مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از اعزام چهار تیم باستان شناس به منظور انجام مطالعات باستان شناسی در قالب طرح موسوم به سامانه گرمسیری به نوار مرزی در شهرستان های ایوان، مهران، دهلران و بخش زرین آباد خبر داد.
کد خبر: ۱۶۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 20 January 2016
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام از اعزام چهار تیم باستان شناس به منظور انجام مطالعات باستان شناسی در قالب طرح موسوم به سامانه گرمسیری به نوار مرزی در شهرستان های ایوان، مهران، دهلران و بخش زرین آباد خبر داد.

به گزارش تابناک ایلام ،عبدالمالک شنبه زاده روز چهارشنبه با اشاره به اجرای طرح آبرسانی و انتقال آب سامانه گرمسیری در استان افزود: این چهار تیم از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منظور انجام پژوهش ها و کاوش های نجات بخشی به استان اعزام شده اند.
وی اظهار کرد: این مناطق در نوار مرزی استان از منظر مطالعات باستان شناسی به ویژه باستان شناسی پیش از تاریخ یکی از مهمترین حوزه های فرهنگی کشور است و انجام پروژه های عمرانی فصل مشترک های زیادی با مواریث فرهنگی خواهد داشت.
شنبه زاده یادآور شد: عملیات نجات بخشی دو فاز عملیات میدانی دارد که فاز اول آن بررسی و شناسایی است و نتایج آن به فاز دوم، شامل کاوش های باستان شناسی منجر می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: مناطق مرزی استان ایلام از منظر مطالعات باستان شناسی پیش از تاریخ یکی از مهمترین حوزه های فرهنگی کشور محسوب می شود و به همین دلیل حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد.
شنبه زاده افزود: بیشتر میراث فرهنگی این مناطق مربوط به دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی است و بررسی و شناسایی و نجات بخشی آنها پیش از اجرای طرح سامانه گرمسیری، ضروری است.
وی تاکید کرد: تیم های باستان شناسی اعزامی به صورت پیمایشی، محدوده را مورد بررسی قرار داده و از نتایج بررسی های گذشته نیز که بصورت سازماندهی شده و یا پراکنده در این منطقه انجام شده است، استفاده می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: با توجه به اینکه اجرای این پروژه در نوار مرزی استان قرار گرفته است و مناطق پر خطر و میادین مین محسوب می شوند از این رو قرار است برای رعایت مسائل امنیتی تیم های متخصص همراه باستان شناسان به منطقه اعزام شوند.
شنبه زاده گفت: اعضای این تیم ها شامل افراد متخصص و عمدتا بومی است و انجام مطالعات باستان شناسی هر گروه نیز حدود 35 روز به طول خواهد انجامید.
یکی از مهمترین برنامه های استان ایلام برای تامین آب، اجرای طرح سامانه گرمسیری است که به منظور انتقال آب رودخانه سیروان از استان کردستان آغاز و تا رودخانه چنگوله مهران ادامه دارد.
استان ایلام یک هزار و 500 اثر و ابنیه تاریخی و فرهنگی منحصربفرد دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./م

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار