حجم کل سقز قابل ‌برداشت سالانه در این جنگل‌ها در قالب یک طرح 3 ساله حدود 200 تن بوده که پتانسیل تولید این درختان در صورت برداشت از تمام سطح آن 600 تن در سال است
کد خبر: ۱۷۷۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵ 08 February 2016
بر اساس نقشه پوشش گیاهی، جنگلهاي استان ايلام حدود 642 هزار هكتار از كل استان را در بر مي‌گيرد که جزء جوامع جنگلي مناطق خشك و نيمه‌خشك سلسله جبال زاگرس است. تيپ غالب آن گونه بلوط ايراني  با 90%  ترکیب گونه ای و گونه های همراه آن عبارتند از: گونه پسته وحشي (بنه)    با 6% و 4% بقيه ترکیب گونه ای را بادام كوهي، داغداغان، كيكم، بادامك، زالزالک و ... تشکیل مي‌هد.

به گزارش تابناک ایلام،جنگلهای استان ایلام شامل 2594 هکتار جنگل انبوه، 211084 هکتار جنگل نیمه انبوه، 416795 هکتار جنگل تنک، 7206 هکتار بیشه زار و 3988 هکتار دست کاشت می باشد. درختان بنه در استان ایلام در سطح 205153 هکتار (31 درصد) از جنگلهای استان گسترش دارند.

یک کارشناس جنگل دراین خصوص گفت : جنگل‌های استان ايلام بالغ ‌بر641667 هكتار بوده که 66 درصد آن جنگل تنک است و جزء جوامع جنگلي مناطق خشک و نيمه‌خشک سلسله جبال زاگرس بوده و تيپ غالب با گونه بلوط ايراني 90 درصد، گونه پسته وحشي 6 درصد و 4 درصد بقيه را بادام‌کوهی، داغداغان، كيكم، بادامک و غيره را شامل مي‌شود.

کارشناس جنگل منابع طبیعی ایلام با بیان اینکه از گونه‌های اقتصادی جنگل‌های استان گونه با ارزش اقتصادی بنه است که طبق آمار برداری‌های به‌ عمل ‌آمده سطح قسمت بنه خیز جنگل‌های استان که شیره خام سقز از آن استحصال می‌شود 300 هزار هکتار است تصریح کرد: حجم کل سقز قابل ‌برداشت سالانه در این جنگل‌ها در قالب یک طرح 3 ساله حدود 200 تن بوده که پتانسیل تولید این درختان در صورت برداشت از تمام سطح آن 600 تن در سال است.

وی با تأکید بر اینکه از لحاظ ارزش هر کیلوگرم سقز خام 400 هزار ریال ارزش اقتصادی سالانه سقز در استان یک رقم قابل ‌توجه خواهد بود علاوه بر نقش اقتصادی برداشت محصولات فرعی جنگل و مرتع اشتغال‌زایی آن 124 هزار نفر روز است خاطرنشان کرد: از دیگر محصولات اقتصادی و قابل بهره‌برداری از منابع طبیعی استان ایلام می‌توان بادام بذور میوه بنه، میوه بلوط، گل‌گاوزبان، کتیرا، آویشن، گل نرگس، علف مار، شیرین‌بیان نام برد.

دوستی اضافه کرد: در استان بیش از 1000 گونه گیاهی وجود داشته که 300 گونه آن داروئی بوده این امر سبب شده که بهترین عسل در ایلام تولید شود.



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹
جنگلهای شما را که از بین بردن حالا نوبت ایلام شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار