معاون حقوقی و امور اسناد هویتی ثبت احوال قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، یک هزار و 210 مورد تغییر نام و نام خانوادگی در دفاتر ثبت احوال این استان صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۵۵۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 02 January 2016
به گزارش تابناک قم، محمدعلی مکرمی افزود: از این تعداد، 358 مورد مربوط به تغییر نام و 852 مورد مربوط به تغییر نام خانوادگی بوده است.

وی با بیان اینکه تغییر نام تا اسفندماه 1390، منحصر به صدور احکام دادگستری بود، بیان کرد: از اسفندماه سال 1390 به بعد، تغییر نام در حدود اختیارات ثبت احوال قرار گرفت و شرایط خاصی دارد.

وی افزود: فراوانی نام جدید در پنج سال گذشته در سطح استان و کشور نسبت به نام فعلی شخص و همچنین مشهور بودن فرد به نام مورد تقاضا ملاک عمل است.

مکرمی با اشاره به اینکه افراد بالای 15 سال می توانند نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند، گفت: تغییر نام افراد بین 15 تا 18 سال حتما باید با تایید ولی باشد و افراد بالای 18 سال می توانند شخصا در این مورد اقدام کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان تغییر نام می توانند با مراجعه به دفاتر ثبت احوال درخواست تغییر نام کنند که این درخواست بر اساس دستورالعمل ثبت احوال بررسی می شود و امکان تغییر و یا عدم امکان آن به فرد اعلام می شود.

وی گفت: تعرفه ثبت احوال برای تغییر نام یک میلیون ریال و برای تعویض شناسنامه 172 هزار ریال است و هزینه ای نیز بابت ارائه این خدمات از سوی دفاتر دریافت می شود.

معاون ثبت احوال قم گفت: در حال حاضر 11 دفتر پیشخوان در شهر قم خدمات ثبت احوال به شهروندان ارائه می دهند که تا پایان سال چهار دفتر دیگر به این تعداد اضافه می شود.

وی یادآور شد: خدمات شناسنامه ای در گذشته در محل صدور انجام می شد، ولی در حال حاضر ملاک تعویض شناسنامه محل سکونت متقاضی است.

بر اساس آخرین سرشماری و آمار ثبت احوال استان، جمعیت استان قم تا پایان آذرماه امسال، یک میلیون و 229 هزار و 790 تن است. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار