چندسالیست که عواملی درونی وبیرونی دست به دست هم داده اند تا پدیده گرد وغباربعنوان میهمانی ناخوانده هوای استان ایلام به خصوص شهرهای مرزی این استان را دستخوش تغییراتی بنماید بنحوی که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین این مناطق شده است.
کد خبر: ۱۶۷۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۶ 21 January 2016
چندسالیست که عواملی درونی وبیرونی دست به دست هم داده اند تا پدیده گرد وغباربعنوان  میهمانی ناخوانده هوای  استان ایلام به خصوص شهرهای مرزی این استان را دستخوش تغییراتی بنماید بنحوی که این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای ساکنین این مناطق شده است.

به گزارش تابناک ایلام،طبیعت زیبا وبی نظیر استان ایلام وهوای پاک آن بعنوان تنها داشته بسیار ارزشمند این استان، سالهاست براثر بروز پدیده ای نامانوس دچار تغییرات جدی شده است واثرات نامطلوب گرد وغبار که بیشتر آن دارای منشاء خارجی بوده وبه همین علت "گردوغبار عربی "نام گرفته است اثرات نامطلوب زیست محیطی فراوانی رابر ساکنین این مناطق وحتی پوشش جنگلی آن گذاشته است.

خشکسالی های پی درپی و کاهش ویا خشک شدن آب تالابها ورودخانه های کشور همسایه غربی  ودیگرکشورهای عربی مرتبط با این پدیده یکی از مهمترین دلایل بروز این پدیده اعلام شده است وعدم برنامه ریزی های مهم واثر گذار زیست محیطی ورها سازی این مساله مهم وحیاتی توسط کشورهای عربی باعث افزایش سطح آلودگی های ناشی از آن  شده است به نحوی که هرساله برتعداد روزهای ناسالم متاثر از گردوغبار در استان ایلام افزوده می شود.

معاون نظارت وپایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام دراین خصوص گفت:هوای ایلام ازابتدای سال جاری تاکنون(10ماه)64روزآلوده وناسالم بالاترازحدمجازدانسته که این میزان سال گذشته تنها39روزبوده است.

علی طاهر سارایی اظهار کرد: در این مدت شهرستان مرزی مهران با 50 روز و ایوان با 18 روز بیشترین و کمترین میزان آلودگی هوا را به خود اختصاص دادند ضمن اینکه شهر ایلام نیز امسال 21 روز هوای ناسالم داشته است.

وی افزود: آلوده ترین روز نیز در اوایل تیر ماه امسال متعلق به مهران است که در این روز میزان ذرات معلق در هوا پنج هزار و 872 میکروگرم در هر متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه عمده این آلودگی ها در شش ماه نخست سال جاری ثبت شده است، تاکید کرد: وقوع طوفان در کانون های گرد و غبار در کشورهای عراق، سوریه و عربستان مهمترین دلیل آلودگی هوای استان ایلام است.

سارایی در خصوص دیگر گازهای آلاینده هوا در این استان نیز یادآور شد: بر اساس سنجش و پایش از نظر گازهای آلاینده ایی همچون اکسید نیتروژن، اکسید گوگرد و هیدروکربن های آلی، استان ایلام در وضعیت استاندارد و حتی پایین تر از میزان استاندارد قرار دارد.
برخلاف بسیاری از استان های کشور که بخاطر وجود کارخانه ها و صنایع تولیدی، خودروهای فرسوده و ترافیک سنگین با مشکل آلودگی هوا و انتشار گازهای آلاینده و مخرب مواجه هستند در استان ایلام آلودگی هوا ناشی از وجود ذرات معلق به علت ورود ریزگردهای عربی است.


انتظار عامه مردم این است که با افزایش روند بارندگیها در سال جاری وافزایش سطح آب تالابها ورودخانه ها تاحدودی بر کانونهای گردوغبار اثر گذار باشدو امسال تابستانی بهتر را از نظر آلودگی های ناشی از گرد وغبار در پیش رو داشته باشند ولی این موضوع بدین معنا نیست که مسئولین سازمان محیط زیست همچنان برای یافتن راههای بهتر ودائمی تر برای قطع ریشه های این پدیده خطرناک دست روی دست بگذارند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار