درحالی‌که تالاب‌های استان همدان یکی پس از دیگری خشک‌شده است و این استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد اما، معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان از شیب دو درصدی افزایش مصرف آب را در همدان خبر داده است.
کد خبر: ۱۹۲۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷ 06 March 2016

درحالی‌که تالاب‌های استان همدان یکی پس از دیگری خشک‌شده است و این استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد اما، معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان از شیب دو درصدی افزایش مصرف آب را در همدان خبر داده است.

به گزارش تابناک همدان؛ طبق آمارهای رسمی و به اعتقاد کارشناسان، همدان در آستانه بحران آب به سرمی برد و طی سال‌های آینده تأمین آب به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این استان تبدیل خواهد شد. اما متأسفانه تاکنون این مشکل از سوی مردم و مسئولین جدی گرفته نشده است.

طبق گفته مسئولین شرکت آب، ۳۲۸ روستای استان همدان با بحران آب مواجه شده، این در حالی است که کارشناسان از سال‌ها پیش هشدارهای لازم را در این رابطه ارائه کرده بودند.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان گفت: از اواخر بهمن‌ماه و آغاز ماه پایانی سال، شیب دو درصدی افزایش مصرف آب را در همدان شاهد بودیم که ممکن است بیشتر هم شود.

حمیدرضا نیک داد با اشاره به فصل خانه‌تکانی در اواخر سال افزود: با شروع فصل اسفندماه روند خانه‌تکانی آغاز شد و با توجه به این سنت مصرف آب افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مصرف آب ۴۵ درصد هم افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: از اواخر بهمن‌ماه و آغاز ماه پایانی سال، شیب دو درصدی افزایش آب را در همدان شاهد بودیم که ممکن است بیشتر هم شود.

نیک داد با تأکید بر اینکه تقاضای آبفای شهری از شهروندان صرفه‌جویی به ویژه در اسفندماه است، گفت: با توجه به کمبود آب شهروندان در خانه‌تکانی خود، به این مسئله بی‌توجه نباشند.

وی ضمن درخواست اینکه خانه‌تکانی و شست‌وشوها باید در طول سال تقسیم شود، بیان کرد: اگر شست‌وشوها و خانه‌تکانی در مدت خاصی انجام شود، فشار به شبکه واردشده و موجب نارسایی و اختلال در تأمین آب می‌شود.

معاون بهره‌برداری آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه با افزایش مصرف شبکه گنجایش انتقال آب نخواهد داشت، گفت: در صورت برنامه‌ریزی برای شست‌وشوهای آخر سال، شبکه توزیع آب روند آب‌رسانی را بدون اختلال خواهد داشت.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چندین ساله سبب کاهش منابع آبی در استان همدان شده و این استان در معرض بیابانی شدن قرار دارد گفت: مردم باید این موضوع را به خوبی درک کرده و مصارف آب خود را بر اساس وضعیت موجود برنامه‌ریزی کنند چراکه دیگر همچون چند دهه قبل آب برای مصرف وجود ندارد.

عزالدین عنوان کرد: باید مردم درزمینه مصرف آب صرفه‌جویی لازم را داشته باشند چراکه بارش‌های امسال کمبود بارندگی در سال‌های گذشته را جبران نکرده است.

مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، همدان را جز هشت استانی کشور اعلام کرده که دو تا سه سال متوالی دچار خشکسالی شده، ازاین‌رو لزوم برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران تأکید می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با مدیریت یکپارچه منابع آبی، داشتن چشم‌انداز مدیریت آب طی سال‌های آینده، اصلاح و تغییر روش‌های آبیاری کشاورزی از روش سنتی به روش مدرن و صرف جویی در منابع آب در تمام بخش‌ها و اختصاص سهم بیشتر منابع آب به بخش صنعتی می‌توان برای جلوگیری از بحران آب امیدوار بود.

تاکنون تنها ۱۳ درصد از حجم سد اکباتان پرشده است، با توجه به اینکه مردم برای شستشو و خانه‌تکانی از آب‌های تصفیه‌شده استفاده می‌کنند و با در نظر گرفتن کمبود شدید آب در همدان، مسئولان برای این مشکل راهکاری اتخاذ کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار