آمارها نشان می‏‌دهد که تقریبا همه گروه‌های سنی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند، لیکن در این بین، سهم جوانان بیش تر از دیگران است. اما بدتر و دردناک تر از آن زمانی است که سایه شوم اعتیاد بر سر جوانان تحصیلکرده جامعه سنگینی کند، فرهیختگانی که آینده جامعه درگرو همت، تلاش و انتخاب های هوشمندانه آنهاست.
کد خبر: ۱۵۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 03 January 2016
یکی از خطرناک ترین پدیده هایی که جامعه امروزی را در معرض انحطاط روانی، اخلاقی و جسمانی قرار می‏دهد و سلامت فرد، خانواده و جامعه را تهدید می‌کند، اعتیاد به مواد مخدر است. گسترش و روند رو به افزایش اعتیاد به انواع مواد مخدر، بنیان های فرهنگی، روانی و اجتماعی یک جامعه و به ویژه بنیان خانواده را به شدت متزلزل می‌سازد.

به گزارش «تابناک اجتماعی»، پدیده های اجتماعی نظیر اعتیاد از علت های گوناگونی نشأت می گیرند و نمی‌توان آن ها را تنها در یک علت تک عاملی بررسی کرد؛ چرا که مسائل اجتماعی اولاً چند بعدی بوده و ثانیاً با انسان به عنوان موجودی چند بعدی و غیرقابل پیش بینی روبرو هستند. از این رو، برای تبیین این مسئله نمی‌توان از یک روش خاص استفاده کرد؛ چرا که هر کدام از این روش ها بخشی از مسئله مورد بررسی را تبیین می‌نمایند. لیکن، توجه و واکاوی علل ریشه ای، اطلاع رسانی و بستن منفذهای نفوذ این پدیده شوم برای قشرهای مختلف بویژه جوانان می تواند از تبدیل شدن آن به بحران در جامعه جلوگیری کند.

روبرو شدن نوجوانان و جوانان درعصر حاضر با چالش‏ها و پدیده‏های متفاوتی نظیر تنوع طلبی، لذت طلبی، کاهش کنترل و نظارت اجتماعی بر رفتار و عملکرد فرزندان مخصوصا در فضای مجازی، وجود اختلافات خانوادگی، عزت نفس پایین، ضعف اعتقادات دینی، بروز مشکلات و اختلالات روحی و روانی، ایجاد فریب فرهنگی با ارائه اطلاعات نادرست و نگرش‏های غلط مبنی بر تأثیرات مثبت مصرف مواد مخدر و روان گردان، تغییر الگوی مصرف و ارائه صدها نوع مواد مخدر با نام‏های شکیل و فریبنده و افزایش آمارمعتادین و مصرف کنندگان انواع مواد مخدر نیز از جمله مسائلی است که لزوم توجه به جوانان و آسیب‏های فراروی آن ها را به عنوان یک مسئله جدی بیش تر نمایان می‏سازد. ضمن اینکه به لیست عوامل اجتماعی و فرهنگی بلند بالای فوق الذکر باید متغیرهای اقتصادی نظیر فقر و بیکاری را نیز افزود که هر کدام از این متغیرها می‌تواند منشأ گرایش یک جوان به مصرف مواد مخدر باشد.

آمارها نشان می‏دهد که تقریبا همه گروه‌های سنی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند، لیکن در این بین، سهم جوانان بیش تر از دیگران است. اما بدتر و دردناک تر از آن زمانی است که سایه شوم اعتیاد بر سر جوانان تحصیلکرده جامعه سنگینی کند، فرهیختگانی که آینده جامعه درگرو همت، تلاش و انتخاب های هوشمندانه و به فعل رساندن استعدادهای نهفته در آنهاست و می توانند منشاء همه برکات و تحولات مثبت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به شمار آیند.

به گزارش «تابناک اجتماعی» و به نقل از ایرنا، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود 90 درصد دانشجویان علوم پزشکی تجربه مصرف سیگار داشته اند، گفته: 6.4 درصد این دانشجویان نیز روانگردان یا مواد مخدر مصرف کرده اند.

محمدرضا داود آبادی فراهانی افزود: آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که 6.4 درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی از مواد مخدر یا روانگردان استفاده کرده اند که البته از آمار دانشگاه های دیگر کمتر است.

وی ادامه داد: در مورد مصرف دخانیات نیز بر اساس تحقیقی که در وزارت بهداشت انجام شده، 78 درصد دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کرده اند که قبل از ورود به دانشگاه تجربه سیگارکشیدن داشته اند و12 درصد نیز در زمان دانشجویی سیگار کشیده اند، بنابراین 90 درصد دانشجویان این دانشگاه ها تجربه استعمال سیگار را دارند و فقط 10 درصد دانشجویان گروه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی می توانند بگویند لب به سیگار نزده اند.

روان شناسان و جامعه شناسان معتقدند که ضعف و نارسایی های روانی و شخصیتی به همراه شرایط نامناسب اجتماعی، خانوادگی و فقدان روابط صحیح انسانی به تدریج فرد را با مشکلات و آسیب های روحی و روانی مواجه می‌نماید. در بررسی زندگی معتادان، آشفتگی وضع خانواده در اکثر موارد به وضوح دیده می‌شود و خیلی از معتادان برای فرار از این آشفتگی‏ها و مشکلات روحی و روانی به اعتیاد پناه می‌برند. لذا والدین در خانواده و متولیان فرهنگی و اجتماعی در بستر جامعه می‌بایست زمینه های میل به مصرف هرنوع مواد مخدر و بروز هرگونه آسیب روحی و روانی از این طریق در نوجوانان و جوانان را از بین ببرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار