فرماندار ساری:
فرماندار ساری از نوسازی و احیا بافت‌های فرسوده مرکز استان از طریق تشکیل کمیته‌های پنج‌گانه در فرمانداری خبر داد.
کد خبر: ۱۶۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 10 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، احمد حسین‌زادگان در نخستین جلسه شورای ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری اظهار داشت: تقویت سیاست یکپارچه شبکه حمل و نقل درون و برون شهری و تامین شبکه ارتباطی میان مراکز فعالیت و سکونت در محدوده‌های هدف، رفع موانع حقوقی و ثبتی اراضی و املاک واقع در محدوده‌های هدف، اتخاذ تمهیدات مناسب در فرآیند تهیه و اجرای برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی از راهبردهای درنظر گرفته شده در سند راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تبیین شده است.

وی با اشاره به نبودن نگاه برنامه محور و کلان اجتماعی، داشتن نگاه بخشی که دامنگیر  استان و شهرستان شده است، افزود: با تصمیمات غیرکارشناسی در استان و شهرستان فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی و مهاجرت‌هایی رخ داده و امروز شاهد برگزاری نشست‌ها و تشکیل کارگروه‌ها برای پاکسازی و بهسازی این فعالیت‌های بدون اندیشه و تفکر هستیم.

حسین‌زادگان اهداف برگزاری این ستاد را توجه بیشتر مسئولان و دستگاه‌های عضو ستاد به مسائل اجتماعی و فرهنگی در محدوده‌های هدف چون بافت‌های فرسوده و تاریخی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و محلات و محدوده‌های بازآفرینی شهری بیان کرد.

وی بر مطالعات و تحقیات در محورهای پنج گانه این ستاد تاکید کرد و گفت: باید با داشتن برنامه جامع و کامل در اجرای محورها و اهداف این ستاد گام برداریم تا هم‌زمان با اجرای این قانون، سوژه‌های جدیدی چون موضوع میارکلا در شهرستان به وجود نیاید.

حسین‌زادگان, اجرای قانون را بهترین راه پیشرفت و توسعه مطرح کرد و ادامه داد: در کشور ما قانون وجود دارد اما رعایت نکردن قانون و بی احترامی به قانون مشکلات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی را به وجود می آورد و این همان تفاوت کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال رشد است.

وی نادیده گرفتن قوانین را در تصمیمات شبانه و سزارین‌های اقتصادی چون دانشگاه و شرکت‌ها و پروژه‌های مسکونی، ایجاد شهر اعلام کرد و گفت: در ساری مهاجرت‌هایی که از روستاها صورت گرفت و شهرنشینی که ایجاد شد آغاز مشکلات و تفاوت‌ها در نگرش‌ها، فرهنگ‌ها و نابودی روستا و محیط زیست طبیعی بود و مهم‌ترین مسئله این است که اقتصاد روستایی را از بین برد.

فرماندار ساری با اشاره به 4 پهنه تعریف شده در سند راهبردی بافت تاریخی و کهن، بافت‌های ناکارآمد، بافت با پیشینه روستایی، سکونتگاه غیررسمی, تصریح کرد: ستاد مذکور در شهرستان بر اساس نوع مشکلات و افزایش آسیب‌های اجتماعی مناطق پرخطر، اولویت‌ها  و نقاط هدف را مشخص کند.

وی، توانمندسازی اقتصادی را اولویت اصلی مدیریت شهری در بافت های ناکارآمد شهری یا همان سکونتگاه های غیررسمی اعلام کرد و افزود: فقر و تهیدستی در سکونتگاه‌های غیر رسمی، موجب رشد آسیب‌های اجتماعی شده است و در این مناطق بیش از آب، برق و گاز برای رهایی از انواع بزه کاری ها به اشتغال و درآمد نیاز داریم.

حسین‌زادگان, هدف از تهیه این برنامه را ارتقا کیفیت زندگی ساکنان محلات، اسکان غیررسمی با رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی، توسعه ظرفیت‌های دستگاه‌های مدیریت شهری درباره برنامه‌های احیا، بهسازی و نوسازی دانست.

وی از مسئولان ادارات درخواست  کرد با همدلی و همزبانی بتوانند با ایجاد بستر، بانک اطلاعات مشترک در راستای به کارگیری از منابع مالی، فنی، تجهیزات برای توسعه و آبادانی شهر همراه و هماهنگ شوند.

حسین‌زادگان بر ضرورت ساماندهی بافت فرسوده، تاریخی و محلات حاشیه‌نشین شهر تاکید کرد و افزود: وقوع حوادث و فراهم بودن شرایط لازم برای امدادرسانی سریع و به موقع یکی از مهم‌ترین دلایل ضرورت ساماندهی مناطق و محدوده‌های شهری است.

فرماندار ساری تاکید کرد: حضور گردشگرانی که برای بهره بردن از مواهب طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی به این منطقه سفر می‌کنند، نشان از لزوم جدیت هر چه بیشتر در حوزه بهسازی و نوسازی بافت شهری و توجه به نگهداری بافت تاریخی و امکانات دهی به روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت به شهر است.

حسین‌زادگان گفت:  تشکیل کمیته پنج‌گانه و ارائه پیشنهادات بازآفرینی شهری محدوده‌ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی،  ارائه برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های مدیریت شهری، اعلام مسئولیت‌ها و شرح وظایف ادارات و دستگاه‌ها در کمیته‌ها  از اقداماتی است که باید صورت گیرد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار