تابناک: علم بهتر است یا ثروت... این موضوع انشای دیروز نیست... این موضوع را باید عنوان انشای امروز و فردای این جامعه هم دانست و اتفاقا مصادیق مشخصی هم برای نوشتن دارد...
کد خبر: ۱۹۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 06 March 2016

روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: علم بهتر است یا ثروت... این موضوع انشای دیروز نیست... این موضوع را باید عنوان انشای امروز و فردای این جامعه هم دانست و اتفاقا مصادیق مشخصی هم برای نوشتن دارد...

به گزارش تابناک گیلان، مثلا دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم می تواند یکی از مصادیق جالب توجه این موضوع باشد... مردی دارای تمکن مالی و اهل دانش که ثابت کرده می توان هر دوی این امتیازها را توأمان داشت... او مردی است که متخصص چشمپزشکی و فوق تخصص جراحی قرنیه، رئیس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی نور، رئیس بخش قرنیه بیمارستان فارابی، رئیس اسبق دانشکده پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران است که بسیاری دانش و علم او را در زمینه چشم پزشکی منحصر به فرد میدانند.

اما سید حسن هاشمی به دو ضلع ثروت و علم انشای همیشگی که مینویسیم ضلع سومی اضافه کرده و آن «عمل» است. وزیر بهداشت توانسته به واسطه عمل گرایی ویژه خودش این موضوع را که می توان در کنار ثروت و علم، جهادی هم عمل کرد را برجسته کرده و ثابت کند این کار شدنی است. او در میان وزرای دولت یازدهم از عمل گراترین آنهاست. سید حسن هاشمی با حضور در مناطق محروم سعی کرده است بحرانها و فقدانهای حوزه بهداشت را از نزدیک و با چشمان خود رصد کند.

برای نمونه او در یکی از آخرین اقدامات با سفر زمینی و طی مسافت 1600 کیلومتر به قلب کویر مرکزی و شهرستان خور و بیابانک سفر کرد تا مراکز بهداشتی و درمانی جدیدی به چرخه خدمت وارد شود و کمبودهای دیگر را از نزدیک ببیند و برای آن چاره اندیشی کند.

شاید برای همین است که مردم او را به عنوان وزیری با لیاقت میشناسند که توانسته از عهده کار خود برآید و اتفاقا به همین دلیل هم وزیر بهداشت از محبوب ترین وزرای کابینه دولت یازدهم است.
سید حسن هاشمی میتواند امروز یکی از مصادیق مورد نظر ما باشد که با دارا بودن تمکن مالی و عالم بودن، عمل گرا هم باشد. برای همین هم باید انشای امروزمان را با این عنوان بنویسیم: علم بهتر است یا ثروت و یا عمل؟

وزیر بهداشت ثابت کرده است میتوان هر سه مورد را در کنار هم و در سطح قابل قبولی حفظ کرد و به آن واسطه به کمک مردم محروم و نیازمند آمد.

وزیر بهداشت با طی مسافت 1600 کیلومتری به صورت زمینی، به شرقی ترین شهرستان استان اصفهان سفر کرد و علاوه بر بازدید از طرح های این شهرستان، مرکز درمان بستر ثامن الحجج(ع) شهر جندق از توابع شهرستان خور و بیابانک را افتتاح و به بهره برداری رساند. به گزارش «راه مردم»، این مرکز در زمینی به مساحت 9 هزار و 600 متر مربع و با زیربنای یک هزار و 500 متر، با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال ساخت و تجهیز شده است.

مرکز درمان بستر ثامن الحجج(ع) شهر جندق استان اصفهان در یک طبقه شامل رادیولوژی، اتاق عمل سرپایی، بلوک زایمان، آزمایشگاه، واحد بهزیستی مراقبین سلامت و اتاق بستری است. از حاشیه های حضور وزیر بهداشت در شهر جندق می توان به استقبال پرشور مردم و سر دادن شعار« وزیر با لیاقت، به شهر ما خوش آمد» اشاره کرد.

همچنین صبح چهارشنبه ۱۲ اسفند دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان چشم پزشکی نور اقدام به عمل سه بیمارکردند. به بهانه چنین اقدامات تحسین برانگیز وزیر بهداشت دولت یازدهم نیم نگاهی به خط مشی خدمتی ایشان در حوزه بهداشت ودرمان میاندازیم.

بی شک در بررسی عملکرد دولت یازدهم اقدامات وزارت بهداشت جزء روشن ترین نقاط کارنامه است. موضوعی که حتی بی رحمانه ترین منتقدین نیز به آن اذعان می کنند و این امر را به واسطه حضور همه جایی و عمل های جراحی متعدد در مناطق مختلف کشور توسط دکتر قاضی زاده هاشمی و اقدامات دلسوزانه ایشان در اقصی نقاط ایران می دانند.

هر چند نقاط ضعف در دوره وزارت ایشان نیز وجود دارد لیکن، قاضی زاده هاشمی در طول تقریبی دوسال وزارت متبوعش نشان داد که اهل حاشیه سازی نیست. مصاحبههای جنجالی نمی کند.

وزارتخانه متبوعش نیز حاشیه را به جای متن نمی نشاند و دچار سیاست زدگی نشده است و تمام نیرو و توان خود و وزارت تحت نظرش را صرف خدمت رسانی در تمام مناطق کشور کرده است.

جای بسی خوشحالی است که این روند همچنان ادامه دارد و بواسطه همین اقدامات عامه مردم ایران تصویر خوبی از عملکرد وزارت بهداشت در ذهن دارند.


دوری از حاشیه سازی سیاسی


وزارت بهداشت را باید از ابتدای انقلاب تاکنون جزیره ای با ثبات در دولت ها دانست که جز در مواردی نادر، همواره کمترین سیاست زدگی در آن مشاهده می شود. چهره های معتدل و مورد قبول دیگر جریان ها سکان وزارت بهداشت را در دست گرفته اند. نگاه تخصصی و مدیریت بی حاشیه وزیر دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان سبب شده است که این وزارتخانه علی رغم تنگناهای ناشی از تحریم و برخی نارسائیهای داخلی یکی از موفق ترین وزارتخانه ها محسوب شود.


خدمت به محرومین


یکی دیگر از ویژگی های این وزیر پرکار خدمت به محرومین است و سالهاست بدون هیچ چشم داشتی برای درمان چشم مردم مناطق محروم، کاروان های تخصصی پزشکی را روانه این مناطق می کند و در برخی موارد خود نیز در راس این کاروان اقدام به عمل های جراحی چشمی متعدد می کند. قابل ستایش تر آنکه این اقدام را نه در یک منطقه خاصی از کشور، بلکه در اقصی نقاط این سرزمین بدون توقعات مرسوم انجام می دهد. از انجام عمل های جراحی رایگان در مناطق زلزله زده ورزقان، انجام 12 عمل جراحی روستای ابوشانک (از توابع آبادان) تا حضور در شهرهای ناشناخته ای مثل جندق(از توابع استان اصفهان)، و برخی روستاهای مناطق محروم، تنها مشتی از خروارها اقداماتی است که دوران مسئولیت ایشان را بر وزارت بهداشت متمایز کرده است.

هرچند که به واسطه مسئولیت وزارت هاشمی این روزها برخی گزارش های بخش های خبری صداوسیما به این کاروان ها اختصاص یافته باشد و با توجه به حوزه اختیارات هاشمی حجم کاروان های اعزامی افزایش یافته باشد، اما وی سالهاست که این سنت حسنه را اجرایی کرده است و با هزینه خود کاروان های پزشکی را به مناطق محروم اعزام میکند تا از هر طریق ممکن بتواند غبار غم را از عواطف منطقه محروم در سراسر ایران زدوده و اشک های جاری از گونه ها را بدلیل بی بضاعتی بیماران پاک کند.

شاید یکی از نکاتی که موجب میشود که پس از انقلاب همواره مسئول دولتی دارای سرمایه مالی فراوان به دیده مثبت نگاه نشود، همین بی تفاوتی وی نسبت به درد محرومین و اقشار کم درآمد باشد. بی شک مسئولی که نسبت به مشکلات مردم ناآگاه باشد نمی تواند به صورت شایسته خدمت کند اما به نظر میرسد هاشمی یکی از همین استثنائات است؛ به طوری که سرمایه وی سبب رفع مشکلات درمانی و در برخی موارد غیر درمانی مردم در سراسر کشور شده است.


اجرای طرح تحول نظام سلامت


قاضی زاده در طول یک سال دوران وزارتش توانست طرح بیمه همگانی رایگان را اجرایی نماید، نظام سلامت را که در آن درمان بسیاری از بیماران در مراکز دولتی رایگان شده است را تا حد زیادی به اجرا در بیاورد، با تعامل مناسب با مجلس اعتبارات موردنیاز برای پیشبرد خدمترسانی در زمینه سلامت و بهداشت را جذب نمود و از همه مهمتر در مقابل انتقادات منتقدان دست به برچسبزنی و توهین بهطرف مقابل نمیزند، بلکه شخص خودش یا معاونینش با بررسی میدانی و سریع مسئله به دنبال چارهسازی و رفع مشکل برمیآیند که همین موضوع باعث شد تا جایی که رهبر معظم انقلاب در هفته دولت در دیدار با اعضای هیئت دولت اجرای طرح نظام سلامت را از اقدامات با ارزش و خوب دولت یازدهم در یک سال گذشته برشمارند.

در این طرح که تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت کشور مطرح شد، از ۱۵ اردیبهشت امسال در سطح بیمارستانهای دولتی رقم پرداختی بیماران بستری ۱۰ درصد از هزینه های درمانی شده است.

ضمن اینکه ، زایمان طبیعی نیز در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی رایگان شده است. به طوری که با ایجاد سیستم متمرکز در بیمارستان، واحدهای ترخیص و پذیرش حتی اگر بخواهند هزینه بیشتری از بیمار بگیرند، این کار برایشان مقدور نیست و به صورت خودکار تنها ۱۰ درصد هزینه ها از بیمار اخذ می شود.

این درحالی است که با اجرای طرح ساماندهی نظام سلامت، بیماران بستری جهت جابه جایی توسط آمبولانس، هیچگونه هزینه نقل و انتقالی پرداخت نخواهند کرد.که اجرای این طرح در کارنامه هاشمی به عنوان یکی از طرحهای ماندگار در حوزه سلامت به شمار می آید.

علاوه بر حضور همه جایی ایشان و اولویت گذاری ویژه در رفع مشکلات درمانی مناطق محروم، کنترل بازار دارو، موفقیت در تزریق منابع بیسابقه مالی به حوزه بهداشت و درمان ، اهتمام جدی برای حرکت به سوی سلامت محوری به جای درمان محوری ، از مهمترین اقدامات قابل تقدیر وزارت بهداشت در طول مسئولیت قاضی زاده هاشمی است. لذا مشی مدیریتی این وزارتخانه میتواند الگوی مناسبی باشد برای سایر دستگاههای دولتی تا به جای جار و جنجال های بیهوده و پرداختن به حواشی نامربوط، به فکر خدمت رسانی و راضی نگه داشتن خلق باشند.

یکی از نمایندگان گیلانی مجلس شورای اسلامی در خصوص اقدامات و کارنامه کاری وزیر بهداشت به ما گفت:


وزیر بهداشت؛ وزیر مردمی و مردم دوست


ناصر عاشوری می گوید: وزیر بهداشت تا کنون اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده. وی از وزرای بسیار خوب این دوره هستند.

طرح تحول سلامت یکی از طرح هایی است که می تواند با توجه دولت بسیار مثبت باشد. نماینده فومن و شفت در مجلس نهم می گوید: وضعیت حوزه انتخابی ما با رویکرد وزیر بهتر از قبل شده .

مراکز بداشتی توسعه و رونق پیدا کردند. امیدواریم این وزیر در آینده نیز همچنان موفق باشد.

او در پایان گفت: وی وزیر مردمی و مردم دوستی است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار