تابناک: آیین هفتیمن روز درگذشت 'عباس کی منش' ملقب به 'مشفق کاشانی' شامگاه سه شنبه با حضور دوستداران شعر و ادب پارسی در زادگاهش کاشان برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ 28 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، این آیین در مسجد 'صادقیه' کاشان با حضور خانواده و بستگان استاد مشفق کاشانی، دوستداران شعر و هنر و مسوولان این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این آیین استاد مشفق کاشانی را از چهره های برجسته ادبی کشور و کاشان دانست و افزود: وی در ادوار زندگی خود ارادت قلبی اش را به امام حسین (ع) نشان داد و تمام ذوق سرشارش را در ادبیات وقف ائمه معصومن (ع) کرد.

حجت الاسلام 'محمد قطبی' در ادامه اظهار داشت: مشفق کاشانی لایحه های معرفتی را از آیه ها و احادیث استخراج کرده و با اشعار و سروده های خود به نسل های جدید منتقل می نمود.

وی با بیان اینکه مشفق کاشانی شاه بیت های عظیم معنوی را آفریده است، گفت: غزل های زیبا و پرنغز این شاعر معاصر کشور روان، معرفت شناس و با طراوات است.

قطبی در پایان خاطرنشان کرد: در دوره معاصر کشور که تحول در قالب های شعری وجود داشت مشفق کاشانی به قالب غزل عشق ورزیده تا همگان او را به عنوان غزلسرا یاد کنند.

مدیر گروه رشته زبان و ادبیات دانشگاه آزاد واحد کاشان نیز در این آیین اظهار داشت: مشفق کاشانی 70 سال کارنامه فعالیت در شعر و ادب پارسی دارد که ویژگی او در تمام دوران زندگیش شاگرد پروری بوده است.

'عبدالرضا مدرس زاده' اظهار داشت: مشفق کاشانی در دوران قبل از انقلاب که پسند جامعه برهنگی و بی حیایی بوده پاک و منزه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استاد مشفق کاشانی مدال افتخار ارادت به اهل بیت (ع) را دارد و در طول عمر خویش همواره در نشست های ادبی و محفل شعرا شرکت می کرد.

عباس کی منش (متخلص به مشفق کاشانی) در سال 1304 شمسی در شهر کاشان پا به عرصه هستی گذاشت و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود سپری و تحصیلات دانشگاهی را تا اخذ درجه فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان برد.

سرود زندگی، سراب آفتاب، آذرخش، آینه خیال، گزینه ادبیات معاصر، شب همه شب، هفت بند التهاب، پنجره ای به آفتاب، در صلای غم، تضمین 12 بند محتشم کاشانی، سیرنگ از جمله آثار وی است.

مشفق کاشانی تاکنون حدود 30 مجموعه شعر از آثار گذشتگان و شاعران معاصر در زمینه های مختلف را تصحیح و گردآوری کرده و در سال 82 به عنوان چهره ماندگار شعر و ادبیات پارسی معرفی شد.

وی شامگاه یکشنبه (28 دی ماه 93) در سن 89 سالگی دارفانی را وداع گفت و در بهشت زهرای تهران در مقبره الشعرا در کنار 'سپیده کاشانی' و 'مهرداد اوستا' دفن شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار