رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با انتقاد از کم توجهی راه آهن جمهوری اسلامی ایران به بحث صادرات گفت: متاسفانه تفکر راه آهن مسافر محور است نه صادرات محور و تا این مسئله حل نشود وضعیت صادرات ریلی استان بهبود نمی یابد.
کد خبر: ۱۶۹۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 26 January 2016
به گزارش تابناک خراسان رضوی، ناصر بهزاد با بیان این که در 9 ماه سال جاری صادرات استان از لحاظ وزنی 6 درصد افزایش و از لحاظ ریالی 4 درصد کاهش داشته است، گفت: با توجه به این که خراسان رضوی به دریا و بنادر دسترسی ندارد، بخشی از صادرات کالا به صورت جاده ای، بخشی به صورت ریلی و بخش کمی نیز به صورت هوایی انجام می شود.
وی با بیان این که صادرات ریلی اولویت برنامه استان در بحث صادرات است، گفت: مشکلاتی که در کمبود واگن برای صادرات کالا در کشور ایجاد شد در خراسان رضوی بیشترین تاثیر را گذاشت.
بهزاد افزود: گرچه مشکل کمبود ریلی به صورت مقطعی رفع می شود اما این روند در پایدار بودن بازار صادراتی تاثیر منفی می گذارد و بازرگانان مشتری خود را در کشورهای هدف از دست می دهند.
وی با تاکید بر این که در راه آهن کشور باید نظام تامین و توزیع مناسبی برای صادرات کالا در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای هر رسته کالایی جهشی را در صادرات در نظر گرفته است که بایدنگاه همسو با آن در برنامه  ششم محقق شود در حالی که با توجه به این ضعف زیرساختی در حوزه حمل و نقل ریلی هر چقدر هم تلاش کنیم و تولید کننده به سمت ظرفیت سازی برای صادرات پیش رود تا این مشکل رفع نشود صادرات جهش چندانی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط پساتحریم و تشنگی بازارهای کشورهای هدف باید از این فرصت بهره برد و این مشکل 14 ساله را که در حوزه صادرات ریلی وجود دارد برطرف کرد.
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این که در شرایط عادی ممکن است که نیاز صادرات کالا با 8 تا 10 واگن در روز رفع شود اظهار کرد: اما در شرایط پساتحریم که بازار کشورهای هدف برای واردات کالا از ایران تشنه است باید ظرفیت زیرساخت ریلی برای صادرات کالا افزایش یابد و به 3 برابر برسد.
وی با بیان این که اگر صادرات می خواهد رونق بگیرد راه آهن باید به ایجاد زیرساخت ها کمک کند، اظهار کرد: رویکرد راه آهن مسافر محور است وباید راه آهن به صادرات نیز توجه لازم را داشته باشد و در خدمت صادرات باشد و برای سیستم تامین و توزیع واگن برنامه داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در سال 95 به 3 برابرتعداد واگن های فعلی برای صادرات کالا نیاز داریم.
بهزاد در پاسخ به این سوال که برای رفع این مشکل چه اقدامی انجام داده اید، اظهار کرد: این مشکل باید در سطح وزارتخانه برطرف شود ما با کمیته های مشترکی که با حضور راه آهن استان و اتاق بازرگانی برگزار می شود مشکلات را مطرح کرده ایم. علاوه بر این موانع و چالش های صادراتی استان را به گوش مسئولان وزارتخانه رسانده ایم اما در سطح وزارتخانه باید این مشکل رفع شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح وزارتخانه طرحی با عنوان طرح لجستیک در دست تهیه است تا بتوانند از طریق این طرح مشکل زیرساختی استان ها را برطرف کنند.
سمیه صادقی-خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار