سند رسمی وزارت کشور درباره آماری که وزیر کشور تکذیب کرد؛
نکته عجیب تکذیب این آمار توسط وزیر کشور بود. رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا 322 هزار رأی باطله در تهران وجود داشته است، تأکید کرد: «به شایعات توجه نکنید، زیرا ستاد انتخاباتی کشور همه آمار و ارقام را به طور دقیق اعلام کرد» و این در حالی است که آمار مذکور دقیقاً توسط ستاد انتخابات وزارت کشور منتشر شده اما ظاهراً وزیر کشور نیز از آن بی‌اطلاع است و اصل ماجرا را تکذیب می‌کند!
کد خبر: ۱۹۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 03 March 2016
نتایج نهایی مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه تهران در شرایطی در قالب اطلاعیه شماره 91 وزارت کشور اعلام شد که مطابق با این اطلاعیه، رقم قابل توجه 322370 رأی باطله در این حوزه انتخابیه ثبت شده است؛ آماری که وزیر کشور در جمع خبرنگاران تکذیب کرد و رسانه‌ها را به آمار وزارت کشور ارجاع داد اما دقیقاً در اطلاعیه وزارت کشور مورد اشاره قرار گرفته است!

به گزارش «تابناک»، مطابق با توافق شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان ناظر و مجری اصلی انتخابات، شمارش آرای انتخابات مجلس خبرگان رهبری پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام شد و در واقع زمانی که شمارش آرای مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود، شمارش آرای مجلس خبرگان به سرانجام رسیده و تنها تجمیع و تأیید نهایی آرا باقی مانده بود.
322370 رای باطله در انتخابات مجلس خبرگان تهران
با این حال زمان قابل توجهی تا اعلام نتیجه نهایی آرای مجلس خبرگان صرف شد و ساعاتی پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، نتایج نهایی خبرگان نیز مشخص شده بود؛ امری که از سوی مسئولان در راستای دقت در شمارش و تأیید آرای مردم مورد اشاره قرار گرفت و از این جهت انتظار می‌رفت، دست کم مسئولان وزارت کشور به آمار آرای انتخابات مسلط باشند.

در این میان، نتیجه نهایی انتخابات در قالب اطلاعیه شماره 91 ستاد انتخابات وزارت کشور که از اینجا می‌توانید دریافت کنید، منتشر شد که بر اساس این اطلاعیه، تعداد کل آرای ماخوذه 4500894 رأی و تعداد کل آرای صحیح 4178524 رأی بوده و طبیعتاً مابه التفاوت این دو عدد، آرای باطله را شامل می‌شود که معادل 322370 رأی یا حدود 7.1 درصد کل آرای خبرگان رهبری را شامل می‌شود که عدد قابل توجهی است و در واقع از هر 100 رأی مأخوذه در خبرگان تهران، هفت رأی به دلایل متعدد باطل شده است.

شاید به واسطه آنکه اتوماتیک به هر رأی دهنده هر دو برگ داده می‌شود و پرسیده نمی‌شود که «آیا قصد دارد در هر دو انتخابات شرکت کند؟»، باعث می‌شود برخی رأی دهندگان که انگیزه ای برای رأی خبرگان ندارند یا رأی سفید بیندازند و یا روی رأیشان نوشته‌هایی بنویسند که بعضاً در فضای مجازی منتشر شده و عملاً بخشی از آرای باطله این گونه رقم می‌خورد. همچنین ممکن است گروهی به اشتباه بر دو برگ، اسامی را جابجا بنویسند و رأی باز هم باطله شود.

322370 رای باطله در انتخابات مجلس خبرگان تهران

«تابناک» مستقلاً نتوانست تعداد آرای مأخوذه و آرای صحیح خبرگان تهران در چهار دوره اخیر را به دست آورد و با مقایسه این آمارها به ارزیابی دقیق‌تری دست یابد؛ بنابراین، باید کارشناسان انتخابات نظر نهایی را درباره علل ثبت بیش از 322 هزار رأی باطله در چهار و نیم میلیون رأی مأخوذه برای انتخابات مجلس خبرگان مطرح نمایند.

در این میان اما نکته عجیب، تکذیب این آمار توسط وزیر کشور بود. رحمانی فضلی در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا 322 هزار رأی باطله در تهران وجود داشته است، تأکید کرد: «به شایعات توجه نکنید زیرا ستاد انتخاباتی کشور همه آمار و ارقام را به طور دقیق اعلام کرد.» و این در حالی است که آمار مذکور دقیقاً توسط ستاد انتخابات وزارت کشور منتشر شده اما ظاهراً وزیر کشور نیز از آن بی‌اطلاع است و اصل ماجرا را تکذیب می‌کند!

سوای این مباحث، عدم اطلاع وزیر کشور از آمار رأی‌های باطله خبرگان و ارجاع به مستنداتی که دقیقاً همان گزاره‌ای را تأیید می‌کند که وزیر کشور تکذیب کرده، اتفاق جالب و بی‌سابقه‌ای است که باید با تأمل بیشتری به آن نگریست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار