روزانه دوهزار تن زباله شهري وخانگي دراستان توليد مي شود
ساده ترين راه براي خلاص شدن از شر زباله ها دفن آنهاست ولي اين در حالي است که در برخي از شهرهاي استان حتي جايي براي دفن زباله هم در نظر گرفته نشده است و عمدتا زباله ها به غيراصولي حمل مي شود و گاهي در مکاني رها مي شود.
کد خبر: ۱۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 01 April 2015

ساده ترين راه براي خلاص شدن از شر زباله ها دفن آنهاست ولي اين در حالي است که در برخي از شهرهاي استان حتي جايي براي دفن زباله هم در نظر گرفته نشده است و عمدتا زباله ها به غيراصولي حمل مي شود و گاهي در مکاني رها مي شود.

به گزارش تابناک همدان ؛ يکي از موضوعات مهم در حفظ محيط زيست، پسماندهاي شهري و روستايي است که حاصل شيوه هاي زندگي و مصرف است که البته استان همدان در اين مورد هنوز به راه حل نهايي دست نيافته و هنوز حجم زيادي از پسماندها و زباله هاي روستايي و شهري در دشت ها و مناطق دفن مي شوند.

اين در حالي است که اين شيوه مخاطراتي براي محيط ايجاد مي کند و علاوه بر آلوده کردن خاک، منابع آب را نيز آلوده خواهد کرد و در زماني که استان همدان با کمبود آب روبروست آلوده شدن آنها مشکلات زيادي براي شهرها و روستاها ايجادخواهدکرد. با گشت زدن در برخي از روستاها و شهرهاي کوچک استان همدان، آلودگي هاي زيست محيطي بيشتر ملموس مي شود و در گوشه و کنار مزارع و رودخانه هاي نيمه جاري آنها گاهي مملو از زباله هايي است که سالهاست بدون توجه به دفن اصولي رها شده و شيرابه هاي آنان در زمين و رودخانه ها نفوذ مي کند و موجب آلودگي آب هاي زيرزميني مي شود. در برخي از مواقع نيز از آب فاضلاب غيرخام براي آبياري مزارع استفاده مي کنند که البته بخشي از اين بي توجهي به سالم بودن آب، از کمبود آب براي کشاورزي نشأت گرفته که نمي تواند توجيهي براي به خطر انداختن سلامت زندگي مردم باشد.

اصل بر اين است که هر شهر محل دفن زباله داشته باشد اما در استان همدان اين اتفاق آن چنان صورت نگرفته و در حال حاضر شهرستان هاي بهار، جورقان و مريانج زباله هاي خود را در محل دفن زباله هاي همدان دفن مي کنند.

روزانه دو هزار تن زباله شهري و خانگي در استان همدان توليد مي شود که از 27 شهر استان 20 شهر داراي محل دفن زباله هستند که البته اين محل دفن ها نيز اصولي نيست.

در حالي که محل دفن پسماندهاي خطرناک در همدان نداريم، روزانه به ميزان سه هزار و 608 کيلوگرم زباله توسط بيمارستان ها توليد مي شود.

وجود پسماندها در سطح شهر و تلنبار پسماندها در روستاها علاوه بر ايجاد چهره نامناسب و زشت محيط زيست با جذب ناقلان بيماري ها مانند انواع مگس و جوندگاني همچون موش موجب تهديد سلامت شهروندان و اهالي روستاها مي شود.

محل دفن پسماندها در روستاها بايد از روستا فاصله داشته باشد و در محدوده آب هاي زير زميني نباشد و نيز در کنار زمين هاي کشاورزي قرار نگيرد که هنگام آبياري مشکل ايجاد کند.

 هر چند سازمان محيط زيست استان نظارت مي کند و در طرح هاي هادي بنياد مسکن نيز اين محل ها پيش بيني شده است اما در نهايت اين محل ها آنچنان که بايد نيستند و به محيط زيست آسيب وارد مي کنند.

 استان همدان 27 شهر و 20 نقطه محل دفن پسماند دارد که همه اين محل ها مجوز سازمان حفاظت از محيط زيست را ندارند.

سوزاندن پسماندها که گاهي انجام مي شود، خود عامل آلودگي محيط زيست است که ضربه بيشتري به محيط زيست مي زند. وي بيان مي کند: در بسياري از روستاهاي استان همدان با جمع شدن و تلنبار پسماندها مواجه هستيم و دهياران البته به دليل کمبود بودجه به وظايف خود عمل نمي کنند و همين امر سبب شده که آسيب هاي کاملا جدي به محيط زيست وارد شود.

با پيشرفتهاي انسان و بهره برداريهاي گوناگون از طبيعت، ميزان زباله توليدي انسانها رو به افزايش رفته است اما به موازات آن شيوه هاي دفع و بازيافت نيز بهبود يافتند و امروز اگر مديريت پسماند به صورت کارآمد صورت گيرد، زباله ديگر يک معضل نيست.

يکي از مشکلات زيست محيطي در همدان دفن غير بهداشتي پسماندها است که آلودگي آب و خاک را به دنبال دارد و از ديگر سو به دليل عدم اجراي طرحهاي تفکيک و شيوه سنتي جمع آوري زباله، روزانه ميليون ها ريال صرف جمع آوري زباله مي شود .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار