مدیرعامل شرکت آبفار همدان با بیان اینکه منابع آبی در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: تامین آب روستاهای همدان به ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
کد خبر: ۱۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹ 24 March 2015

 مدیرعامل شرکت آبفار همدان با بیان اینکه منابع آبی در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: تامین آب روستاهای همدان به ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش  تسنیم؛ حبیب مومیوند  اظهار داشت: منابع آبی استان همدان همچون سایر استان‌ها با مشکل مواجه است ولی استان همدان امسال با سایر نقاط کشور متفاوت بوده و از نظر کاهش بارش استان نخست محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی استان همدان در وضعیت قرمز قرار دارد، افزود: در سالهای گذشته که با خشکسالی مواجه میشدیم از منابع آب زیرزمینی برای تامین آب استفاده می‏‌کردیم ولی امسال با دو مشکل اساسی کاهش بارش و افت آب‌های زیرزمینی روبهرو هستیم.

مومیوند با بیان اینکه کاهش بارندگی همدان امسال در ۴۰ سال گذشته بی‌‏سابقه بوده است، تصریح کرد: در شهر همدان با کاهش ۵۸ درصدی بارش مواجه هستیم و از سوی دیگر منابع آب زیر زمینی همدان نیز آسیب جدی دیده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲ درصد جمعیت استان همدان معادل ۷۱۶ هزار نفر را روستائیان تشکیل میدهند، افزود: متاسفانه به سبب پراکندگی روستاها، هزینه تامین آب در روستاها بالا بوده و با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان با تاکید بر اینکه باید در زمینه آب اطلاع‌رسانی دقیق و شفافی برای مردم صورت گیرد، افزود: وضعیت بارندگی در استان همدان همین بوده و مردم باید باور کند که با این میزان بارندگی زندگی کنند.

وی با اشاره به اینکه ذهنیت مردم در مصرف آب باید تغییر کرده و شیوههای جدید را در مصرف به کار گیرند، گفت: رفتار مردم در مصرف آب در کشاورزی و شرب با میزان بارندگی فعلی باشد.

مومیوند با بیان اینکه باید با برداشت‌های آب به صورت غیرمجاز برخورد جدی صورت گیرد، تصریح کرد: میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی به صورت مجاز و غیرمجاز افزایش داشته و باید این روند از طریق قانون و فرهنگسازی تغییر کند.

وی با تصریح بر اینکه باید از توسعه سطح زیرکشت در استان جلوگیری شود، اظهار داشت: متاسفانه در سال‎‌های گذشته شاهد توسعه سطح زیرکشت در استان همدان بودهایم که مشکلات منابع آبی استان را افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت آبفار همدان با بیان اینکه برنامهریزی و مدیریت بحران آب نباید به آینده موکول شود، افزود: امروز شهرها و روستاهای استان همدان با مشکل کمآبی مواجه هستند و نیازمند اقدام عاجل برای رفع چالشها هستیم.

مومیوند با اعلام اینکه تابستان امسال وضعیت سختی در زمینه تامین آب داریم، تاکید کرد: پیش‏بینی می‏شود بیش از ۳۰۰ روستای استان همدان در تابستان با چالش آبی مواجه شوند.

وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبارات اولویت با پروژهها و اقدامات تامین آب است، عنوان کرد: ۱۹ مجتمع آبرسانی در دست اجراست که ۱۹۶ روستا با جمعیت ۱۷۴ هزار نفری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آبفار استان همدان بیان کرد: برای رفع بحران آب در روستاهای استان همدان به ۱۶۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که که ۱۰۶ میلیارد تومان برای پروژه‌های تک روستایی و ۵۸ میلیارد تومان برای مجتمع آبرسانی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار