در حالی که هند و ژاپن با امضای چندین موافقنامه و یادداشت تفاهم بر توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه انرژی هسته ای، همکاری های دفاعی و امنیتی تاکید کرده اند
کد خبر: ۱۴۴۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰ 15 December 2015


در حالی که هند و ژاپن با امضای چندین موافقنامه و یادداشت تفاهم بر توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه انرژی هسته ای، همکاری های دفاعی و امنیتی تاکید کرده اند، چین با واکنش به این موضوع اعلام کرد که دو کشور در تعاملات پیش رو می بایست موازین و چارچوب های بین المللی را مد نظر داشته و به حقوق سایر کشورها احترام بگذارند.

به گزارش ایرنا، «هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در جریان نشست خود با خبرنگاران با اشاره به توافق دهلی نو - توکیو برای گسترش همکاری های هسته ای، گفت: چین همواره معتقد است که تمامی کشورها به شرط فعالیت در چارچوب مقررات بین المللی حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارند و این مسئله در خصوص ژاپن و هند نیز صدق می کند.

وی تصریح کرد: همکاری های مورد اشاره درباره ژاپن و هند نیز طبعا باید ضمن حفظ چارچوب های بین المللی و اثربخشی قوانین جهانی در حوزه تعاملات هسته ای، به تثبیت بیش از پیش ساختار رژیم منع اشاعه تسلیحات اتمی منجر گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین در خصوص بیانیه مشترکی که از سوی نخست وزیران هند و ژاپن صادر و در آن به اختلافات جغرافیایی برخی کشورها بویژه دریای جنوبی چین اشاره شده نیز واکنش نشان داد و گفت: اقدامات چین در حوزه دریای جنوبی همواره در چارچوب قوانین بین المللی بوده و این مسئله ای است که پکن همواره به آن تاکید دارد.

«هونگ لی» افزود: چین در خصوص مسائل مربوط به دریای جنوبی بر لزوم رعایت اصول بین المللی و بهره برداری برابر تمامی کشورها از حقوق دریاها و استفاده مساوی از فضای حمل و نقل آزاد بین المللی دریایی و هوایی اصرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای فرامنطقه ای به حقوق کشورهای منطقه جنوب شرق آسیا احترام بیشتری گذاشته و در راستای حفظ و حراست از صلح و ثبات جدیت بیشتری داشته باشند.

«هونگ» در عین حال تصمیم ژاپن برای شرکت در رزمایش نظامی در آبهای دریای جنوبی چین را اقدامی تنش زا خواند و تاکید کرد: موضع پکن در این رابطه بسیار روشن است؛ ما معتقدیم اقداماتی که با تحریک کشورهای دیگر صورت می گیرد جز ایجاد تنش های بی حاصل در منطقه، نتیجه دیگری ندارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار