معاون استاندار ایلام:
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با ذکر اینکه امکان بهره مندی و استفاده این استان از همه ظرفیت های عراق با یک گذرگاه وجود ندارد تصریح کرد: گذرگاه های مرزی ایلام با عراق افزایش می یابند.
کد خبر: ۱۵۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 05 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با ذکر اینکه امکان بهره مندی و استفاده این استان از همه ظرفیت های عراق با یک گذرگاه وجود ندارد تصریح کرد: گذرگاه های مرزی ایلام با عراق افزایش می یابند.
حشمت اله عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمامی مناطق مختلف کشور عراق دارای یک ویژگی عمومی و مشترک نیستند و هر منطقه از این کشور ملاحظات دینی و قومی مختص خود را دارد بنابراین وجود تنها یک مرز رسمی امکان توسعه تبادلات و بهره مندی کامل از تمامی فرصت ها در این کشور را برای ما فراهم نمی کند.
وی ادامه داد: مرز بین المللی مهران به عنوان یکی از مهمترین کانون های تردد زوار و صادرات کالا به کشور عراق تنها گذرگاه رسمی این استان با عراق است اما خوشبختانه مقدمات ایجاد دو گذرگاه رسمی و دو بازارچه مرزی دیگر نیز فراهم شده است.
وی اظهار کرد: این دو مرز شامل چنگوله در شهرستان مهران و چیلات در شهرستان دهلران و دو بازارچه هلاله شمالی و چم سری است که موافقت با ایجاد آنها به تازگی از سوی دولت عراق صادر شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام با بیان اینکه تا کنون بجز استان واسط با دیگر استان های هم مرز در کشور عراق ارتباطاتی نداشتیم، گفت: مراودات و ارتباطات تجاری مردم ایلام با کشور عراق دارای سابقه طولانی است و در صدد هستیم حضور خود در دیگر استان های همجوار را نیز افزایش دهیم.
عسگری افزود: توان و گنجایش محدود مرز بین المللی مهران باعث می شود در ایامی مانند اربعین که با حجم بالای تردد زوار مواجه هستیم، مراودات تجاری با عراق از طریق این مرز با وقفه حدود 10 روزه مواجه شود.
وی ادامه داد: ایجاد گذرگاه های جدید با کشور عراق باعث می شود ضمن دسترسی بیشتر به بازارهای عراق، تعطیلی مناسبتی مروادات تجاری و صادراتی را نیز نداشته باشیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام گفت: در روزهای گذشته در سفر سه روزه به کشور عراق با حضور استانداران ایلام و استان های دیالی و واسط عراق، گذرگاه جدید ایلام با کشور عراق در دو طرف مرز در منطقه چنگوله مهران و الشهابی عراق جانمایی شد.
عسگری افزود: هفته آینده نیز در سفر به استان میسان عراق به مرکزیت الاماره، مرز چیلات دهلران و بازارچه چم سری نیز در دو سوی مرز مکان یابی خواهد شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه طرف عراقی و مسوولان استان های همجوار ما تمایل بسیاری برای توسعه روابط با استان ایلام دارند و مجوز ایجاد دو مرز و دو بازارچه جدید را در کمترین زمان از دولت مرکزی اخذ کرده اند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام گفت: ایجاد مرزهای چنگوله و چیلات، این استان را به بزرگراه بزرگ جنوب شرقی عراق و مسیر ترانزیتی بسیار با اهمیت بصره بغداد متصل می کند.
با ایجاد این دو مرز جدید، تعداد مرزهای رسمی استان ایلام با کشور عراق به سه مرز (مهران، چنگوله و چیلات) افزایش می یابد.
جمهوری اسلامی ایران اکنون در مناطق حاج عمران، باشماق، پرویزخان، خسروی (منذریه)، سومار (مندلی)، مهران (زرباطیه)، چذابه (الشیب) و شلمچه با عراق گذرگاه مرزی دارد که با اضافه شدن مناطق علی الغربی و الشهابی این تعداد به 10 گذرگاه افزایش می یابد.
هم اکنون گذرگاه بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام از مهمترین معابر کشور برای تردد زائران عتبات عالیات کشور عراق است که بطور متوسط روزانه بیش از پنج هزار نفر از این مرز تردد می کنند ضمن اینکه روزانه محموله 700 کامیون و تریلر نیز از این مرز به عراق صادر می شود./پ

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
اقای عسکری مرزجدیدوزارت کشورتایین می کندوبرای بازکردنش ردیف بودجه ای میخواهددراین شرایط تحریم و بعلت گرمای سوزان ودوری ازشهرمهم عراق خرج کردن بودجه ای که نه زوارونه بارانچنانی ازان محل عبورکندکارعاقلانه ای هست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار