مدیرکل میراث وفرهنگی :
مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت:کار بررسی و شناسایی حوزه پیش از تاریخ هلیلان یکی از طرحهای مهم مطالعات تاریخی این اداره کل است.
کد خبر: ۱۶۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴ 16 January 2016
مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت:کار بررسی و شناسایی حوزه پیش از تاریخ هلیلان یکی از طرحهای مهم مطالعات تاریخی این اداره کل است.


به گزارش تابناک ایلام: "عبدالمالک شنبه زاده"مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام گفت:کار بررسی و شناسایی حوزه پیش از تاریخ هلیلان یکی از طرحهای مهم مطالعات تاریخی این اداره کل است.

وی اظهار داشت:یکی از دشت های کم وسعت این دیار از ایران زمین, دشت هلیلان در شهرستان چرداول است که در جنوب شرقی کرمانشاه به مانند مثلثی میان ایلام و لرستان واقع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام افزود:هلیلان دارای آثار تاریخی و باستانی فراوانی چون قلعه ها, گورستان های تاریخی, پل ها و به خصوص تپه های باستانی است که بسیاری از این محوطه های تاریخی توسط باستان شناسان داخلی و خارجی مورد کاوش و بررسی قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد:یافته های باستان شناسی بیانگر آن است که سرزمین باستانی ناحیه سیمره در زاگرس میانی به دلیل دارا بودن شرایط مساعد زیستی, قله های مرتفع برفگیر, آب فراوان, مراتع حاصلخیز, جنگلهای انبوه غارها و پناهگاههای طبیعی از دیر باز محل مناسبی برای اقامتگاههای موقت و دائمی بشر بوده است.

شنبه زاده گفت: دشت هلیلان یکی از مهمترین محل های تمدنی ایران باستان است آثار به دست آمده از آن متعلق به دوره زیرین پارینه سنگی و تاریخ تخمین آن حدود 100 هزار تا 200 هزار سال پیش است ودشت هلیلان به علت قرار گرفتن در محدوده بین تمدن های قدیم ایران باستان بخصوص تمدن ساسانی و همچنین عبور جاده شاهی (شوش به اکباتان) در جنوب و جاده خاوران در شمال آن یکر از محل های تمدنی و باستانی ایران زمین به شمار می رود .

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام اظهار داشت: این منطقه در سال 1962 و 1974 میلادی توسط یک هیات باستان شناسی از کشور دانمارک به سرپرستی یورگن ملگارد و پدر مورتنسن در دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی مورد بررسی قرار گرفت .

وی گفت:بررسی و شناسایی این حوزه با اعتبار 4 میلیون تومان کار میدانی به پایان رسیده و و درحال تدوین گزارش و تهیه پرونده ثبت می باشد./م



منبع:دیار زاگرس


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار