رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 6.5 درصد کشاورزان نمونه کشور همدانی هستند، گفت: باید نسبت به توسعه کشت گلخانه‎ای توجه بیشتری شود.
کد خبر: ۱۶۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 10 January 2016

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه 6.5 درصد کشاورزان نمونه کشور همدانی هستند، گفت: باید نسبت به توسعه کشت گلخانهای توجه بیشتری شود.

به گزارش فارس ، منصور رضوانی جلال در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استاندار همدان همواره حامی بخش کشاورزی است، اظهار کرد: کشاورزان نمونه ملی و استانی هموار افتخار بخش کشاورزی هستند.

وی ادامه داد: امروز، روز عزیزی است چراکه اعضای بخش کشاورزی از صنف، تشکل‌های تعاونی، بانک کشاورزی، صندوق حمایت از توسعه کشاورزی، دانشکده کشاورزی، شرکت‌های دانش‌بنیان، اتاق بازرگانی و ... همه گرد هم آمده‌اند تا از پیشگامان بخش کشاورزی تجلیل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: از برترینهای علمی و ورزشی به عنوان قهرمانان ملی و استانی تجلیل میشود اما سئوال است که آیا تولیدکنندگان بخش کشاورزی قهرمان ملی نیستند که با وجود محدودیت‌ها، تحریمها، ناسازگاریهای اقلیم و موانع موجود سر راه تولید به کار تولید خود ادامه داده‌اند.

وی فعالیت کشاورزان با این شرایط را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و ادامه داد: در مراسمی که دی ماه در تهران برگزار شد از 81 کشاورز نمونه در 76 فعالیت تجلیل به عمل آمد که پنج فعالیت معادل 6.5 درصد مربوط به استان همدان بود.

رضوانی‏جلال با بیان اینکه همدان 4.5 درصد تولید کشاورزی کشور را دارد اما 6.5 درصد تجلیل از کشاورزان نمونه را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: اگر بخش کشاورزی همدان 28 درصد اشتغال، 23 درصد ارزش افزوده استان، 3.3 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و 120 هزار هکتار آبیاری نوین را اجرایی کرده، حاصل تلاش همین افراد است.

وی با طرح این سئوال که آیا وضعیت کنونی بخش کشاورزی رضایتبخش است، ادامه داد: فاصله نمونهها و میزان تولید نمونهها با میانگین کشوری و استانی فراوان است.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: در گندم آبی میانگین کشوری سه تن و 138 کیلوگرم در هر هکتار و در استان همدان سه تن و 928کیلو گرم است اما نمونه برتر کشوری 12 تن و 840 کیلو گرم و نمونه استانی 12 تن و 180 کیلوگرم است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد 309 درصد بین نمونه استان همدان و متوسط کشوری فاصله وجود دارد.

رضوانی جلال با بیان اینکه این فاصله به معنی یک فرصت سرمایهگذاری است، اظهار کرد: در چغندر قند میانگین کشوری 48 تن در هکتار و میانگین استان 42 تن در هکتار بود، میانگین عملکرد نمونه استان همدان نیز 162 تن و میانگین عملکرد نمونه در کشور 153 تن است ولی همدان اول نشد، چراکه برای انتخاب نمونه برتر صرف تولید، مطرح نیست بلکه میزان آب مصرفی، سالم بودن، میزان عیار و... در انتخاب نمونه برتر تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه فاصلهای که بین نمونه و متوسط کشوری وجود دارد در چغندرقند 280 درصد است، ادامه داد: در تولید انگور میانگین کشوری 11 تن و 850 کیلوگرم، میانگین استان همدان 18 تن و 262 کیلوگرم اما عملکرد نمونه استان همدان 102 تن است و عملکرد نمونه کشور 120 تن است یعنی 912 درصد اختلاف بین نمونه برتر کشوری و متوسط عملکرد وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: در سیب درختی اختلاف 988 درصد است به نحوی که میانگین تولید کشور 15 تن و استان همدان 19 تن است عملکرد نمونه سطح کشور 167 تن است.

وی از تشکیل گروههایی در هر شاخه تخصصی خبر داد و گفت: در این گروهها کارشناس معتمد، محقق آن رشته، تولیدکننده نمونه و شرکت دانشبنیان حضور دارد تا در کنار هم زمینه بهرهوری بالا را ایجاد کنند.

رضوانی جلال با بیان اینکه باید تولید بخش کشاورزی را اقتصادی کنیم تا وارد بازار جهانی و رقابتی شویم، بیان کرد: بهره وری یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی و روشهای نوین در دستور کار است، افزود: روش های قدیمی و سنتی نمی تواند جوابگوی نیاز کشاورزی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه به توسعه گلخانهای نیازمند هستیم، تاکید کرد: برای اقتصادی کردن تولید رقابتپذیری مهم است.

در پایان این مراسم از 38 کشاورز نمونه استانی و نمونه ملی تجلیل شد که از این 38 کشاورز نمونه پنج کشاورز نمونه ملی بودند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار