رعایت حقوق شهروندی از ملزومات مهم زندگی امروز همه شهرهای کوچک و بزرگی در قالب مقوله شهرنشینی است که در سایه تکنولوژی و فناوری در کنار زندگی های سنتی گذشته قد علم کرده اند و روز به روز به وسعت و دامنه شهر نشینی افزوده می شود.
کد خبر: ۱۵۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹ 31 December 2015
رعایت حقوق شهروندی از ملزومات مهم زندگی امروز همه شهرهای کوچک و بزرگی در قالب مقوله شهرنشینی است که در سایه تکنولوژی و فناوری در کنار زندگی های سنتی گذشته قد علم کرده اند و روز به روز به وسعت و دامنه شهر نشینی افزوده می شود.
به گزارش سایت تابناک ایلام، حقوق شهروندی از زوایا و نکات ریز و درشت متعدد و گسترده ای تشکیل یافته که همزمان با رشد روز افزون جمعیت و فناوری های متنوع این حقوق نیز از اهمیت ویژه و خاصی برخوردار شده است.

هرچند ساختار شهر ایلام از لایه های سنتی و نیمه مدرن ایجاد شده و به مدد ترقی سنت ها به پرنگی گذشته نیست، اما چیدمان و بافت شهری همین شهر کوچک در گذشته های دور بر اساس جمعیت و میزان وسایل نقلیه آن سالها طراحی و اساخته شده اند.
اکنون که جمعیت و وسایل نقلیه گوناگون سبک و سنگین رو به فزونی نهاده و هر روز مقدار انها افزایش می باشد مسیرهای تردد و خیابان های درون شهری جوابگوی حجم این همه از افراد و خودروها نیست و نیازمند مدیریتی جهادی و اصلوی همراه با دور اندیشی است.
ترافیک یکی از معضل های چند سال اخیر ایلام است که با وجود ساختار غلط بسیاری از خیابان ها و میادین این شهر، مشکل عبور و مرور را برای صاحبان وسایل نقلیه و مردم سخت و سخت تر کرده است.
درطول این  سال ها طرح های گوناگونی برای رفع این معضل طراحی و اجرا شده که آخرین نمونه از طرح های از این دست، طرح ترافیکی جدید در برخی معابر اصلی شهر ایلام است که اجرای آن از 26 آذر گذشته آغاز شد و شهردار فعلی ایلام در زمینه مزایا، معایب و چگونگی این طرح اظهار کرد:
** شهردار ایلام: عامل های سه گانه باعث تاخیر در اجرای طرح جدید ترافیک ایلام
شهردار ایلام گفت: سه عامل بازگشایی مدارس، سیل و اربعین حسینی باعث تاخیر در اجرای طرح جدید ترافیکی شهر ایلام شد که البته اجرای این طرح با کمبودهایی نیز همراه است و هم اکنون نیز رفع این کمبودها به علت های گوناگون مقدور نیست.
یزدان قبادیان افزود: یکی از ملزومات اصلی اجرای طرح ترافیکی در شهر ایلام نصب دوربین های مجهز برای کنترل وضعیت ترافیک و تخلف وسایل نقلیه است که هنوز این مهم در ایلام محقق نشده است و در بودجه سال 95 باید اعتبار این دوربین ها لحاظ و تامین شود.
وی اظهار کرد: هدف از ایجاد طرح جدید ترافیکی کاهش مشکل ها و معضل های تردد وسایل نقلیه و رفت و آمد شهروندان است که با اجرای این طرح گام های مثبتی برای مدیریت بهتر شهری برداشته می شود.

** اجرای طرح جا به جایی و انتقال اصناف مزاحم از مرکز شهر در کاهش ترافیک بسیار اثرگذار است
وی یادآور شد: جا به جایی و انتقال اصناف مزاحم مانند نمایشگاه های خودرو در خیابان های اصلی شهر از دغدغه های اصلی شهرداری در طول سال های گذشته تا کنون بوده که هر بار به علت های گوناگون چون مقاومت صاحبان این صنوف طرح جابه جایی نیز با شکست مواجه شده است؛ البته همچنان در حال پیگیری این طرح و اختصاص زمینی برای فعالیت این اصناف با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی هستیم.
شهردار ایلام گفت: وجود دیگر مشاغل مزاحم و پرتردد چون ساختمان پزشکان، میوه و تره بار، مراکز فرهنگی و پژوهشی، بانک، مدارس و... در محدوده خیابان های سعدی، فردوسی و 22 بهمن این مناطق را به پرترافیک و پرترددترین مکان های شهر ایلام تبدیل کرده است که نیاز به ساماندهی و مدیریت دارد.

** بودجه اندک شهرداری ایلام پاسخ گوی اجرای طرح های کلان و مورد نیاز نیست
قبادیان از کمبود منابع مالی شهرداری و تحقق 25 تنها درصد از کل بودجه شهرداری برای ایجاد طرح هایی مانند احداث تقاطع های غیر هم سطح در شهر ایلام گلایه مند بود و تاکید کرد: شهرداری ایلام با این بودجه اندک توانایی اجرا و انجام هیچ طرح بزرگ و مناسب شهری را ندارد.
وی با بیان اینکه شهرداری تابع و تصمیم های شورای ترافیک استان و دیگر کمیسیون های مرتبط با ترافیک و نیز راهکارهای پلیس راهور در این زمینه است به شهروندان سفارش کرد، خود را با شرایط طرح جدید و فرهنگ ترافیک هماهنگ و هم گام کنند.
شهردار ایلام در زمینه تعریض برخی معابر ایلام نیز گفت: در حال آماده سازی شرایط لازم برای طرح تعریض خیابان سعدی جنوبی و خیابان های رسالت، انقلاب، خیام تا میدان شهدا هستیم که کار اجرای آنها در روزهای آینده آغاز می شود.

** اختصاص اعتبار به طرح های جدید ترافیکی در بودجه 95 همراه با نیازسنجی
شهردار ایلام گفت: در بودجه سال 95 این دستگاه باید اعتبارهای لازم برای تدوین و تعریف یک طرح جامع و کامل مطالعه ای در حوزه ترافیک شهر ایلام تخصیص یابد که البته این طرح ها باید منطبق بر نیازسنجی و شرایط فیزیکی شهر ایلام باشد.
وی در خصوص احداث توفقگاه خودرو در ایلام نیز اظهار کرد: تا کنون پرونده چندین طرح و مکان برای ایجاد توقفگاه در قالب کمیسیون ماده 100 به مسئولان ارائه شده که این طرح ها به علت های مختلفی که دارای تبعات و عوارض منفی اجتماعی است به تایید و تصویب اعضای شورای تامین شهرستان نرسید.

** سودجویان بیشترین زیان و ضربه را به ایلام وارد کرده اند
قبادیان به اجرای طرح پارکبان اشاره کرد و گفت: این طرح که به هدف ساماندهی توقف خودروها در معابر اصلی پرتردد و پرترافیک شهر در سال های گذشته اجرا می شد، همان زمان با مخالفت های زیادی از سوی سودجویان و برخی اصناف مواجه شد که این فشارها سرانجام لغو اجرای این طرح را به دنبال داشت.
وی یادآور شد: با لغو طرح پارکبان معضل پارک خودرو ها دو باره به وضعیت گذشته برگشت و اکنون نیز همان صنوف از شرایط کنونی توقف وسایل نقلیه گله مند هستند که این بیانگر این موضوع است که شهر ایلام همواره از سوی افراد سودجو زیان و آسیب دیده است.
کم عرضی معابر و خیابان ها، دست نخورده باقی ماندن زیرساخت های شهری با وجود گسترش شهرنشینی و رشد دو برابری جمعیت در کنار افزایش خیره کننده و روز افزون آمار خودروها و تعداد وسایل نقلیه شخصی که روند رشد شتابان آن از اوایل دهه 80 آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد باعث شده که ترافیک و تراکم وسایل نقلیه در شهر به گره سردرگمی تبدیل شود که متولیان این حوزه و شورای ترافیک استان را به چاره اندیشی برای رفع آن وا دارد.
مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در 15 سال گذشته تاکنون چندین طرح گوناگون برای کاستن از بار ترافیک و روان سازی این معضل پیشنهاد و سرانجام اجرایی کردند که هیچ یک از آنها نتوانست انتظارهای عمومی و حتی کارشناسان و خود پیشنهاد دهندگان را برآورده کند؛نه یک طرفه کردن و محدودیت تردد خودروها و نه طرح های اصلاح معابر و خیابان ها هیچ کدام چاره ساز و دوای درد نشد. / ز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار