رییس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گفت: با گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی به وجود آمده که این تغییرات خسارت های جبران ناپذیری را به باغات انگور ملایر وارد می کند.
کد خبر: ۱۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵ 18 March 2015

 رییس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گفت: با گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی به وجود آمده که این تغییرات خسارت های جبران ناپذیری را به باغات انگور ملایر وارد می کند.

به گزارش ایرنا ؛ حمید نوری در چهارمین کارگاه تخصصی انگور و کشمش در دانشگاه ملایر افزود: با کاهش دما و ریزش برف در زمستان، خطر سرمازدگی باغات را تهدید می کند که با گذر از زمستان، سرمازدگی بهاره نیز از راه رسیده و بخش زیادی از تاکستان ها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی اظهار کرد: شدت آسیب هایی که به جوانه های درختان و در نهایت باغات انگور وارد می کند، قابل توجه است و باید کشاورزان و باغداران برای جلوگیری از سرمازدگی باغات روش های کاهش آسیب و خسارات ها را فرا گیرند.

وی با بیان اینکه پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گام های موثری در راستای بهبود وضعیت تولید، رفع مشکلات باغداران و کاهش خسارت های ناشی از سرمازدگی برداشته است، افزود: در حال حاضر نیز آماده ارایه هرگونه آموزش ها و کارگاه های تخصصی برای آموزش باغداران است.

نوری ادامه داد: این در حالیست که تغییرات اقلیمی گاهی منجر به بروز یخبندان هایی می شود که خسارت های ناشی از آن جبران ناپذیر است و می طلبد از هم اکنون کشاورزان و باغداران به فکر استفاده از روش های مناسب برای جلوگیری از این آسیب های جدی به تاکستان ها باشند.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از این آسیب ها و صدمات ناشی از تغییرات اقلیمی باید به سمت تولید محصولات در کمیت بیشتر و با کیفیت بالاتر پیش برویم که در این راستا نیازمند استفاده از تجارب کارشناسان و اساتید متخصص در این رشته هستیم.

رییس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر ابراز امیدواری کرد: با کمک و همراهی متخصصان و استفاده از تجارب سازمان جهاد کشاورزی و باغداران به راهکارهای مثبتی در کاهش آسیب ها و خسارت های ناشی از تغییرات اقلیمی دست یافته و در باغات و تاکستان ها پیاده کنیم.

وی یاد آور شد: حداقل تمام ارقام صنعتی انگور جهان در ملایر قابل کشت است و پیش بینی ما این است که بسیاری از ارقام انگور که در سایر نقاط جهان وجود دارد، در ملایر قابل کشت و توسعه بوده و پژوهشکده با ایجاد بانک اطلاعاتی ارقام و انجام طرح تحقیقاتی، به این موارد می پردازد.

معاون اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز تغییرات اقلیم، سرمازدگی، کمبود آب و مدیریت نادرست کشاورزی را از مشکلات کشاورزی و باغداری منطقه برشمرد و افزود: امید ما و باغداران به دانشگاهیان است که با پژوهش و تخصص خود می توانند گره گشای مشکلات باشند.

حجت الله مصطفوی گفت: ما نیز به عنوان بدنه دولت وظیفه داریم توصیه های آنان را پذیرا باشیم و به مرحله اجرا در آوریم.

وی اظهار کرد: وجود پژوهشکده انگور و کشمش در ملایر و برگزاری کارگاه ها و همایش های آن، به آرامی باغداران را وارد عرصه علمی کرده و اثرات آن را می توان به روشنی در مسائل علمی که در دیدار با کارشناسان جهاد کشاورزی مطرح می کنند، مشاهده کرد.

در حاشیه کارگاه چهارمین کارگاه تخصصی انگور و کشمش با عنوان روش های کاهش خسارت سرمازدگی با حضور محققان و اساتید کشوری، کلاس های آموزشی با عنوان بررسی اثر تغییر اقلیم بر منابع آبی با آموزش مدل LARs-WG برگزار و دکتر علی اکبر سبزی پرور و احمد ارشادی نیزبه ارائه بخشی از تحقیقات خود پیرامون تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر کشاورزی و راهکارهای کاهش خسارت سرمای بهاره و زمستانه در انگور پرداختند.

پژوهشکده انگور و کشمش ملایر از اسفندماه سال 89 فعالیت خود را با اهدافی چون بهبود سازگاری و افزایش مقاومت ارقام مختلف انگور در برابر شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری ها، ایجاد بانک اطلاعات محیطی انگور، بهبود عملکرد(کیفی و کمی) ارقام مختلف انگور در استان و کشور با بررسی و تعیین عوامل کاهش و افزایش عملکرد، تولید محصول ارگانیک با توجه به استانداردهای جهانی و ملی و تولید ارقام تجاری مقاوم به تنش های محیطی با استفاده از فناوری های نوین سلولی و مولکول در دانشگاه ملایر آغاز کرد.

هم اکنون پژوهشکده انگور و کشمش ملایر در فهرست پژوهشکده های جهان قرار گرفته که در زمینه انگور و کشمش فعالیت می کنند.

سالانه در شهرستان ملایر 250 هزار تن انگور و حدود 40 هزار تن کشمش تولید می شود که از این نظر رتبه دوم کشور و رتبه نخست استان همدان را به خود اختصاص داده و بیش از 11 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انگور است که 60 درصد اانگور استان همدان در ملایر تولید می شود.

شهرستان ملایر با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار