کد خبر: ۱۸۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 28 February 2016
باتوجه به شرایط کشوری حاکم بر امر انتخابات و سه ماه فضاسازی برای رای به لیست اصلاحات ، در تبریز علیرغم اینکه لیست مورد قبول بسیاری از نخبگان سیاسی اصلاح طلب نبود اما توانست برای این دور از رقابت ها مبنای تصمیم گیری بسیاری از رای دهندگان قرار گرفت.
بسیاری از افرادی که در سایه فضای بسته سیاسی بعد از 88 و در اثر فشارهای سیاسی نامرسوم به انزوا گرایش پیدا کرده بودند ، این بار با همصدایی موثری در پای صندق های رای حاضر شده و زمینه یک مشارکت گسترده را فراهم نمودند.

پزشکیان رای اول

پزشکیان که صدر بسیاری از لیست های ائتلافی اصلاحات بود توانست با اتکا بر توان فردی خود بافاصله بسیار معناداری نسبت به هم لیستی های خود با 262 هزار رای نفر اول این رقابت ها گردد.آرای سنتی وی، علاوه بر آرای لیست در سبد او قرار گرفت.

بیگی قاعده ها را شکست

بیگی با 235 هزار رای شگفتی ساز این انتخابات بود . فاصله معنادار او با فرهنگی، سرلیست اصولگرایان  که در انتخابات سال 90 با حمایت همه جانبه شبکه های رسمی و نیمه رسمی برخی نهادها ، رای اول تبریز شده بود، معرف این واقعیت است که عملکرد اجرایی بیگی مورد رضایت اغلب مردم قرار گرفته و به سبد سیاسی او رای افزوده است.
فرهنگی با  143هزار رای، نشان داد که طرفدران وی که همان شبکه های رسمی و نیم رسمی هستند ، می توانند تحت عنوان یک سبد رای سنتی و اقلیت نام گیرند. البته عملکرد فرهنگی در مورد برجام که موجب نارضایتی بخش مهمی از هوادران ثابت او شد در این انتخابات با افت رقم آرای او قابل تطبیق است. عدم کسب آرای لازم برای حضور مستقیم در مجلس، نشانگر شکست بزرگ برای گفتمان اصولگرایی در تبریز محسوب می گردد. وبه نظر می رسد شرایط فرهنگی همانند مجلس ششم باشد که در دور دوم نتوانست حریف اصلاح طلبان شود و از گردونه رقابت ها کنار رفت.

بانوی سفارشی

خانم ساعی ، کاندیدای سفارشی دولت ، بعد از 20 سال به تبریز نزول اجلاس فرموده و ره صدساله را یک شبه ، با حمایت استانداری طی نموده و با 114هزار رای به دور دوم رقابت ها قدم می نهد. او که از سر اضطرار و در سایه رد صلاحیت بانوان اصلاح طلب بومی، در تمامی لیست ها بعنوان زینت و به منظور جلب آرای بانوان تبریز حضور داشت بالاتر از همردیفان خود قرار گرفت.

منادی دانشگاهی

منادی که سبک خاصی برای اخذ رای از مردم داشته و دارد و به این امر شهیر است با کسب113 به دور دوم راه یافت. او قطعا این عدم اقبال مردم را بایستی مربوط به فاصله گرفتن خود از دانشگاه آزاد و بی بهره ماندن از مزایای آن بداند. از سوی دیگر این مساله که منادی نماد تغییر سریع مواضع شناخته شده است در رای نیاوردن او موثر بوده است.

ضمنا سعیدی با 105هزار رای ، الموسوی با 102هزار رای تاج الدینی با 98هزار رای و بیمقدار با 96هزار و عباس زاده با 88هزار به دور دوم راه یافته اند.

سعیدی و تاج الدینی هر چند دارای عملکرد یکسانی نبوده اند اما قطعا می توان انتساب آنها به مخالفین برجام را از علل عدم رای آوری شان دانست . هرچند سعیدی، حضور خود در این دور را مدیون آرای آذرشهر و ممقان و گوگان است اما به نظر می رسد موفق تر از تاج الدینی خواهد بود. چرا که تاج الدینی با یک بار گسستن از مجلس و حضور در ریاست جمهوری به مردم این پیغام را داده است که اگر شرایط مهیا باشد ، امورات مهم تری نسبت به نمانیدگی آنها می تواند داشته باشد.
الموسوی آرای خود را مدیون حضور در لیست است . مردم نه تنها شناختنی به وی نداشت اند بلکه اصولا در تبریز ساکن نیز نبوده است .هرچند برادر وی معروف بوده و بخشی از آرای او ، مربوط به نیروهای جبهه و جنگ است.
بی مقدار ، مرد آرام و دوست داشتنی اصلاحات در روز های آخر جایگزین نیروهای جوان لیست شد. آرای او دو بخش است یک بخش از لیست و بخش دیگر مربوط به اهالی ورزقان و قره داغ است.
عباس زاده، روحانی ای که با تکیه بر منش آرام و بی تنش خود کم کم مورد استقبال اصلاح طلبان قرار گرفت و البته بخشی از آرای خود را مدیون مرحوم  آیت الله ملکوتی است.
بهر حال در تبریز بغیر از بیگی و پزشکیان که نماد دو جریان محرومان و روشنفکری جامعه بوده و فراتر از لیست ها با اقبال مواجه شده اند اما در رقابت دولیست تاکنون اصولگرایان رای بهتری کسب نموده اند. اما به نظر می رسد با مشخص شدن نتیجه انتخابات تهران امیدها برای اصلاح طلبان در دوم بسیار زیادتر خواهد بود.

حسن ورزی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
بسیار ضعیف !
پاسخ ها
هاله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
اصولگرایان به خاطر خود محوری یک شخص مغلوب شدند که خود او نیز در چاه ندانم کاریش گرفتار است.
حميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
در خصوص دکتر منادى همينکه به تنهايي در انتخابات حزبى و ليستى توانست رأى بيا ورد و در جايگاه پنجم باشد نشان از محبوبيت ذاتى و توان بالاى کارکردى ايشان در استان دارد. منادى به تنهايي اعتماد خوبى از مردم کسب کرده است و در دور دوم بيشک با اقبال بيشترى روبه رو خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
دکتر منادی خود دارای ارزش میان مردم است و توان واقعی خود این میزان آراست. بی شک اگر لیستی نبود خیلی از آنها که رأی آورده اند شاید یک پنجم این میزان هم رأی نداشتند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
دکتر منادی مردم به خود شما رأی داده اند و خواهند داد. منادی برنده انتخابات اردیبهشت ماه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
واقعا 3 ماه فضا سازی برای لیست اصلاحات.اخه خجالت نمیکشید.فقط خودتون اگاه و دانشمندید.ح سال مملکتو به گند کشیدید.چپاول کردید.کشتید .دزدیدید.حالا مردم اومدن و رای دادن به اصلاحات.شده جو سازی.اصلا مسلمون هستید .امام گفت میزان رای ملت.کسی جو سازی نکرد.همه اگاهن و دیدن چه بر سر کشور امد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
عجب ادبی. عادت اصلاح طلبا اینه که میکن زنده باد مخالف من ولی پاش میفته نظر مخالف رو با توهین و تکفیر راهی میکنند. خوبه تابناک اصلاحانت نویسه! به اینم رحم نمیکنید شما چه برسه به دیگران و مخالفانتون.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
با سلام.من نظر گذار قبلی هستم.متن شما الان بصورت کامل مطالعه گردید.تحلیل نسبتا ضعیفی بود.تبریز بصورت سنتی رای میدن.و همانطور که گفتم به گفته امام میزان رای ملت است.و مردم اگاه. با تشکر
ایثارگر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
کاندیداهای نظامی باید برن درس ژنرالی بخوانند و منادی هم از خدمت به خلق خسته شده و تاج الدینی هم احمدی نژاد را تنها نذارد مونده اصلاح طلبان که جایشان مجلسه اما اگه مثل اصولگرایان پر اشتها باشند دور بعد خونه نشینشان میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۰
مسخرست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :