مدیر پروژه مطالعاتی سند آمایش استان کرمانشاه محور این مطالعات را بر اقتصاد دانایی‌محور استوار دانست.
کد خبر: ۱۸۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸ 15 February 2016
مدیر پروژه مطالعاتی سند آمایش استان کرمانشاه محور این مطالعات را بر اقتصاد دانایی‌محور استوار دانست.

جمال فتح‌اللهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمینی کرمانشاه در دانشگاه رازی اظهار کرد: آمایش سرزمین بهترین، ارزان‌ترین و مؤثرترین راه‌حل توسعه پایدار است و تا تعیین تکلیف برای نوع کاربری سرزمین براساس توان اکولوژیکی و ظرفیت برد آن پیش می‌رود.

وی جلوگیری از هدررفت منابع طبیعی و ضایع شدن محیط زیست را از مزایای تدوین سند آمایش عنوان کرد و بیان داشت: کار کارشناس آمایش همچون یک نقاش است که با ترکیب رنگ‌های مختلف، تصویری هماهنگ و موزون را پدید می‌آورد؛ او هم با درهم‌آمیزی برنامه‌ریزی شده و عقلایی عوامل طبیعی، اقتصادی و انسانی در پهنه سرزمین، امکانات، تسهیلات و ساختارها و نظام‌های مطلوب کار و زندگی فردی و اجتماعی را پدید می‌آورد.

مدیر پروژه مطالعاتی سند آمایش استان کرمانشاه ادامه داد: مطالعات آمایش سرزمین در سه مرحله سازماندهی می‌شود که در گام نخست می‌کوشد تا توصیف غنی و همه‌جانبه‌ای از وضعیت موجود استان در زمینه‌ها و جنبه‌های مختلف را ارائه کند و این مرحله این امکان را فراهم می‌آورد تا مجموعه پتانسیل‌ها، فرصت‌ها، بحران‌ها و آسیب‌های استان شناخته شود.

فتح‌اللهی خاطرنشان کرد: در گام‌های بعدی با تلفیق نتایج مطالعات و پژوهش‌های گروه‌های مختلف و آینده‌نگری روندهای موجود استان به برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در زمینه‌های مختلف اقدام می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: در گام سوم این طرح سازمان و ساختار اجرایی برای تصمیم‌گیری، نظارت و پایش باید طراحی شود که اجرای راهبردها و برنامه‌های اجرایی پیشنهادی طرح تضمین شود.

این دکترای اقتصاد چیدمان منطقی سه عنصر انسان، فضا و فعالیت در طول زمان برای تحقق و تضمین توسعه پایدار را مهمترین کارکرد سند آمایش سرزمین برشمرد و افزود: در این مطالعات راهبردهای تعیین‌کنند توزیع فضایی فعالیت و جمعیت مورد توجه قرار دارد.

فتح‌اللهی با اشاره به تاریخچه انجام مطالعات آمایش در جهان، سابقه این مطالعات در ایران را مربوط به سال 1350 دانست و اظهار کرد: در سال 1353 دفتر آمایش سرزمین در سازمان برنامه و بودجه وقت تأسیس شد.

وی خاطرنشان کرد: اکثر استان‌های کشور مطالعات آمایش سرزمین داشته‌اند و از استان‌های همجوار همچون ایلام، همدان و کردستان این مطالعات را انجام داده‌اند و در کرمانشاه نیز سال 85 قرارداد انجام این مطالعات با دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده بود که به نتایج چندانی منتهی نشد که در نهایت در سال گذشته انجام این مطالعات به دانشگاه رازی سپرده شد.

مدیر پروژه مطالعاتی سند آمایش استان کرمانشاه در مورد دوره زمانی مطالعات مذکور نیز بیان داشت: با توجه به گستردگی و سطح پوشش مطالعاتی بالای طرح، در بهترین حالت به بازه زمانی بیش از سه سال نیاز دارد.

فتح‌اللهی ادامه داد: مطالعات آمایش سرزمینی طرحی نیست که یک‌بار برای همیشه انجام گیرد و نیاز به بازنگری دارد و هر چند سال یکبار باید به‌روز شود تا زمینه برنامه‌ریزی بر مبنای آخرین تغییرات استان فراهم شود.

وی به دانش‌های مرتبط برای ایجاد این مطالعات اشاره کرد و گفت: مطالعه انسان و تعاملات او در قلمرو علوم انسانی و علوم اجتماعی (جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و...)، مطالعات جغرافیایی و فضای تعاملات انسانی در حیطه علوم جغرافیا، زمین‌شناسی، محیط زیست و... است.

مدیر پروژه مطالعاتی سند آمایش استان کرمانشاه محور این مطالعات را بر اقتصاد دانایی‌محور استوار دانست و بیان داشت: قریب به 40 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و بیش از 30 نفر از محققان دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان در این طرح مشغول فعالیت هستند.

به گفته این مسئول، مطالعات وضع موجود در این طرح رو به اتمام است و تاکنون بیش از 30 جلد گزارش در قالب 600 صفحه از این مطالعات تهیه شده است و در صورت تأمین منابع ظرف یکسال آینده به اتمام می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار