اینک باید پذیرای این واقعیت تلخ باشیم که اقدامات دستگاههای متعدد ،در طول این سالها علیرغم تحمیل هزینه های فراوان بر بیت المال ،نه تنها تاثیری بر روند کاهش اعتیاد در سطح جامعه نداشته است بلکه این روزها باید کاهش سن اعتیاد از سن 30سال به زیر 20سال را نظاره گر باشیم.
کد خبر: ۱۷۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰ 03 February 2016
سالهاست که موضوع آسیبهای اجتماعی به مبحث مهم  کاری در تعدادی از ادارات سطح کشور وبه تبع آن استان ایلام مبدل شده است به نحوی که ادارات متعددی موضوع بررسی آسیبهای رایج در جامعه وراههای برون رفت وکاهش آسیبهای اجتماعی را به روزشهای مختلف در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش تابناک ایلام،یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول سالهی اخیر بخش عمده ای ازفعالیت ونشستهای تخصصی مقوله برررسی ومقابله با آسیبهای اجتماعی در استان ایلام را به خود اختصاص داده است مساله سوء مصرف مواد مخدر و مقابله با اعتیاد در سطح استان ایلام است.

واقعیت این است که ادارات وسازمانهای متعددی نظیر نیروی انتظامی ،سپاه،بهزیستی ومعاونت اجتماعی استانداری بعنوان دستگاههای اصلی متولی بررسی مهمترین آسیبهای رایج در سطح استان وبررسی راهکارهای عملی وعلمی برای کاهش آن شناخته شده اند وعلیرغم اینکه در طول سال شاهد برگزاری نشستهای متعدد باصرف هزینه های گزاف در این راستا هستیم به جزء خروج آمارهایی که فرسنگ ها با واقعیات جامعه فاصله دارند ،خروجی کاملا ملموسی از این نشستها شاهد نبوده ایم.

با قدری تامل در آمارهای جدیدی که این روز ها توسط سازمان بهزیستی استان بعنوان یکی از دستگاههای متولی در خصوص کاهش سن اعتیاد در استان ایلام اعلام شده است باید پذیرای این واقعیت تلخ باشیم که اقدامات دستگاههای متعدد در طول این سالها علیرغم تحمیل هزینه های فراوان بر بیت المال ،نه تنها تاثیری بر روند کاهش اعتیاد در سطح جامعه نداشته است بلکه این روزها باید کاهش سن اعتیاد از سن 30سال به زیر 20سال را نظاره گر باشیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ایلام با اشاره به اینکه سن مصرف مواد مخدر در استان ایلام کاهش یافته است و از 20 تا 30 سال در گذشته به زیر 20 سال رسیده است، گفته است : از طرفی زمان تهیه مواد نیز کاهش یافته بطوریکه مدت زمان تهیه مواد امروز به کمتر از شش دقیقه رسیده است.
ایوب مروتی در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: در خانواده هایی که فرزندان خیلی آزاد هستند و هیچ کنترلی در رفت و آمد و و رفتار آنها اعمال نمی شود، امکان خطر مصرف مواد مخدر نیز افزایش می یابد.
وی با اشاره به چهار شیوه مستبدانه، مقتدرانه، سهل گرایانه و مسامحه گرایانه در فرزند پروری افزود: نوع مقتدرانه بهترین روش در تربیت فرزندان است بطوریکه پدر و مادر در عین محبت به فرزند خود کنترل لازم را بر وی داشته در حالیکه در سایر روش ها افراط و تفریط در این دو موضوع وجود دارد.
مروتی با اشاره به اینکه سن مصرف مواد مخدر در استان ایلام کاهش یافته است و از 20 تا 30 سال در گذشته به زیر 20 سال رسیده است، تاکید کرد: از طرفی زمان تهیه مواد نیز کاهش یافته بطوریکه مدت زمان تهیه مواد امروز به کمتر از شش دقیقه رسیده است.
رئیس بهزیستی ایلام یادآور شد: امروزه مواد مخدر توسط مصرف کنندگان از افیونی سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی که بیشتر هروئین و قرص های روان گردان است تغییر کرده است.
وی داشتن روحیه عصیانگری در دوره نوجوانی، داشتن باورهای غلط در مصرف مواد، ضعف دانش و آگاهی در خصوص مواد، پایین بودن اعتماد بنفس، نداشتن مهارت در نه گفتن، اختلالات روانی نظیر افسردگی، پرخاشگری و استرس را از جمله علت های گرایش افراد بویژه جوانان به مواد مخدر اعلام کرد.
مروتی نداشتن مهارت زندگی را از دیگر علت های مهم گرایش افراد به مصرف مواد مخدر دانست و گفت: در این زمینه باید آموزش های لازم در دراز مدت در دوره های مختلف سنی به افراد ارائه شود تا فرد در مواقع مواجه با مشکل با استفاده از ابزار مهارت راهکار لازم را بکار گیرد.
وی احساس تنهایی در جامعه را از دیگر دلایل مصرف مواد مخدر دانست و افزود: متاسفانه برخی از جوانان جامعه به علت نداشتن مهارت در دوست یابی و یا عدم ابراز خرسندی از نوع رابطه دوستی بطور دائم احساس تنهایی می کنند بنابراین احتمال گرایش این افراد به مواد مخدر بیشتر می شود.
وی همچنین تاب آوری را در این زمینه مهم دانست و اظهار کرد: افرادی که توانایی و تحمل کمتری در مصایب، غم، افسردگی و ناکامی دارند و یا در کنترل خشم خود ناتوان هستند احتمال گرایش شان به مصرف مواد مخدر نیز بیشتر خواهد بود.
این استاد دانشگاه ارتقای آگاهی مردم، شناسایی گروه های آسیب پذیر و در معرض آسیب و ارایه مهارت های زندگی به آنها، گسترش امکانات تفریحی و مراکز فرهنگی و ورزشی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان و حمایت مالی گروه های نیازمند و آسیب دیده را از جمله راهکارهای مهم برای کاهش معضل اعتیاد در جامعه برشمرد.
مروتی با بیان اینکه اعتیاد منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی محسوب می شود، اختلافات خانوادگی و طلاق، سرقت، درگیری، شیوع بیماری ایدز، گرفتاری و اخلال در نظم عمومی را از عمده ترین آسیب های پدیده اعتیاد در جامعه دانست.
وی با اشاره به شیوه های درمان اعتیاد توسط بهزیستی توضیح داد: اکنون 14مرکز درمان سرپایی و شش مرکز درمان اقامتی در ایلام در زمینه ترک اعتیاد مصرف کنندگان مواد مخدر فعالیت دارند.
وی در خصوص شیوه درمان سرپایی توضیح داد: مدت درمان در این مراکز 28 روزه است و بصورت تجویز دارو و همچنین ارایه مشاوره های روانشناسی با هدف کسب مهارت های زندگی انجام می شود.
رئیس بهزیستی ایلام گفت: در مراکز اقامتی افراد مصرف کننده به مدت یک ماه در این مراکز نگهداری و بدون دارو با کسب آموزش های روانشناسی اقدام به ترک اعتیاد می کنند ضمن اینکه تمام این مراکز بصورت خود معرف هستند و افراد معتاد و یا مصرف کننده می توانند با مراجعه به این مراکز برای درمان خود اقدام کنند.
مروتی با بیان اینکه امسال 849 نفر در مراکز ترک اعتیاد اقامتی این شهرستان پذیرش شده و تحت درمان قرار گرفتند، یادآور شد: تعداد مراجعه کنندگان مراکز خود معرف ماهیانه 170 نفر (110نفر بصورت تجویز شربت و 60نفر با تجویز قرص) و در مراکز ترک اعتیاد اقامتی بین 90 تا 110نفر است.
وی توانمندسازی افراد معتاد و مصرف کننده مواد مخدر را در جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به دام اعتیاد مهم دانست و تاکید کرد: بهزیستی در این زمینه با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به تارکان موفق و کارفرمایان مشارکت می کنند.

اینک که بجای کاهش آسیب رایجی نظیر اعتیاد در استان ،کار به جایی کشیده که مصرف مواد مخدر به سنین پایین تر یعنی در بین نوجوانان رسوخ نموده است ،بهتر است دستگاههای متولی بدنبال تجدیدنظر در شیوه عمل خود باشند زیرا آن طوری که رییس اداره بهزیستی ایلام اعلام نموده است ،اقدامات چندین ساله دستگاههای متولی مقابله با مواد مخدر واعتیاد نه تنها اثرگذار نبوده است بلکه توزیع مواد مخدر متاثر از پیشرفت تکنولوژی کاملا سریعتر از قبل شده است وسنین پایین را نیز آلوده خود نموده است.

بهتر است بجای موازی کاری هایی که هم اکنون توسط دستگاههای مختلف صورت می گیرد؛ نسبت به تجمیع وظیفه مقابله با اعتیاد در دستگاه وسازمانی مشخص ومتخصص مبادرت نمود زیرا همانظور که عیان است در حال حاضر دستگاههایی به امر مقابله با مواد مخدروبرگزاری جلسات ونشستها فعالیت دارند که کوچکترین تخصص یا ارتباطی با این موضوع ندارند وتا زمانیکه این موازی کاری ها ونشستهای صرفا برای اقناع رده مافوق تداوم داشته باشد؛ نباید انتظار داشت در روند استعمال مواد مخدر در جامعه تغییرات بنیادینی صورت گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار