کد خبر: ۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 30 January 2015

بیکاری ام الفساد است.یعنی اینکه با بیکاری علاوه بر معضلات شخصی ،معضلات اجتماعی هم بروز میکند.بیکاری جوانان یعنی هدر رفت نیروی انسانی ،نیرویی که میتواند چرخهای بزرگ صنعتی و پیشرفت یک جامعه به حرکت در آید.اما با بیکاری این نیروی عظیم بالقوه راکد مانده از بین میرود و گاها هم تبدیل به ضد ارزش و ضد پیشرفت میشود.

در این بین مسئولین و حتی اقشار مختلف مردم  باید زمینه ایجاد کار برای نیروی کار انسانی فراهم کنند. اما آیا منظورمان از ایجاد شغل همان پشت میز نشینی و به دست گرفتن خودکار و قلم است؟پ

یک سوم جمعیت آذربایجان غربی روستا نشین هستند و این استان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، کشاورزی و دامداری در آن به عنوان شغل های مهم و محوری محسوب می شود و اکثر مردم روستایی مشغول به این شغل ها هستند.

در ادوار مختلف ،مسئولین با ربط و بی ربط با موضوع کشاورزی ،قولهایی برای پیشرفت صنعت کشاورزی و بهبود اوضاع کشاورزان داده اند .گاها این قولها عملی گشته و گاها در حد تبلیغات باقی مانده است.اما در یک جمع بندی وضعیت کشاورزی و کشاورز جالب نیست .صنعتی که با کمترین توقع برای هزینه سازی ،درآمد زایی داشته و میتواند در چرخه اقتصاد مقاومتی نقش محوری و حتی حیاتی ایفا کند.

بیمه نبودن محصولات کشاورزی در مقابل حوادث طبیعی و انسانی،عدم تضمین مناسب برای فروش محصولات کشاورزی،نبود برنامه جامع برای صنعت کشاورزی و کشاورز،نبودن تضمین خرید با قیمت مناسب برای محصولات کشاورزی، وجود دلالان فرصت طلب به عنوان رابط بین کشاورزان و مصرف کنندگان و سود چند برابری این دلالان، نبود نظارت کافی از سوی دستگاههای ذی ربط در فعالیت دلالان و در نهایت ضرر کردن کشاورز زحمت کش از جمله این مشکلات در بخش مهم کشاورزی است.

همه این مسائل و مشکلات باعث می شود نیروی فعال و بالقوه روستایی آذربایجان غربی رغبتی به شغل کشاورزی نداشته و تن به شغلهای بسیار پایین و با درآمدهای نازل بدهند.همچنین مشکلات موجود بر سر راه صنعت کشاورزی باعث افزایش روز افزون مهاجرت به شهر ها شده است.

در خصوص مشکلات کشاورزان این خطه از کشور یکی از نمایندگان مردم در مجلس میگوید : در آذربایجان غربی کشاورزان نسبت به سرمایه ای که می گذارند نمی توانند سود مناسبی را دریافت کنند و متضرر می شوند.

قاضی پور در ادامه شمردن مشکلات کشاورزان اظهار میدارد:نبودن الگوی کشت مناسب در آذربایجان غربی نیز از دیگر مشکلات موجود است و باید توسط کارشناسان امر این الگوی کشت به کشاورزان استان ارائه شود تا متناسب با شرایط استان کشاورزی صورت گیرد.

همچنین مدیرکل جهاد کشاورزی استان ، درآمد پایین فعالیت های کشاورزی و بالا بودن ارزش افزوده مناطق شهری در ارتباط با ملک و املاک شهری نسبت به ارزش افزوده املاک و مستغلات روستایی، را یکی از دلائل استقبال نکردن جوانان از فعالیت های کشاورزی دانست و گفت: نداشتن سند مالکیت معتبر مناطق روستایی در ارتباط با زمین های کشاورزی و واحد های مسکونی و این که نقاط شهری مراکز دانشگاهی و آموزشی دارند که باعث مهاجرت جوانان روستایی برای تکمیل تحصیلات عالی به مناطق شهری می شود.

اسمعیل کریم زاده اظهار کرد: پدر و مادران جوانان روستایی نیز برای مدیریت بهتر فرزندان خود به مناطق شهری می روند که این خود باعث مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ است.

وی در ارائه راهکارهایی برای این صنعت، گفت: بالا رفتن ارزش محصولات تولیدی در مناطق روستایی می تواند جوانان را بعد از گذراندن تحصیلات دانشگاهی راهی روستاهای استان کند و انگیزه ای برای فعالیت های کشاورزی باشد.

وی تصریح کرد: جهت گیری وزارت جهاد کشاورزی این است که محصولات تولیدی کشاورزی را افزایش دهد و هزینه تولید را کاهش داده و با این کار راندمان تولید نیز افزایش یابد.

وی خاطر نشان کرد: قیمت محصولات کشاورزی باید به قیمت مناسب در بازار عرضه شود و همچنین در این زمینه به بالا رفتن توان درآمدی مردم در مناطق شهری و قدرت خرید آنان و بررسی بازارهای صادراتی کشورهای نیازمند به محصولات کشاورزی و دامداری مناطق روستایی نیز باید توجه گردد.

عین الله شریف پور مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با اشاره به پایین بودن ارزش افزوده محصولات کشاورزی این مهم را عاملی برای بی رغبتی جوانان برای فعالیت در این عرصه دانست و عنوان کرد: سنتی بودن کشاورزی و بخش های زیر مجموعه آن باعث نبود سود دهی در این گونه فعالیت ها می شود و وقتی که جوانان با تحصیلات عالی مشاهده می کنند که پدران خود در فعالیت های کشاورزی نمی توانند سود مناسبی را دریافت کنند دنبال کشاورزی و کار در این عرصه نمی روند.

عین الله شریف پور خرد بودن زمین های کشاورزی در قطعه های کوچک را دیگر عامل افزایش هزینه های تولید این محصولات دانست و خاطر نشان کرد: هم افزایی در زمین های کشاورزی و توجه به یک پارچه سازی آنها هزینه تولید محصولات کشاورزی را کاهش می دهد و در این صورت ارزش افزوده نیز افزایش می یابد.

وی توسعه پایدار روستایی را از جمله اقداماتی دانست که برای توسعه فعالیت های کشاورزی در استانداری آذربایجان غربی انجام یافته است.

اما قسمت بسیار جالب این قصه این است که هیچ اقدام برنامه ریزی شده در این خصوص صورت نمیگیرد.شاید برخی ها فکر کنند که مسئولین امر در جریان مشکلات این صنعت مهم و حیاتی نیستند .اما وقتی پای صحبت این عزیزان می نشینیم تازه معلوم میشود که اینان از خود کشاورزان بر مشکلات موجود واقف ترند .حال شما پیدا کنید پرتقال فروش را..

پرتقال فروشی که زحمتش را کشاورز کشیده،خون دل این محصول را کشاورزان کشیده اند و سودش را کسانی دیگر میبرند...این قصه ادامه دارد...
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار