در آخرین جلسه شورای مدیریت بحران استان در سال 93 مطرح شد
تابناک: در آخرین جلسه شورای مدیریت بحران استان در سال 93 بحران‌های پیش روی اصفهان از زبان استاندار مطرح شد.
کد خبر: ۱۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹ 20 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگر پور در آخرین جلسه‌ شورای مدیریت بحران استان در سال 93 با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده در خصوص میزان بارش‌ها در سال جاری گفت: متأسفانه اخبار خوبی در این خصوص وجود ندارد و تاکنون تقریبا تا پایان امسال در 6 ماهه سال آبی تنها 81 میلی‌متر بارش در سطح استان بوده که 36 درصد نسبت به دوره‌ بلندمدت کاهش داشته است.

زرگرپور با بیان اینکه بخش اعظم این بارش‌ها در غرب استان گزارش‌ شده است، اظهار کرد: در شرق استان حتی تا بیش از 50 درصد کاهش بارندگی رخ‌داده که نشان می‌دهد هشتمین سال متوالی خشک‌سالی در استان در حال وقوع است.

زرگرپور یادآور شد: هرچه تعداد سال‌های خشک‌سالی‌های متوالی بیشتر شود عمق خسارات، مشکلات و مسائل نیز به همان نسبت افزایش می‌باید.

استاندار اصفهان به میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره و اذعان کرد: در سرشاخه‌ها تقریبا معادل هزار میلی‌متر بارش گزارش‌شده که نزدیک 6 درصد نسبت به بلندمدت کمتر است.

مدیر ارشد استان فقدان برف در سرشاخه‌ها را نگران‌کننده عنوان کرد و افزود: در سال گذشته بیش از صد سانتی‌متر برف در ایستگاه هواشناسی گزارش‌شده بود که امسال حدوداً به 10 سانتی‌متر رسیده است که نشان می‌دهد پشتوانه جریان آب پشت سد زاینده‌رود را نخواهیم داشت.

استاندار اصفهان اضافه کرد: این موارد نشان می‌دهد که وضعیت آب سال آینده در استان اصفهان بهتر از سال جاری نخواهد بود و با توجه به وجود تعهد آب به بخش کشاورزی باید یک برنامه‌ریزی کاملاً انقباضی، سخت‌گیرانه و دقیق را بر منابع آب سد زاینده‌رود داشته باشیم و با دقت کار را به جلو ببریم.

زرگرپور ابراز امیدواری کرد که با دعای مردم متدین و شهیدپرور استان در زمان تحویل سال نو، تفضل الهی شامل حال استان شهیدپرور شود و شاهد بارش‌های مطلوبی در استان باشیم که بخشی از این مشکلات جبران شود.

وی ضمن قدردانی از مردم استان به خاطر صرفه‌جویی 5 درصدی در مصرف آب، افزود:‌ میزان مصرف آب امسال معادل سال قبل بوده است درحالی‌که در سال‌های گذشته 6 درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل از خود صورت می‌گرفت که این امر نشان می‌دهد 5 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

زرگرپور با بیان اینکه امسال از مردم درخواست کرده بودیم که برای عبور از بحران کم‌آبی 20 درصد صرفه‌جویی در مصارف خود داشته باشند، اظهار کرد: این صرفه‌جویی به‌صورت سخت‌گیرانه از سازمان‌های دولتی و عمومی شروع شد و مصرف آب این مراکز با نصب دستگاه‌های کاهنده، مخازن استراتژیک و کنترل شدید بر روی بیمارستان‌ها؛ دانشگاه‌ها، مدارس، پادگان‌ها و مراکز دولتی صورت گرفت، کاهش یافت.

استاندار اصفهان افزود: اگر مردم استان بخواهند تابستان سال آینده را بدون جیره‌بندی، محدودیت، افت فشار پشت سر بگذارند، باید صرفه‌جویی 20 درصدی در مصرف آب داشته باشند که با نصب دستگاه‌ها کاهنده‌ی در منازل تا 50 درصد در مصرف و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد.

وی به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و اظهار داشت: امسال اولین سال اجرای برنامه‌ی کاهش آلودگی هوای منطقه اصفهان بود و بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی سازمان محیط‌زیست بیش از 50 روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل‌شده است.

استاندار اصفهان این امر را نشان از تحقق اهداف این برنامه در سال 93 عنوان کرد و تصریح نمود: طبق برنامه باید 60 روز از هوای ناسالم به هوای سالم تبدیل شود.

زرگر پور بابیان اینکه متأسفانه برخی از دستگاه‌ها وظایف خود را در خصوص کاهش آلودگی هوا به‌خوبی انجام نداده‌اند، افزود: به این دستگاه‌ها اخطار لازم داده‌شده ست و امیدواریم در سال آینده باقوت بیشتری برنامه پیگیری شود.

وی موضوع ریز گردها را از دغدغه‌های اصلی خود برشمرد و افزود: تدوین برنامه‌ی مقابله با ریز گردها در سال 94 با توجه به اهمیت این موضوع برای مدیریت استان در حال بررسی است.

زرگرپور به منابع مالی مدیریت بحران در سال 93 اشاره کرد و افزود: گرچه هنوز تخصیص‌های این منابع به‌صورت کامل صورت نگرفته ولی منابع خوبی در اختیار استان قرار گرفت و پیگیری خواهیم کرد که این منابع به‌طور کامل تخصیص یابد.

استاندار اصفهان در پایان بابیان اینکه استان سال سختی را پشت سر گذاشته است، افزود: امیدواریم با کمک و حمایت مردم و تفضل الهی سال پربرکتی را پیش رو داشته باشیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار