استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به رشد فزاینده مهاجرت از روستاها به شهرها، تاکید کرد: حفظ جمعیت روستاها و توانمندسازی روستاییان یکی از رسالت‌های اصلی ما در زمان کنونی است.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 16 December 2015
به گزارش تابناک تبریز ،دکتر اسماعیل جبارزاده در همایش نقش مشارکت مردم در اقتصاد روستایی، با اشاره به ترکیب جمعیت شهرنشین و روستانشین کشور، خاطرنشان کرد: آخرین آمار و سرشماری انجام گرفته نشان می‌دهد که 73 درصد جمعیت ایران شهرنشین و 27 درصد روستانشین هستند که وضعیت نامطلوب و هشداردهنده‌ای است.

وی با تاکید بر ایجاد زمینه‌های مهاجرت معکوس روستاییان، گفت: امروز یکی از رسالت‌های اصلی ما حفظ جمعیت روستایی و توانمندسازی روستاییان است که می‌تواند موجب کاهش مهاجرت به شهرها شود.

دکتر جبارزاده با بیان این که سیاست‌گذاری خوب، ارایه برنامه‌های جامع و توزیع عادلانه منابع مالی از عوامل اصلی موفقیت در کنترل جمعیت روستایی است، گفت: در این شرایط است که می‌توان با ایجاد اشتغال امن و پایدار در روستاها انتظار داشت که جلوی مهاجرت بی مورد هم گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی در عین حال با بیان این که بسیاری از روستاییان به دلیل مشکلات موجود در روستاها امکان تولید ندارند، گفت: امروزه بسیاری از روستاییان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مشکلات روستاها باعث شده است که جمعیت تولیدکننده و فعال روستایی به جمعیتی مصرف کننده و حاشیه‌نشین در شهرها تبدیل شوند.

وی با تاکید بر تلاش بیشتر برای توسعه اقتصاد روستایی، گفت: روستاییان توان اقتصادی کافی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی و اشتغال‌زایی را ندارند، لذا باید شرایط لازم برای تحقق این امر فراهم شود.

دکتر جبارزاده با اشاره به اعطای تسهیلات برای طرح‌های مشارکتی روستایی، گفت: دولت حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص داده است و فرمانداران و بخشداران موظف هستند طرح‌های روستایی را شناسایی کرده و برای دریافت تسهیلات معرفی کنند.

وی تاکید کرد: برای استفاده از این تسهیلات در سطح آذربایجان شرقی سقفی وجود ندارد و این تسهیلات فرصتی برای توسعه مناطق روستایی در راستای سند تدبیر توسعه استان است.

در این همایش کرمی، فرماندار مرند به نمایندگی از فرمانداران و علی‌پور، بخشدار مرکزی عجب‌شیر به نمایندگی از بخشداران استان به بیان مشکلات حوزه روستایی، راهکارهای توسعه اقتصاد روستایی و چگونگی اجرای طرح‌های مشارکتی روستایی با استفاده از تسهیلات اعطایی دولت پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار