی به عنوان اصلی ترین اولویت راهبردی توسعه استان مورد توجه جدی قرار دارد.
نصیری زاده افزود: طرح های خوبی نیز در بخش های راه، بهداشت و سلامت، آموزش عالی، میراث فرهنگی، فرهنگ و هنر، ورزش، پارک های علم و فناوری، صنعت برق و انرژی های نو، آبخیزداری و کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصویب در سفر در نظر گرفته شده که امید است با تامین اعتبار مورد نیاز طی سال های 95 و 96 به بهره برداری برسد.
به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری و هیات همراه دوشنبه هفته جاری میهمان مردم استان یزد هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار