کد خبر: ۱۸۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۸ 23 February 2016

روزنامه پیام زمان در شماره روز سه شنبه خود مطلبی با عنوان 'انتظار زیست محیطی از کاندیداها' را منتشر کرد.
در این مطلب آمده، محیط زیست شاید بزرگترین چالش بشریت طی چندین سال آینده باشد. خشکسالی، تغییر اقلیم، جنگ آب، انقراض گونه های جانوری، ال نینو، فرسایش خاک، بیابان زائی، جنگل زدایی، افزایش دما، خشکی تالاب ها- سفره های زیرزمینی- دریاچه ها و رودخانه، آلودگی هوا و ... هرکدام سرفصل مفصلی از مشکلات را در پی دارد که به دلیل الطاف بی کران الهی به شکل سالمش رایگان در اختیار کشور چهار فصل ایران قرار گرفته و شاید از همین رو قدر این نعمات دانسته نمی شود.
همین چند ماه پیش بود که با توجه به روند نگران کننده تخریب محیط زیست، نشستی در پاریس برگزار شد و در آن سران 130 کشور مصوباتی را برای کنترل روند نابودی محیط زیست داشتند و کشورهائی که سهم بالائی در تولید گازهای گلخانه ای دارند باید نسبت به کنترل و کاهش آن و همچنین توسعه جنگل ها اقدام کنند.
حال با این شرایط نگران کننده در ایران، انتخاباتی در حال وقوع است که می توان با بازتاب دادن مشکلات، حداقل موجی از مطالبات زیست محیطی را به گوش مسئولان و متولیان رساند که مانع روند تخریب محیط زیست شوند.
این شرایط در حالی است که در لیست شعارها و رویکردهای درج شده در تراکت و بروشورهای تبلیغاتی کاندیداها ردپائی هرچند مختصر از این پدیده دهشتناک دیده نمی شود.
شعارهای نامزدان انتخاباتی منحصر به مسائل اقتصادی و سیاسی بوده و از قضا بسیاری از آن ها مسیری را برای خود ترسیم می کنند که در آن قربانی اصلی، محیط زیست است.
در بخش دیگری از این سرمقاله آمده: در همین محدوده دشت تهران با وزیدن اندک بادی، گرد و غبار کرج، ماهدشت و غرب تهران را فرا می گیرد و همه چشم امید به عنایت آسمان و بارش باران دارند تا بار دیگر آبی لاجوردی آسمان را به تماشا بنشینند.
حال فصل انتخابات است و زمان بازگو شدن مطالبات، ولی از این اتفاق ندائی هرچند ضعیف برای حمایت از محیط زیست شنیده نمی شود.
کدام کاندیدا است که در این مسیر یاری رسان طبیعت خدا باشد و یا حداقل شعاری برای پیگیری رفع مشکلات این موهبت الهی بدهد.
حتی تاکنون یکی از کاندیداها حاضر نشده است که با ژست تبلیغاتی هم که شده از کاغذ پاره های تبلیغاتی خود که به قیمت جان هزاران درخت تمام می شود، بگذرد و با اعلام رسمی و علنی آن را برای یک پروژه زیست محیطی هبه کند.
تازه شنیده و دیده می شود که تنه درختان شهر با مواد شیمیایی و یا حتی بی رحماتر با منگنه محل چسباندن تراکت های تبلیغاتی کاندیداها شده است.
اینجاست که باید گفت خداوند آخر و عاقبت ما با این اوصاف به خیر کند.

حجت پیری خبرنگار روزنامه پیام زمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار