گزارش تابناک قم از جلسه رسمی و علنی شورای شهر:
شورای شهر قم با تصویب دو لایحه شهرداری، شرایط ورود سرمایه‌گذار به بلوار پیامبر اعظم(ص) را تسهیل کرد. اعضای این شورا در جلسه یکصد و هفتادم خود، سه مصوبه در حمایت از هتل‌سازی در قم داشتند.
کد خبر: ۱۸۵۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 22 February 2016
به گزارش تابناک از قم، صد و هفتادمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم بدون حضور رئیس شورا شروع به کار کرد. ولی الله بیاتی که دغدغه خدمتگزاری‌اش به شورای شهر محدود نشده و کاندیدای انتخابات مجلس نیز شده است، برای تبلیغات به حوزه تفرش، آشتیان و فراهان رفته است. 

ساعت18:40 جلسه با قرائت قرآن عباس ذاکریان و با حضور ۱۶ عضو شورا آغاز می‌شود. این سومین جلسه‌ای است که حجت الاسلام روحانی حضور ندارد. 

حجت الاسلام سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم لایحه درخواست اصلاح بودجه سال۹۴شهرداری را قرائت می‌کند و می‌گوید: شهادت می‌دهم روند مناسبیرا در شفاف سازی بودجه و آمار امسال از سوی شهرداری شاهد بودیم و از سال بعد هر سه ماه یکبار این بودجه بررسی می‌شود. 

ساعت 18:50 است که عواطف رستمی و کمال‌زاده وارد جلسه می‌شوند. 

عباس محمدی نیز این بودجه را نزدیک به واقعیت می‌داند و خاطرنشان می‌کند: برآورد بودجه مصوب شهرداری در ‌‌نهایت به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. 

مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی تقاضای کاهش بودجه‌های مطالعاتی در بودجه سال۹۵ می‌کند. 

اصلاحیه بودجه سال ۹۴ شهرداری قم با مبلغ ۱۱۰۰ تومان بدون هیچ رای مخالفی تصویب می‌شود. 

بودجه‌های فرهنگی در اولویت چندم

لایحه دوم به بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری مربوط می‌شود. عباس ذاکریان می‌گوید: سازمان فرهنگی ورزشی به میزان هزینه درآمد ندارد و لازم است به اندازه درصد تحقق درآمد در شهرداری به ان پرداخت شود. 

وی تصریح می‌کند: چرا باید همیشه مباحث مربوط به فرهنگی ورزشی در اولویت‌های چندم بودجه ریزی قرار گیرد. 

آتش زر که یک ربع است از جلسه خارج شده دوباره حاضر می‌شود. ساعت ۱۹ است که خانم ارجمند پس از دو هفته غیبت وارد جلسه می‌شود. 

نعمت الله عواطف رستمی می‌گوید: بودجه ۶ میلیاردی بر اساس چه دلیلی و توجیهی به یک و نیم میلیارد کاهش یافته است. 

با دستور بختیاری که در غیاب بیاتی اداره جلسه را برعهده دارد بودجه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری به رای گذاشته و تصویب می‌شود. 

زین العابدین قراچورلوی عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه هزینه‌های زیادی در زمینه فرهنگ در قم شده است گفت: باید ریل گذاری‌های این موضوع انجام شود تا هزینه‌هایی که داده می‌شود به نتیجه برسد. 

وی با اشاره به اینکه هیچکدام از پروژه‌های در شهرداری قم پیوست فرهنگی ندارد تصریح کرد: باید ابتدا سیاست گذاری‌های این مسئله انجام شود و سپس پیوست فرهنگی آن مشخص شود تا شاهد سرگردانی در شهر قم نباشیم. 

سقائیان‌نژاد بیان می‌کند: سازمان فرهنگی ورزشی برنامه جامع خود را باید داشته باشد و مهندسی فرهنگی را در نظر بگیرد تا بودجه هدررفت نداشته باشد. 

ذاکریان نیز به اثربخشی ضعیف کارهای فرهنگی این سازمان در شهرقم تاکید می‌کند. 

خانم حجازی سکوت سه هفته‌ای خود را شکست

خانم حجازی بعد ازسه جلسه سکوت سرانجام می‌گوید: بحث آموزش‌های شهروندی باید تقویت شود چرا که ساختار سازمانی به صورت کمی و کیفی مسکل دارد و تتازمانی که این ساختار اصلاح نشود مسائل فرهنگی حل نخواهد شد. در شهردای نگاه بر این است که هر پولی که در فرهنگی صرف شود حیف و میل است. 

لایحه بودجه سال ۹۵ سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به میزان ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به تصویب رسید. 

لایحه بعدی در خصوص در خواست صاحب ملکی است که زمان صدور پروانه یک پی بابت اعیان پردخت است و طبق آیین نامه شورا در صورت افرایش طبقه باید دو پی به عنوان جریمه بپردازد اما شهرداری باتفسیر استباه از این آیین نامه در مجموع سه پی از صاحب ملک درخواست کرده است. 

نکته جالب توجه این است که اعضا هنگام بررسی این آیین نامه که خود تصویب کرده بودند نیز دچار اختلاف تفسیر شدند که سرانجام پس از بحث و گقت و گوی فراوان به یاد آوردند که منظورشان چه بوده است.

تملک بازارچه «شیطان» از سوی شهرداری

لایحه بعدی در خصوص خرید مغازه‌های بازارچه جنب پل حجتیه است. 

علیرضا اقبالیان معاون شهردار قم با اشاره به اینکه پروسه خاص و طولانی بود گفت: در چند جلسه مطرح شد که کار‌شناس از طرف مستاجران در مغازه‌ها تعیین شود، در ‌‌نهایت رقم خوبی پیشنهاد شد. امشب شرکت بوتان واقع در این خیابان را تخریب می‌کنیم و هزار و ۱۰۰ متر زمین کنار پل حجتیه آزاد می‌شود، این اقدامات برای کمک به قشر ضعیف این محدوده است که هم سر و سامانی به آن‌ها داده شود و هم بافت احیا شده و وضعیت ترافیکی آن اصلاح شود. 

معاون شهردار قم با اشاره به اینکه پیشنهاد کرده‌ایم مغازه‌های جایگزین در پاساژ بوعلی به این مستاجران شهرداری داده شود گفت: در این لایحه کار کار‌شناسی زیادی انجام شده است اما به دلیل تعطیلات و مشکلاتی که وجود دارد درخواست داریم فرصت ما تا خرداد ماه سال آینده تمدید شود. 

آتش زر نیز خاطرنشان می‌کند آن بازارچه به دلیل تاریکی و ترسناکی به بازارچه شیطان معروف است و موجبات خنده را فراهم می‌کند. 

این لایحه نیز به تصویب اعضا رسید.

وقتی فرمانداری شورای شهر قبول ندارد

در ادامه جلسه حجت الاسلام آتش زر با اشاره به مصوبه‌ای شورای اسلامی شهر قم در رابطه با تعیین تکلیف ختم قرارداد شهرداری با مجتمع ناشران بیان می‌کند: فرمانداری این مصوبه را رد کرده است، از نظر فرمانداری اختیار ختم قرارداد تنها با شهردار است و اعضای شورا هیچ اختیاری ندارند.

سرانجام طبق درخواست شهردار به این نتیجه می‌رسند که طی نامه‌ای از سوی شوراش شهر اجاز هختم قراداد به طور رسمی به شهردار ابلاغ شود و اگر سازمان بازرسی ورود پیدا کند شهردار از شورا اجازه بگیرد.

این لایحه نیز در حالی به تصویب می‌رسد که ملایی جلسه را ترک کرده است.

لایحه بعدی مربوط به مساعدت در عوارض هتل‌ها و مراکز اقامتی است که اعضای شورا با مساعدت و تخفیف بیش از پنجاه درصد درخصوص عوارض شهرداری برای ساخت هتل موافق‌اند. این لایحه در حالی تصویب می‌شود که شایسته نیک رای خود را اعلام نکرده است!! 

افشاگری شایسته نیک
 
آتش زر با اشاره به لایحه اخذ مجوز مزایده یکی از پلاک‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) به شرط ساخت هتل پنج ستاره با مبلغ اولیه ۴۳ میلیارد ریال و مساحت دو هزار متر مربع می‌گوید: واگذاری مشروط به احداث هتل در زمان مورد توافق شهردای خواهد بود و بهای زمان ۱۲ ماهه پس از اتمام ساخت دریافت می‌شود.

وی اضافه می‌کند: بابت ساخت این هتل عوارض هم دریافت نمی‌شود تا سرمایه گذاران تشویق به این کار شوند. لایحه مذکور نیز با توافق اعضای شورای اسلامی شهر قم مصوب شد.

شهردار قم نیز با پیشنهاد مساعدت با مالک هتل کوثر مشهد که قصد ساخت هتل کوثر در قم را دارد از برخی بی‌تدبیری‌ها و رانت خواری‌ها در دوره‌های گذشته گله‌مند است.

شایسته نیک در این خصوص می‌گوید: اگر وقتش بود می‌گفتم که در زمان حضور من در معاونت عمرانی شهرداری در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است.

اعزام عضو شورای شهر قم به آلمان

ساعت 21:30 است و با چند بار تمدید جلسه نزدیک به اتمام است. در آخر نیز با اعلام بختیاری اعضای شورای شهر قم پس از رای گیری با اعزام سعادت طلب به نمایشگاه فناوری و تجهیزات آلمان با هزینه شورای شهر موافقت می‌کنند.

این جلسه نیز در حالی تمام می‌شود که به درخواست آتش زر دو لایحه حق رسانه‌ای شدن نداشتند و تمام لوایح بدون هیچ مخالفت و مرجوعی به تصویب رسیدند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار