درحالیکه 24ساعت دیگر به برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی - آئینی بختیاری های مقیم هرمزگان باقی مانده هنرمندان این ایل با حضور در سیاه چادرهای برپا شده در بوستان غدیر بندرعباس با دمیدن در سرنای بختیاری به پیشواز این جشن با شکوه رفتند.
کد خبر: ۱۵۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳ 08 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، بمنظور برگزاری هرچه با شکوه تر این جشنواره ،مسئولان برگزاری آن اقدام به برپایی تعدادی سیاه چادر بختیاری وتعدادی غرفه در بوستان ساحلی غدیر شهر بندرعباس کرده اند که با توجه به حضور مردم ، هنرمندان با نواختن در ساز سرنا از آنان استقبال کردند.
 
دبیر این جشنواره اظهار کرد: اولین روز از جشنواره فرهنگی – آئینی بختیاری های مقیم هرمزگان فردا جمعه درفرهنگسرای شهید آوینی و روز دوم آن نیزعصرشنبه در فضای باز بوستان ساحلی غدیرمشهور به زیرپرچم شهر بندرعباس برگزار می شود.

پریسا غفاری این جشنواره را شامل برپایی سیاه چادرهای سنتی ، اجرای موسیقی زنده محلی،غرفه های گیاهان معطر و دارویی خاص منطقه، البسه محلی، پخت نان و آش محلی، لبنیات عشایری و همچنین غرفه صنایع دستی هرمزگان برای آشنایی مهمانان بختیاری عنوان کرد.

رئیس کمیته اطلاع رسانی نخستین جشنواره فرهنگی – آئینی بختیاری های مقیم هرمزگان از نماینده ولی فقیه درهرمزگان وامام جمعه بندرعباس، استاندار چهارمحال و بختیاری و همچنین استاندار هرمزگان بعنوان مهمانان ویژه و سخنرانان احتمالی این مراسم در روز جمعه نام برد.

هیات امنای بختیاری های مقیم هرمزگان بعنوان تشکلی مردمی و در راستای حفظ فرهنگ قوم بختیاری و آشنایی مردم هرمزگان با این فرهنگ اقدام به برگزاری این جشنواره کرده که با استقبال خوب مردم بندرعباس مواجه شده است.

مهاجر پذیر بودن هرمزگان، موقعیت و بستر خوبی برای مشارکت اقوام ساکن این استان فراهم کرده چنانچه می توان ازهم اکنون پیش بینی کرد دیگراقوام نیزبا بابرگزاری چنین جشنواره هایی، آیین ها و سنت های محلی خود را به ساکنان این استان (که به سبب حضور اقوام مختلف ازآن بعنوان ایرانی کوچک نام برده می شود) در بندرعباس معرفی کنند.

برگزاری چنین جشنواره های فرهنگی می تواند ضمن معرفی هرچه بیشتر پیشینه، آیین و فرهنگ های اقوام ایرانی نشان دهنده قدرت کشور و پشتوانه غنی تمدن ایران باشد.

کشوری که رو به پیشرفت است نباید فرهنگ تاریخی و قومی خود را فراموش کند و مناطق بختیاری نشین نیز بعنوان سرزمین هایی بکر با طبیعتی دل انگیز باید بیشتر به مردم شناسانده شود که خوشبختانه یکی از اهداف این جشنواره نیز معرفی هرچه بیشتر طبیعت این مناطق در کنار نمایش سنت ها و آیین ها به دیگر مردمان این سرزمین کهن است.

دراستان هرمزگان اقوام مختلف ازجمله مازندرانی، گیلانی، بلوچ، کرد، لک ، لر، خراسانی، فارس و حتی عرب زبانان زیادی زندگی می کنند که حضور آنان در قالب هیات ها و دسته جات عزاداری در آیین های تاسوعا و عاشورای حسینی بندرعباس بیشتر از زمانهای دیگرجلوه پیدا می کند.

این برای نخستین بار است که به همت مردم درحالیکه کمتر از بیست روز به زمان آغاز جشن های دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده هیات امنای بختیاری های ساکن هرمزگان بصورت خودجوش با برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی و آئینی ویژه این قوم به استقبال جشن های پیروزی انقلاب می روند که می تواند الگوی مناسبی برای دیگر اقوام دراین استان ساحلی باشد.

در اطلاعات منتشره کمیته اطلاع رسانی تاکید شده است: هرچند هزینه های برپایی این جشنواره بصورت خودجوش توسط بختیاری ها تامین شده اما مسئولان این استان و شهرستان بندرعباس به ویژه اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، فرمانداری، فرماندهی انتظامی و استانداری هرمزگان همکاری و هماهنگی خوبی داشته اند.

جدیدترین آمارهای غیر رسمی حاکی از حضور هفت هزار نفر بختیاری در شهرهای مختلف هرمزگان با محوریت بندرعباس دارد.

گفته می شود که بیشترین تعداد بختیاری های ساکن هرمزگان در بخش صنعت اشتغال دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار