جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان:
تابناک: جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان گفت: بیکاری افراد تحصیلکرده امروز باعث شده تا بسیاری از این افراد با کلاهبرداری‌ به دنبال کسب سود و درآمد برای خود شوند.
کد خبر: ۱۵۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 01 January 2016
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حسین حسین‌زاده  ضمن اشاره به اینکه پلیس وظیفه دارد در امر تحقیق و بررسی مسائل، آسیب‌ها و چالش‌های آینده پیشرو باشد اظهار کرد: مقام معظم رهبری قریب به 20 سال پیش طی بیانات مشروحی، اعتماد مردم را سرمایه بزرگی برای پلیس عنوان کردند و به فرماندهان نیروی انتظامی دستور دادند تا زمینه اعتماد بیشتر مردم به این نیرو را فراهم کنند و امروز تئوریسین‌های پلیس در کشورهای مختلف دنیا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه اعتماد و ارتباط مردم با نیروهای پلیس بیشتر شود امنیت بهتر و مطلوب‌تری در جامعه حاکم خواهد شد.

در ادامه جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان افزود: آنان به نقش مهم مردم محلات، معتمدان و نخبگان اجتماعی در امنیت تأکید می‌کنند و میزان موفقیت پلیس در انجام مأموریت‌هایش را بستگی به میزان قابل‌اعتماد بودن آن در نزد مردم می‌دانند که در این میان طرح‌های نیروی انتظامی همچون نگهبان محله، پلیس افتخاری و شورای معتمدان محلات گام مهمی در زمینهٔ اعتمادسازی است و پلیس نیز باید هرگونه اخبار و اطلاعات لازم را با شفافیت‌های بیشتری در اختیار مردم قرار بدهد و برای کم کردن فاصله خود با اقشار مختلف جامعه تلاش کند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه موضوع جدیدی که امروزه در جهان مطرح می‌شود مسئله پلیس اطلاعات محور است، تصریح کرد: اقدامات و تحرکات گروه‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان ضرورت هرچه بیشتر این موضوع را به ما نشان می‌دهد که تسلط بر مجرمین و تبهکاران سازمان‌یافته، آشنایی از نقاط جرم‌زا و کانون‌ها و فضاهای شهری و از بین بردن زمینه‌های ارتکاب جرم در فضاهای شهری و پیش‌بینی عملکرد مجرمانه را می‌توان از ویژگی‌های پلیس در قرن 21 دانست.

وی در ادامه ویژگی‌ها و خصوصیات پلیس آینده گفت: می‌توان به در اختیار گذاشتن بسیاری از خدمات پلیس به بخش خصوصی، تلاش برای کمتر کردن فاصله با مردم، تسهیل در دسترسی مردم به پلیس، تلاش برای کاهش رفتارهای نامناسب کارکنان پلیس، ایجاد تناسب بین دغدغه‌های پلیس و مردم، استفاده از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های اجتماعی، مهارت ارتباط قوی مردمی و تسلط بر فناوری‌های پیشرفته اشاره کرد.

پلیس و چالش‌های پیش روی آن

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در خصوص مهاجرت در ایران بیان کرد: بر اساس تحقیقی که در خصوص مهاجرت در ایران صورت گرفته در سال 1335، 20 درصد جمعیت ایران شهرنشین و 80 درصد روستانشین بود اما در حال حاضر وضعیت کاملاً برعکس شده است و این موضوع چالش‌های زیادی را برای تأمین امنیت در شهرها فراهم کرده و متأسفانه با تشکیل سکونت‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی این مکان‌ها به کانون‌های جرم در شهرها تبدیل‌شده‌اند که باید هرچه زودتر نسبت به ساماندهی آن‌ها اقدام جدی صورت پذیرد.

حسین زاده در ادامه اظهار کرد: آمارها حکایت از آن دارد که 52 درصد زندانیان استان را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند و باید گفت که با این اوصاف مهاجرت یکی از چالش‌های آینده برای تأمین نظم و امنیت در شهرها به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه بیکاری یکی از عوامل جرم‌زا محسوب می‌شود، گفت: بیکاری در افراد تحصیل‌کرده بسیار نگران‌کننده است چیزی که امروز باعث شده تا این افراد با کلاه‌برداری‌های پیچیده در فضای مجازی به دنبال کسب سود و درآمد برای خود شوند.

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه تنش‌های قومی نیز یکی از عوامل بحران‌ساز و جرم‌آفرین است، بیان کرد: کشور ما یکی از متنوع‌ترین بافت‌های قومی در جهان را دارد که همین موضوع زمینه سوءاستفاده دشمنان برای ایجاد تنش و اختلاف و تجزیه‌طلبی در کشور را فراهم کرده اما با درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری و مسئولان عالی‌رتبه، کشور ما توانست از بسیاری اتفاقات بحران‌های قومیتی عبور کند. در این میان ارائه خدمات مساوی برای همه قومیت‌ها، حفظ هویت و فرهنگ قومیت‌ها و احترام به آنان می‌تواند از بروز تنش‌های آینده جلوگیری کند.

وی در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و تأثیرگذاری آن تصریح کرد: در حال حاضر 70 درصد زندانیان استان اصفهان را مجرمان معتاد تشکیل می‌دهند و این موضوع نشان می‌دهد که اعتیاد به مواد مخدر چالشی جدی برای تأمین امنیت محسوب می‌شود که در این زمینه باید به مسائلی همچون کاهش سن اعتیاد، ترویج مصرف مواد مخدر صنعتی و ورود زنان به عرصه اعتیاد توجه ویژه کرد.

حسین‌زاده ضمن اشاره به اینکه قاچاق کالا از جرائمی است که می‌تواند تبعات سنگینی را بر جامعه متحمل شود، بیان کرد: جرم قاچاق کالا از جمله جرائمی است که هم عرصه اقتصاد و تولید کشور را ناامن کرده و هم سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی در خصوص آلودگی هوا و عوامل مؤثر بر تشدید آن گفت: امروزه ثابت‌ شده که 60 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای دودزا است و پلیس مصمم است که با این موضوع برخورد کرده و از تردد آن‌ها جلوگیری کند اما باز نیازمند همکاری و همراهی مردم و همچنین سازمان‌دهی ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

پلیس و جرائم آینده

جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان جرائم آینده را این‌گونه بیان کرد: گسترش تروریسم، افزایش خشونت، سرقت‌های مجازی، جرائم زیست‌محیطی، قاچاق انسان، جرائم فرامرزی، قاچاق میراث فرهنگی، دزدی دریایی، قاچاق اعضای بدن انسان، جعل هویت از جمله جرائم آینده در دنیا هستند.

حسین‌زاده در پایان ضمن اشاره به اینکه پلیس باید امنیت مطلوبی را بر جامعه حاکم سازد، اظهار کرد: تقویت معنویت اخلاق و آموزه‌های دینی، افزایش دانش دیجیتال و فناوری‌های مدرن، ایفای نقش در مدیریت تغییرات آینده، قابلیت مقابله با جرائم سازمان‌یافته، مدیریت آشوب‌های خیابانی، توانایی مجاب کردن افراد و مذاکره و افزایش آمادگی جسمانی و بالا بردن کار آیی کارکنان پلیس باید سرلوحه کار پلیس آینده باشد تا بتواند امنیت مطلوب را برای مردم فراهم کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار