به مناسبت هفته منابع طبیعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در مراسمی که با حضور معاون امور اقتصادی وتوسعه منطقه‌ای استاندار، سمن‌ها، فعالان عرصه زیست محیطی و دانشجویان برگزار شد گفت: به منظور حفظ عرصه‌های طبیعی و آبخیزداری سالانه حدود یک‌هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی به توسعه کشت گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.
کد خبر: ۱۹۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ 05 March 2016
به مناسبت هفته منابع طبیعی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در مراسمی که با حضور معاون امور اقتصادی وتوسعه منطقه‌ای استاندار، سمن‌ها، فعالان عرصه زیست محیطی و دانشجویان برگزار شد گفت: به منظور حفظ عرصه‌های طبیعی و آبخیزداری سالانه حدود یک‌هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی به توسعه کشت گیاهان دارویی اختصاص می‌یابد.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، دکتر خسرو شهبازی با بیان مطلب فوق افزود: برای توسعه عرصه‌های جنگلی و منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان برنامه‌های جامعی را در دستور کار دارد و هدف حفظ آب و تعادل بخشی به سفره‌های آب‌های زیر زمینی توسط جنگل و توسعه کشت گیاهان دارویی است.

شهبازی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های آبخیزداری در استان استفاده از توان و پتانسیل بخش منابع طبیعی است خاطرنشان کرد: سالانه 10هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی توسط همکاران در این بخش احیا خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال حدود 160 میلیارد ریال اعتبار از محل سفر مقام معظم رهبری، اعتبارت تملک سرمایه‌ای و ملی  برای توسعه جنگل کاری در استان پیش بینی شده، تصریح کرد: امسال 21 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قالب طرح جنگل کاری، حفاظت و عملیات آبخیزداری  احیا می‌گردد.

شهبازی کاشت درخت به صورت  نمادین را فرهنگی بسیار تاثیرگذار در توسعه جنگل دانسته و گفت: رویکرد ما استفاده از مشارکت مردمی و جلوگیری از تخریب بیشتر جنگل‌ها است.

وی با اشاره به حضور 30 سمن  و فعال محیط زیستی در استان افزود: سمن‌ها در استان حدود 4هزار نفر عضو دارند که نقش اساسی در پایداری جنگل‌های استان می‌توانند ایفا کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد و کارکردهای منابع طبیعی بسیار تاثیرگذار بر دیگر بخش‌های کشاورزی است خاطرنشان کرد: از تاثیرات منابع طبیعی جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ و ذخیره‌ آبهای سفره زیر زمینی توسط گیاهان می‌باشد.

شهبازی با اشاره به اینکه قدرت نفوذ یک لیتر آب در عرصه‌های جنگلی 40 برابر عرصه خشک است تصریح کرد: مدت زمانی که طول می‌کشد یک لیتر آب به سفره آب زیر زمینی برسد حدود 7 دقیقه طول کشیده اما در عرصه خشک همین یک لیتر حدود 4 ساعت و 6 دقیقه زمان می‌برد.

وی از تاثیرات درختان بر کیفیت هوا پرداخت و گفت: عرصه‌های جنگلی با تاثیر بر دی اکسید کربن یک تصفیه کننده هوا محسوب شده که گازهای گلخانه‌ای را گرفته و اکسیژن تولید کرده و از تجمع گازهای مضر  در زمین جلوگیری می‌کند.

وی دیگر اثر مثبت عرصه‌های جنگلی را افزایش o3 عنوان کرد که از موجودات زنده در مقابل  اشعه خطرناک ماورای بنفش جلوگیری می‌کند.

شهبازی در پایان مشارکت مردمی را برای حفظ عرصه‌های جنگلی و کاهش تخریب جنگل خواستار شد.

در ادامه این مراسم که در محل پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد گروهای سرود دانش آموزی عضو تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی به اجرای برنامه پرداخته و مهندس رحیمی معاون امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مهندس الیاسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مهندس رنجبر فرماندار کرمانشاه یک اصله نهال را به صورت نمادین در این دانشگاه غرس کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار