مادربزرگ فرهیخته اش معصومه شمشیرکار که کارشناس بازنشسته شیلات و ساکن این شهر ساحلی است، می گوید در این چند روز هرکجا برای گردش رفته ایم پارک ساحلی ، زیرپل و کنار دریا برای پاکسازی هم اقدام کرده ایم .
کد خبر: ۱۸۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 02 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، قدم به جنگل دست کاشت ساحلی که می گذاری، بوی بد زباله مشام را می آزارد و پایت در زباله های به جا مانده از سالها بی مبالاتی آدم ها فرو می رود ، پای هر درخت و لای هر بوته زباله ای از گردشگران بی توجه به یادگار مانده است. 

نیکا حیدری دختر زیبای سیاه چشم پنج ساله که ایام عید را مهمان مادر بزرگ در این شهر ساحلی است، دستکش به دست مشغول جمع کردن یادگارهای خجالت آور گردشگران تخریبگر طبیعت است.

از او می پرسم برای چه زباله ها را جمع می کنی ؟ با تعجب نگاهم می کند و پاسخ می دهد : می خوام همه جا تمیز و قشنگ باشه. 

مادربزرگ فرهیخته اش معصومه شمشیرکار که کارشناس بازنشسته شیلات و ساکن این شهر ساحلی است، می گوید در این چند روز هرکجا برای گردش رفته ایم پارک ساحلی ، زیرپل و کنار دریا برای پاکسازی هم اقدام کرده ایم.

بهاره حیدری مهندس عمران و بهاره رحمان زاده کارشناس ارشد برق و الکترونیک است اما کیسه برداشته اند تا زباله هایی را جمع کنند که دیگران پس از خوردن و نوشیدن لابه لای بوته های سبز ریخته اند و چه نام برازنده ای دارند این بهاره ها که زمین را سبز و زیبا می خواهند .

اسماعیل پور وطن مدیر مرکز نگهداری از کودکان خانه سبز اندیشان وطن همراه با 14 کودکی که سرپرستی شان را بر عهده گرفته برای پاکسازی طبیعت آمده اند.

کمیل از کودکان این خانه در حالی که بطری پلاستیکی آب معدنی را درون کیسه می اندازد، می گوید: آمده ام زباله ها را جمع کنم تا محیط زیست سالمتری داشته باشیم.

این کودک هشیار سبزاندیش یک توصیه هم دارد و آن مدیریت صحیح این بوستان جنگلی و منطقه بندی به منظور پاکسازی هر محدوده توسط خانواده ای است که در اینجا بساط پهن می کنند.

سید مهدی دیگر کودک ساکن این مرکز نیز با اشاره به نبود سطل زباله در این پارک جنگلی پیشنهاد می کند در این منطقه سطل زباله بگذارند.

پوروطن پدر معنوی کودکان می گوید بچه های خانه سبزاندیشان از همان ابتدا با مسائل زیست محیطی آشنا شده اند، از دفترچه های مشق باطله شان مجسمه های کاغذی می سازند و نهایت تلاش خود را برای پاکیزه نگه داشتن محیط و طبیعت انجام می دهند.

ابوالفضل از پسرهای این خانه هوشمندانه توجه مرا به بوی بد زباله ای که از زباله های به جا مانده از سال ها در این پارک بلند می شود ، جلب می کند و می گوید: اینجا باید بوی درخت و سبزه بدهد نه زباله و می پرسد وقتی خانواده ها زباله می ریزند و می روند، فکر نمی کنند سال دیگر باید روی همین آشغال ها سفره پهن کنند.

او که همراه برادرهای دیگر عضو خانواده سبزاندیشان راهی پاکسازی پارک ساحلی است، با صدای بلند که کاش به گوش همه ما برسد می گوید اگر درخت نباشد، نمی توان نفس کشید.

رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی نیز که برنامه ریزی برای این اقدام را به عهده داشته و با دیگر همکارانش مشغول جمع کردن پسماندهای به جا مانده است، به خبرنگار ایرنا گفت : شهرستان ساحلی انزلی همه ساله پذیرای خیل گردشگران از نقاط مختلف کشور است و این پارک جنگلی از مکانهای محبوب گردشگران به ویژه در روز 13 فروردین بشمار می رود.

اکبر میغی اظهار کرد : قرار است با همکاری سازمان منطقه آزاد به زودی در این منطقه سطل های زباله کار گذاشته شود.

وی در خاتمه با قدردانی از طبیعت دوستانی که فعالانه در این پاکسازی شرکت داشتند ابراز امیدواری کرد این اقدام تلنگری برای پاکیزه نگه داشتن محیط و توجه به این مساله باشد که اگر روند نادرست رها کردن زباله در طبیعت و محیط زیست ادامه پیدا کند نه تنها نسل های اینده بلکه خود ما محیطی پاکیزه و سالم و زیبا برای زندگی نخواهیم داشت.

پارک جنگلی را در حالی ترک می کنم که هنوز خانواده بهاری و چند نیک اندیش دیگر پرتلاش مشغول جمع کردن زباله ها از لابه لای بوته ها و زیردرختان هستند؛ کاش آنها که این زباله ها را ریخته اند نیز این صحنه تاثیرگذار را می دیدند. 

شهرستان ساحلی انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر با بهره مندی از طبیعت زیبا و بی نظیر دریا و تالاب و دیگر جاذبه های گردشگری از مکان های مورد علاقه برای مسافرت و تفرج در استان گیلان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار