فرماندارچرداول گفت:یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مظلوم واقع شده است کتاب وکتابخوانی است که باید با فرهنگسازی صحیح واصولی به این مظلومیت پایان داد
کد خبر: ۱۶۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷ 23 January 2016

فرماندارچرداول گفت:یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مظلوم واقع شده است کتاب وکتابخوانی است که باید با فرهنگسازی صحیح واصولی به این مظلومیت پایان داد

به گزارش تابناک ایلام ،پرویز کولانی درجمع اعضای انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان چرداول اظهار کرد:کتاب در جوامع مختلف از جایگاه وارزشهای بالایی برخوردار است وهمه ما به نوعی این ارزشها واثرات آن را درزندگی روزمره خود مشاهده کرده ایم اما همواره بدلایلی از درک این ارزشها غافل بوده یا بنوعی بدنبال درک صحیحی از این ارزشها واثرات دامنه دار آن نبوده ایم.

وی به تاثیرات فضای مجازی برکتاب وکتابخوانی ومظلومیت کتاب در جوامع کنونی اشاره کرد وافزود:توسعه فضای مجازی به نوعی مظلوم شدن کتاب را به دنبال داشته است ،درحالی که یک زمانی سیاست بر انباشت کتاب درکتابخانه ها وگسیل مردم به سمت کتابخانه ها طراحی شده بود اما حقیقت ماجرا این است که به استثناء عده خاصی که آن هم براساس نیازبه سمت کتابخانه هامی روند این رسالت وتز محقق نشده است.

فرماندار چرداول با تاکید بر فرهنگسازی در جامعه برای ارتقاء جایگاه کتاب وکتابخوانی خاطرنشان کرد:همه ما وظیفه داریم که در دوحوزه نرم افزاری وسخت افزاری به یاری کتاب وکتابخانه ها بشتابیم زیرا هم در زمینه تجهیز وتدارک زیرساختها وهم در مقوله فرهنگسازی برای تعمیق جایگاه کتاب وکتابخوانی در جامعه کار بزرگ واثر گذاری انجام نشده است.

وی درادامه گفت: بمنظور تعمیق جایگاه کتاب در جامعه باید فرهنگ کتابخوانی به اشکال مختلف در بین خانواده ها نفوذ ورسوخ نماید ،دراین راستا لازم است با نیاز سنجی وشناسایی ذائقه خانواده ها زمینه انتقال کتاب از کتابخانه ها به درون خانواده ها فراهم شود.

کولانی بهترین ومناسبترین مکان برای فرهنگسازی را مدارس عنوان کرد وگفت:بهترین مکان برای فرهنگسازی در همه امور خصوصا مسایل فرهنگی،آموزش وپرورش است که دراین راستا مدارس می توانند برای ارتقاء فرهنگ کتاب وکتابخوانی محور قرار گیرند.

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان ایلام نیز در جمع اعضای انجمن کتابخانه های عمومی چرداول گفت:با توجه به اهمیت وجایگاهی که انجمن کتابخانه های عمومی نزد نهاد کتابخانه ها دارد حضور مدیران استانی این نهاد در جلسات انجمن را به ضرورتی اجتناب ناپذیر مبدل کرده است

مراد جلیلیان به اهمیت کتاب وکتابخوانی اشاره کرد وافزود:اهمیت کتاب وکتابخوانی درابعاد مختلف زندگی برکسی پوشیده نیست وارزشهای والای کتاب ومطالعه، ارتقاء جایگاه واحترام افراد اهل مطالعه را در جامعه به دنبال داشته است ووظیفه ماست که بدنبال فعال نمودن ظرفیتهای خدادادی آن دسته از افرادی باشیم که در امر مطالعه وکتابخوانی کوتاهی نموده یا به نوعی اهل مطالعه نیستند.

وی حضور فرمانداران در راس انجمن کتابخانه های عمومی را فرصتی بی نظیر برای رفع مشکلات این حوزه معرفی کرد واظهار کرد:انجمن کتابخانه های عمومی در شهرستان ها به ریاست فرمانداران فرصت بی نظیری را پیش روی ما قرار داده است تا بتوانیم با استفاده از جایگاه قانونی آنان واختیاراتی که دارند در رفع مسایل وموانع پیش روی انجمنها نهایت بهره برده شود.

جلیلیان ادامه داد:درراستای افزایش رغبت مردم به مطالعه وتعمیق فرهنگ کتابخوانی ،متولیان فرهنگی زیادی در جامعه حضوردارند که این متولیان فرهنگی می توانند بعنوان محور فرهنگسازی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب وکتابخوانی درجامعه قراربگیرند

جلیلیان توسعه زیر ساختها را اولویت نهاد کتابخانه ها اعلام کردوگفت:لازمه رسیدن به توسعه فرهنگی بهبود زیرساختهاست برهمین اساس توسعه زیر ساخت وافزایش کمی کتابخانه های عمومی را در سطح استان در دستور کار قرار داده ایم .

وی سهم شهرستان چرداول درزمینه افزایش کتابخانه ها عمومی را  4واحد عنوان کرد وافزود: با همکاری دهیاران وشهرداران 4نقطه روستایی وشهری این شهرستان ،مقدمات احداث 4کتابخانه عمومی در سطح شهرستان چرداول به پایان رسیده است که انشااله به زودی کتابخانه های عمومی روستایی بیجنوند و تخم بلوط وهمچنین دو کتابخانه شهری در شهر بلاوه وشهر توحید به بهره برداری خواهند رسید.
وی درپایان ابراز امیدواری کرد که در سال آینده ،فرماندار این شهرستان وسایر شهرستانهای استان  اهتمام ویژه ای نسبت به کتابخانه ها داشته باشند به نحوی که این اهتمام بطور محسوس در کمیته برنامه ریزی شهرستان در بحث تخصیص اعتبارات اثرگذار باشد.

در پایان این نشست "نوراله عباداللهی " رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان چرداول گزارشی از وضعیت کتابخانه های شهرستان ارائه داد .

عباداللهی از اجرای طرح ایستگاه مهربانی کتاب در محلات شهر سرابله در آینده نزدیک خبردادوگفت:بمنظور ترویج توامان فرهنگ نذر فرهنگی ومطالعه ،به زودی طرح ایستگاه مهربانی کتاب در یکی از محلات شهر سرابله ومکانهای فرهنگی نظیر مساجد ومدارس اجرایی خواهد شد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار