کد خبر: ۱۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰ 31 January 2015
مدیرکل دامپزشکی استان البرزگفت: به جزتخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد برمقدار مصرف شهروندان البرزی نیزبه سایراستان‌های کشورارسال می‌شود.
اصغر برائی‌نژاد، اظهارکرد: البرز تولید هشت درصد ازمجموع تخم مرغ‌های تولیدی کشوررا به خود اختصاص داده ودررتبه چهارم این حوزه قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا وی افزود: روزانه 200 تن تخم مرغ دراستان تولید می‌شود که 100 تن آن مصرف ومابقی به استان‌های دیگر وحتی کشورهای همجوارصادرمی‌شود.
برائی‌نژاد ابرازکرد: بیشترین میزان صادرات تخم مرغ به کشورهای عراق وافغانستان است.
وی ادامه داد: به جزتخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی مازاد برمقدار مصرف شهروندان البرزی نیزبه سایراستان‌های کشورارسال می‌شود.
این مسئول گفت: روزانه نزدیک به هزار و 100 تن شیردر البرز تولید می‌شود که 400 تن آن مصرف و مابقی به استان‌های دیگرارسال و یا پس از تبدیل به فراورده‌های لبنی به کشورهای همجوارصادرمی‌شود .
برائی‌نژاد درادامه به مشخص نبودن آماردقیق میزان مرغ و گوشت تولیدی دراستان اشاره کرد وگفت:هم اکنون آماردقیقی از میزان گوشت قرمز و سفید در استان وجود ندارد.
وی تاکید کرد: روزانه 210 تن گوشت مرغ و 65 تن گوشت قرمزدر استان به مصرف می‌رسدکه بیشتر آن از طریق کشتارگاهی استان استحصال می‌شود ومابقی ازسایر استان‌ها وارد می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: هم اکنون پنج کشتارگاه مرغ ودو کشتارگاه صنعتی دام دراستان فعال هستند.
وی اظهار کرد: ازابتدای سال تا کنون شیوع هیچ بیماری خاص و خطرناکی دربین جمعیت دامی استان گزارش نشده وامید است تا پایان سال هیچ دامی به بیماری واگیردار مبتلا نشود.
برائی‌نژاد افزود: ابتلای دامها به برخی بیماری‌های واگیردار بسیار خطرناک است و گاه منجر به ازبین رفتن تعدادی زیادی دام در چندین دامداری شده وخسارات اقتصادی زیادی به دامداروارد می‌کند.
برائی‌نژاد تصریح کرد: بیشترتمرکزماموران دامپزشکی در تزریق واکسن به دام‌هایی هستند که در دامداری‌های صنعتی نگهداری می‌شوند و دامهای عشایری دراولویت بعدی قرار دارند.
وی افزود: ازآنجایی که تعداد دامهای عشایر محدود است و دامها به شکل سنتی نگهداری می‌شوند ومدام درحال کوچ و عبور و مرور به مناطق مختلف هستند،تزریق واکسن به آنها اندکی دشوار است .
وی اظهارکرد:واکسن‌های دامهای عشایری معمولا براساس شناسنامه‌های این دامها ودرفصل بهار تزریق می‌شوند ودر صورت می‌شوند.
وی تصریح کرد: دام‌های عشایری غالبا به بیماری‌های فصلی وانگلی مبتلا می‌شوند که درصورت مشاهده ازدام بیماربه سرعت نمونه‌برداری شده و واکسن مورد نیازبرای بهبود بیماری تزریق می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان البرز در پایان گفت: با توجه به این که در فصل زمستان قرارداریم توجه ویژه دامپزشکی استان برمقابله با ابتلای طیورمرغداری‌ها به آنفولانزا است و دراین خصوص پایش‌های لازم را تشدیدکرده‌ایم تا این بیماری دربین جمعیت طیور استان شیوع پیدا نکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار