مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان از افزایش آبدهی رودخانه های استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماه اول سال آبی (پاییز) جاری اندازه گیری ایستگاه های مبنا درگرگانرود و قره سو به ترتیب 69و 244 درصد افزایش آبدهی را نشان داد.
کد خبر: ۱۶۶۸۶۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹ 20 January 2016
علی نظری درجلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان که با حضور رئیس دادگستری کل گلستان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، با ارائه گزارشی از وضعیت آب اظهارداشت: میزان بارندگی استان در سال آبی جاری 190 میلی متر بوده که نسبت به دوره درازمدت 41 و نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.
به گفته وی این بارش های مطلوب در حالی بوده که روان آب های استان که در رودخانه ها جاری است هنوز به حد نرمال نرسیده و هنوز زمین گلستان تشنه است. 
در استان گلستان در شرایط خوب بارشی حدود 40 رودخانه جریان دارد که شبکه جریان آب های سطحی را تشکیل می دهند. 
نظری افزود: در شرایط مطلوب پتانسیل آب استان 2485 میلیون متر مکعب است که میزان آب های سطحی 1235 میلیون مترمکعب و مابقی آب های زیرزمینی می باشد، هرچند آب قابل برنامه ریزی و استحصال کمتر از مقادیر فوق است. 
وی همچنین تصریح کرد: هم اینک سرانه آب هر نفر در کشور 1700 متر مکعب است، اما در سال 1404 این عدد به 770 تا 880 متر مکعب می رسد که آمار نگران کننده ای است. 
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان کل ظرفیت بهره برداری از آب های سطحی استان را 888 میلیون متر مکعب( 72 درصد از کل پتانسیل) اعلام کرد و گفت: تشکیل جلسات کمیته ایمنی و پایداری سدهای در دست ساخت و بهره برداری، تشکیل تشکل های آب بران ، کارگروه توزیع آب سدها و 3 کارگروه محلی، کمیته مشترک مصرف بهینه آب کشاورزی، علاج بخشی سد وشمگیر با توجه به اتمام عمر مفید آن و مرمت و بازسازی و نگهداری و تعمیرات تاسیسات آبی از جمله تلاش ها در جهت بهره برداری بهینه از آّب های سطحی گلستان است. 
وی پتانسیل آب های زیرزمینی استان را 1250 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: کل بهره برداری حدود 1218 میلیون متر مکعب، تعداد چاههای دارای پروانه 19 هزار حلقه با حجم تخلیه 1029 میلیون متر مکعب، تعداد قنوات فعال 152 حلقه با حجم تخلیه 26 میلیون متر مکعب، تعداد چاههای فاقد پروانه حدود 17 هزار حلقه با حجم تخلیه 163 میلیون متر مکعب ( 13 درصد کل استحصال) است. 
نظری به اقدام های انجام شده به منظور بهره برداری بهینه از آبهای زیرزمینی نیز اشاره کرد و گفت: اعزام 26 گروه گشت و بازرسی، توقیف 95دستگاه حفاری غیرمجاز، انسداد 1736 چاه فاقد پروانه، نصب 1000دستگاه کنتور هوشمند، فرهنگ سازی و اجرای طرح داناب برای 75 هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول در سال، واگذاری نظارت بر حفاری چاهها به بخش خصوصی با تعداد 36 کارشناس ناظر، مطالعات ایجاد تشکل آب زیرزمینی و پروژه های تغذیه مصنوعی در حال بهره برداری به تعداد 5 مورد با حجم تغذیه سالانه یک و نیم میلیون متر مکعب ازجمله اقدامات چند ساله اخیر بوده است. 
به گزارش ایرنا خشکسالی و بحران منابع آبی که طی سال های اخیر گریبانگیر بیشتر استان های کشور شده، خطه سبز گلستان را بویژه در ماههای گرم سال با چالش های بسیاری روبرو کرده است. 
تغییر شرایط اقلیمی، کاهش نزولات جوی، بروز پدیده خشکسالی، مصرف بی رویه و ورود انواع آلاینده ها به منابع آبی از عوامل اصلی بحران کم آبی در سرزمین خشک و بیابانی ایران و این استان شمالی با حدود یک میلیون و 850 هزار نفر است، مردمی که زندگی بسیاری از آنان به کشت محصول در 650هزار هکتار اراضی کشاورزی استان وابسته می باشد. 
این درحالی است که در دهه های گذشته نام گلستان در باور عمومی مردم با سرسبزی و وفور منابع آبی عجین بود ، اما کمبود منابع آبی و قرار گرفتن در مرحله تنش آبی به تهدیدی جدی برای مردم این دیار تبدیل شد و اینک چشم امید آنان به نزولات جوی پاییز و زمستان است. 
در استان گلستان افزون بر دو هزار و 700 کیلومتر رودخانه و 14سد در حال بهره برداری وجود دارد که حجم کل مخزن این سدها حدود 300میلیون مترمکعب است. 
گلستان واقع در شمال کشور دارای حوزه های آبریز شامل اترک، گرگان رود، نکا رود، خلیج گرگان و قره سو است و متوسط بارش در این منطقه 450 میلی متر می باشد که سال آبی گذشته 15.2درصد نسبت به دوره مشابه دراز مدت کاهش بارش داشته است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار